• امروز : چهارشنبه, ۶ سرطان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
2

افغانستان در زمستان شاهد بارندگی‌های بیش از حد متوسط خواهد بود

  • کد خبر : 10280
  • 11 عقرب 1402 - 15:56
افغانستان در زمستان شاهد بارندگی‌های بیش از حد متوسط خواهد بود
نهاد موسوم به "سیستم‌های هشدار اولیه قحطی" گزارش داده است که افغانستان در فصل مرطوب و سرما بارندگی‌های بیش از حد میانگین را تجربه خواهد کرد.

این نهاد گفته است که ال نینو تا ماه مارچ و می ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود در اواخر سال روان میلادی و اوایل ۲۰۲۴ قوی باشد که در نتیجه، احتمال بارش بالاتر از حد متوسط از اکتوبر ۲۰۲۳ تا مارچ ۲۰۲۴ در افغانستان متصور است.
ال نینو به گردش‌های اقلیمی در اقیانوس آرام اطلاق می‌شود که به گونۀ ویژه سبب گرما در کرۀ زمین شده و گردبادها، تندبادها و طوفان‌های ویرانگر بحری را سبب می شود.
گزارش پیش‌بینی کرده است که در اوایل فصل مرطوب ۲۰۲۳-۲۰۲۴، ساحات غربی، شمالی و ارتفاعات مرکزی افغانستان به همراه برخی نقاط منفصل جنوب شرق تا پایان اکتوبر بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد میانگین بارندگی داشته باشند.
همچنین گزارش گفته است که مناطق شمال شرق و شرق افغانستان ممکن است تا ۱۲۵ درصد میانگین بارندگی را در همین مدت تجربه کنند.
در گزارش آمده است:‌ “پیش‌بینی بارش بیش از حد متوسط در فصل مرطوب زمستانی ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ به احتمال زیاد منجر به افزایش ضخامت برف و حجم آب برف در بسیاری از حوضه‌های کشور [افغانستان] خواهد شد. همچنین احتمال تجدید آب سطحی و زیرزمینی افزایش می‌یابد”.
همچنان گزارش هشدار داده است که پیش‌بینی بارش‌ها و دمای بالاتر از میانگین تا بهار فصل بهار (ماه‌های مارچ تا می ۲۰۲۴) می‌تواند به طور بالقوه منجر به ذوب زودهنگام برف در حوضه‌های مختلف شود که به معنای “افزایش خطر سیل از مارچ تا می ۲۰۲۴ در مناطق مستعد سیل” در افغانستان است.
گزارش گفته است که بخش عمده‌ای از کاشت گندم زمستانی در ماه‌های نومبر و دسمبر انجام می‌شود که پیش‌بینی بارندگی بالاتر از حد متوسط منجر به شرایط مساعد رطوبت خاک می‌گردد که سبب کشت بیشتر گندم للمی در افغانستان خواهد شد.
این در حالی است که افغانستان سومین خشکسالی پیاپی را تجربه می‌کند که به گفتۀ ملل متحد یکی از شاخص‌های اساسی در افزایش نیازمندی‌ها در این کشور است.
علاوه بر خشکسالی، قطع کمک‌های انکشافی جامعه جهانی و اقتصاد شکنند افغانستان پس از اگست ۲۰۲۱ از دیگر عوامل بیشترشدن فقر و گرسنگی در افغانستان خوانده می‌شود.
پیش از این، شورای پناهندگان ناروی، خشکسالی‌های “فاجعه‌بار و طولانی‌مدت” در افغانستان و ایران را تهدیدی جدی برای ثبات تمام منطقه خوانده است.
اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان گفته است که افغانستان یکی از شش کشور جهان است که به شدت از تغییرات اقلیمی متاثر شده است.
براساس آماری که وزارت خارجه حکومت طالبان در ماه عقرب سال گذشته نشر کرد، تغییرات اقلیمی بیش از دو میلیارد دالر در سال پار به افغانستان زیان وارد کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10280

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.