• امروز : چهارشنبه, ۸ حمل , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
7

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمان کرونا

  • کد خبر : 947
  • 11 سرطان 1399 - 10:17
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمان کرونا

امروز شاید همه به فکر این باشند که، شیوع ویروس کرونا در جهان، فرصت‌های بیش‌تری از رشد و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۲۰ را از مردم گرفته است. به دلیل این‌که تعطیل کارخانه‌ها تولیدی، افزایش بی‌کاری، ورشکسته‌شدن شرکت‌های کوچک، شرکت‌های هوایی، بخش‌های مالی، گردش‌گری و…  اما نکته مهم ویروس کرونا که سبب شد برای بعضی […]

امروز شاید همه به فکر این باشند که، شیوع ویروس کرونا در جهان، فرصت‌های بیش‌تری از رشد و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۲۰ را از مردم گرفته است. به دلیل این‌که تعطیل کارخانه‌ها تولیدی، افزایش بی‌کاری، ورشکسته‌شدن شرکت‌های کوچک، شرکت‌های هوایی، بخش‌های مالی، گردش‌گری و…

 اما نکته مهم ویروس کرونا که سبب شد برای بعضی صنایع بزرگ مانند، کالای پزشکی (دستگاه تنفسی، دستگاه حرارتی تب‌سنج، واکسین کرونا، ماسک، دستکش، مایع ضد عفونی، الکل)، کالای مصرفی، کالای الکترونیک، خدماتی و غیره فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی خلق کرد.

۱- کرونا

آخرین آمار ویروس کرونا در جهان، تا نوشتن این مقاله این است:

مثبت (۱۰,۳۴۳,۸۳۵)، جان‌باخته‌گان (۵۰۹,۷۷۹) درمان‌شده‌گان: (۵,۳۲۲,۷۸۵).

۲- فرصت‌های سرمایه‌گذاری

هر تهدیدی فرصتی در درون خود دارد. پس از شیوع کرونا، تقاضا برای برخی از کالای مصرفی و پزشکی افزایش یافت این شوک تقاضا باعث افزایش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت روی این گروه از صنایع و اجرای طرح‌های توسعه آن‌ها می‌‌شود. مثلاً کسی تصور نمی‌‌کرد که مصرف بهداشتی الکل و ماسک و سایر اقلام بهداشتی تا این حد افزایش یابد. بنا بر این، باعث می‌‌شود که مارکیت سرمایه‌گذاری و دنیای سرمایه‌گذاران در یک دوراهی قرار گیرد. دوراهی ناشی از شوک کاهش و افزایش تقاضا در بازارها. اما در کل باعث می‌‌شود که رشد سرمایه‌گذاری بسیاری از صنایع در کشورها با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو شوند و برخی دیگر صنایع افزایش پیدا کند. مثلاً در امریکا کلمه‌ی ماسکN95  در شمار پرجست‌وجوترین واژه در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آمازون قرار گرفت و قیمت این محصولات به شدت بالا رفت تا جایی که به گزارش CNN، قیمت یک بسته ۱۰۰ تایی از ماسک برای جلوگیری از گرد و غبار از ۸ دالر به ۲۰۰ دالر رسید. این وضعیت تا جایی پیش رفت که آمازون بسیاری از فروشنده‌گان کالای بهداشتی را به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌هایش از این وب‌سایت حذف کرد. به طور طبیعی با افزایش تقاضا برای یک جنس در بازار، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌‌کند. وسایل بهداشتی و دیگر کالا نیز از این قاعده مستثنا نیستند و با شیوع کرونا، تقاضا برای خرید لوازم پزشکی مرتبط با کرونا مانند ماسک، مواد ضد عفونی‌کننده و دارو به طرز وحشت‌ناکی رشد کرد. در این میان افراد و شرکت‌هایی به دنبال سود بردن از این فرصت بازار بودند. به صورت موقت تغییر شغل دادند و شروع به تولید تجهیزات و لوازم پزشکی (دستگاه تنفسی، دستگاه حرارتی تب‌سنج، ماسک، دست‌کش، مایع ضدعفونی‌کننده، الکل و غیره ) نمودند مانند ۲-۱ شرکت “نومد” (Nomad) که از سازنده‌گان شناخته‌شده لوازم جانبی محصولات اپل به شمار می‌‌رود، به منظور کمک به رفع کمبود تجهیزات پزشکی، خط تولید ماسک سه لایه یک بار مصرف را در کارخانه‌هایش راه‌اندازی کرد و ادعا کرده است که ماسک‌های تولیدی با بازده فیلتراسیون میکروبی بیش از ۹۸ درصدی، مطابق با استانداردهای سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است.

۲-۲ شرکت “BYD” که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های موترسازی چین به شمار می‌‌رود، اخیراً برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا شروع به تولید ماسک کرده است. بدین ترتیب، مدیران این شرکت یکی از پارک‌های صنعتی موجود در شهر «شنژن» را به تولید ماسک و دیگر مواد ضد عفونی‌کننده اختصاص داده‌اند. شرکت BYD به دلیل تولیدات فراوان به بزرگ‌ترین مرکز تولید انبوه ماسک در جهان بدل شده است، که روزانه پنج میلیون ماسک و ۳۰۰ هزار بوتل مایع ضدعفونی‌کننده تولید می‌‌کند.

