• امروز : پنج شنبه, ۳۱ جوزا , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 June - 2024
2

سفر هیات ازبیکستانی به کابل

  • کد خبر : 13072
  • 23 ثور 1403 - 10:37
سفر هیات ازبیکستانی به کابل

نماینده ویژه رییس‌جمهوری ازبیکستان و وزیر ترانسپورت این کشور با هیات همراه شان وارد کابل شدند. وزیر ترانسپورت ازبیکستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، گفته است‌ که ازبیکستان از خواست امارت اسلامی مبنی بر مبدل شدن افغانستان به مرکز اتصال منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند. وزارت خارجه در خبرنامه‌ای گفته است که در این […]

نماینده ویژه رییس‌جمهوری ازبیکستان و وزیر ترانسپورت این کشور با هیات همراه شان وارد کابل شدند.
وزیر ترانسپورت ازبیکستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، گفته است‌ که ازبیکستان از خواست امارت اسلامی مبنی بر مبدل شدن افغانستان به مرکز اتصال منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند.
وزارت خارجه در خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار، دوطرف درباره روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری‌های ازبیکستان در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.
بر بنیاد خبرنامه، امیرخان متقی در این دیدار افزوده که افغانستان پس از مدت‌ها به مسیر صلح و ثبات بازگشته و این فرصت خوبی برای ازبیکستان، سایر همسایه‌ها و منطقه است تا از سیاست اقتصادمحور امارت اسلامی استفاده کنند.
عبدالظهور مدبر آگاه مسایل اقتصادی گفت: «ازبیکستان می‌تواند دادوستد خود را از مجرای افغانستان با قیمت مناسب به کشورهای جنوب آسیا داشته باشد و این نشست‌ها می‌تواند به تمام کشورهای ذیدخل نقش برازنده را ایفا کند.»
خبرنامه اعلام کرده که هیات ازبیکستانی به منظور بهبود حمل و نقل ترانزیتی، کاهش تعرفه‌های گمرکی، تسهیل در صدور ویزه برای رانندگان، دانشجویان و بازرگانان افغان، و شروع کار پروژه‌های تخنیکی از جمله افغان-ترانس و خرید یک میلیون تن زغال سنگ از افغانستان، به کابل سفر کرده است.
خبرنامه افزوده که هیات ازبیکستانی نیز از افزایش مدت کار در گمرک‌ها، کاهش تعرفه‌های گمرکی، فراهم‌سازی سهولت‌ها در اخذ ویزه برای رانندگان، دانش‌جویان و بازرگانان افغان و هم‌چنان سفر تیم‌های تخنیکی این کشور برای شروع کار عملی و امکان سنجی پروژه افغان-ترانس و خرید یک میلیون تُن زغال‌سنگ از افغانستان خبر داده است.
سخی احمد پیمان معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «من فکر می‌کنم که افغانستان با اقتصاد خوب، با صلح و ثبات پایدار به نفع کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه خواهد بود و به همین دلیل است که دید و بازدیدها بیش‌تر شده است.»
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری دیدوبازدیدهای هیات‌های کشورهای گوناگون به ویژه کشور ازبیکستان با مقام‌های امارت اسلامی را در رشد اقتصادی، تجارت و ترانزیت افغانستان اثرگذار می‌داند.
خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «ازبیکستان هم علاقه دارد که از طریق افغانستان به کراچی وصل شود، به بحر وصل شود.»
پیش از این، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی امارت اسلامی به هدف ملحق‌شدن افغانستان به دهلیز شش‌جانبه، در راس هیاتی به ازبیکستان سفر کرده و با مقام‌های این کشور روی مسایل گوناگون از جمله فراهم‌سازی تسهیلات بازرگانی و ترانسپورتی گفت‌وگو کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=13072

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.