• امروز : پنج شنبه, ۳۱ جوزا , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 June - 2024
3

سفارت جاپان در کابل از ‌‌بورس‌های جدید تحصیلی برای دانشجویان افغان‌ خبر داد

  • کد خبر : 13070
  • 22 ثور 1403 - 16:23
سفارت جاپان در کابل از ‌‌بورس‌های جدید تحصیلی برای دانشجویان افغان‌ خبر داد

سفارت جاپان در کابل گفته است که کشورش بورس‌های جدید تحصیلی را برای دانشجویان افغان در نظر گرفته و به زودی روند ثبت نام آن آغاز خواهد شد. این سفارت روز شنبه ۱۱ می (۲۲ ثور) در پیامی در رسانه اجتماعی ایکس گفته است که این بورس‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است. […]

سفارت جاپان در کابل گفته است که کشورش بورس‌های جدید تحصیلی را برای دانشجویان افغان در نظر گرفته و به زودی روند ثبت نام آن آغاز خواهد شد.
این سفارت روز شنبه ۱۱ می (۲۲ ثور) در پیامی در رسانه اجتماعی ایکس گفته است که این بورس‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است.
بر اساس معلومات سفارت جاپان، این بورس‌ها از سوی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و علوم و تکنالوژی آن کشور برای سال ۲۰۲۵ میلادی به دانشجویان افغانستان در نظر گرفته شده است.
این سفارت برگه‌های معلوماتی درباره چگونگی ثبت نام این بورس‌های تحصیلی را منتشر کرده و افزوده که روند انتخاب واجدین شرایط از سوی بنیاد آغاخان در افغانستان انجام می‌شود.
اما سفارت جاپان در مورد شمار دقیق این بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان افغان معلومات بیشتر ارایه نکرده است. این سفارت همچنان در مورد این بورسیه‌ها که چه تعداد آنان برای دختران افغان در نظر گرفته شده، جزییات نداده است.
جاپان در حالی از بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان افغان خبر داده است که پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان و بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، روند اعطای بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان افغان در سایر نقاط جهان متوقف شده است.
علاوه بر آن، طالبان زنان و دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل محروم کرده و پیش از این، مقامات این گروه از سفر شماری از دختران که برای تحصیل به امارات متحده عربی می‌رفتند، جلوگیری کردند.
خلف احمد الحبتور، رییس گروپ الحبتور، به تاریخ ۲۳ اگست ۲۰۲۳ گفت: “نمی توانم ناامیدی را که اکنون احساس می کنم، ابراز کنم. زیرا دانشجویان دختر افغان که برای آنها بورس تحصیلی فراهم کرده بودم… متاسفانه به دلیل دخالت طالبان صبح امروز نتوانستند به میدان هوایی دوبی برسند.”
گروپ الحبتور یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت تجارتی در امارات متحده عرب است که برای حدود ۱۰۰ دانش‌آموز دختر افغان بورسیه تحصیلی فراهم کرده بود.
طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران وضع کردند.
بیش از دو سال از ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب متوسط و لیسه در این کشور می‌گذرد و پس از دسمبر ۲۰۲۲ دختران و زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز محروم شده‌اند.
طالبان به کرات ادعا کرده اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان حقوق قایل بوده و با مساعد شدن وضعیت، دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران خواهند گشود، اما تا حالا مقامات این گروه مشخص نکرده‌اند که چه زمانی دختران را اجازه تحصیلات بالاتر از صنف ششم را خواهند داد.
اما برخی مدافعان حقوق زن به این نظر اند که رهبر طالبان‌ هیچگاه برای بازگشایی مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دخترانه دستور نخواهد داد، چون این موضوع از نظر طالبان یک امر “حیثیتی” است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=13070

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.