۲-۳ شرکت موترسازی «کیاموتورز» کوریای جنوبی اعلام کرده است که قصد دارد به منظور مقابله با ویروس کرونا، در کارخانه‌ی خود واقع در چین ماسک تولید کند.

۲-۴ شرکت موترسازی «سیات کاستلر» نیز قصد دارد یکی از کارخانه‌هایش را در آسیا به تولید ماسک اختصاص دهد. پس از آن‌که دولت چین از شرکت‌ها درخواست کرد خط تولید ماسک راه‌اندازی کنند، سیات کاستلر تصمیم گرفت در کارخانه خود در «یوآن‌چنگ»، ماسک تولید کند.

۲-۵ از آن‌جایی که هیچ دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد، دستگاه‌های تنفس مصنوعی به کمک مبتلایان می‌‌آیند تا بیماران راحت‌تر نفس بکشند. بنا بر این «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار شرکت «تسلا» اعلام کرده است که یکی از کارخانه‌های این شرکت در شهر «بوفالو» نیویورک، دستگاه‌های تنفس مصنوعی تولید خواهد کرد.

صادرات تجهیزات پزشکی در زمان کرونا نیز در حال افزایش می‌‌باشد، بر اساس آمار سازمان جهانی گمرک، به بررسی ۳۵ کد گمرکی در شش طبقه‌بندی محصولات پزشکی و بهداشتی از جمله تست‌های تشخیصی، لباس‌های محافظ برای کادر بیمارستان‌ها، دماسنج، ضدعفونی‌کننده‌ها، استریل‌کننده‌ها، وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای پزشکان به کشورها صادر گردیده است. بر اساس این آمار، آلمان با سهم ۱۵ درصدی از میزان کل صادرات جهانی، اولین کشوری است که این تجهیزات پزشکی را تولید و صادر می‌‌کند. در میان ۱۰ کشور اول صادرات تجهیزات پزشکی مبارزه با ویروس کرونا، چین تنها کشور آسیایی است که صادراتی در این زمینه داشته است. در بخش واردات نیز امریکا با ۱۹.۲ درصد بیش‌ترین حجم واردات را داشته است. برای ساخت و کشف واکسین کرونا میلیارد‌ها دالر توسط دولت‌ها، مؤسسات خیریه و شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان تا هنوز هزینه شده مانند:

۲-۶ آلمان برای به دست آوردن حدود ۲۰ درصد سهم شرکت «کیورواک» که در تلاش تولید واکسین کرونا است، ۳۰۰ میلیون یورو پرداخت می‌‌کند. علاوه بر این، در این توافق‌نامه‌ی ۳۰۰ میلیون یورویی آلمان از این شرکت خرید واکسین احتمالی آسترازنکا نیز شامل است. آلمان با پرداخت ۳۰۰ میلیون یورو به این شرکت، سهم ۲۳ درصدی آن را به دست می‌آورد.

 ۲-۷ بیل گیتس و همسرش ۱۰۰ میلیون دالر برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا هزینه کرده‌اند.

۲-۸ امریکا با تصویب بودجه اضطراری هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالری در مجلس نماینده‌گان امریکا، مبلغ سه میلیارد دالر به تحقیقات برای ساخت واکسین و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص داده‌اند.

۲-۹ اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا از تامین اعتبار ۴.۹ میلیارد یورویی توسط اتحادیه اروپا برای توسعه انجام آزمایش‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا، مراقبت‌های درمانی مورد نیاز بیماران کووید-۱۹ و کمک به تحقیق و تولید واکسین کرونا خبر داد.

۲-۱۰ ریچاد هچت پزشکی که ریاست یک کنسرسیوم توسعه‌ی واکسن کرونا (سی‌ای‌پی‌آی) را که از سوی حامیان خصوصی و دولت‌های کانادا، انگلیس، بلژیک، نروژ، سویس، آلمان و هالند مورد حمایت قرار می‌‌گیرد بر عهده دارد. این سازمان بیش از ۹۱۵ میلیون دالر از دو میلیارد دالر بودجه مورد نیاز جهت تسریع در ساخت مجتمع‌های مختص تست و توسعه حداقل سه واکسن کاندید درمان کرونا را جذب کرده است. اختصاص بودجه در زمینه کشف و تولید واکسین کرونا در جهان در حال افزایش است.

گسترش ویروس کرونا در جهان سبب شد افراد در جامعه از روش و سیاست‌های فاصله‌گیری اجتماعی کار بگیرند، تا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مجبور به خانه‌‌نشینی شوند. چنین وضعیتی بازار خدمات الکترونیک و مجازی را بیش از هر زمانی رونق بخشیده است. فروشگاه‌های اینترنتی، تاکسی‌های اینترنتی، تلویزیون‌های اینترنتی، انتقال اجناس درب منزل و استفاده از ابزارهای کنفرانس ویدیویی نمونه‌هایی از خدماتی هستند که در دوران شیوع کرونا با استقبال شدیدی روبه‌رو شده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=947

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.