• امروز : پنج شنبه, ۳۱ جوزا , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 June - 2024
3

افشاگر جنایت‌های سربازان استرالیا در افغانستان به زندان محکوم شد

  • کد خبر : 13102
  • 25 ثور 1403 - 21:52
افشاگر جنایت‌های سربازان استرالیا در افغانستان به زندان محکوم شد

دیوید مک براید وکیل پیشین ارتش استرالیا به جرم سرقت و افشای اسناد مرتبط با جنگ افغانستان، از سوی دادگاهی به بیش از پنج سال‌ زندان محکوم شد. روزنامه گاردین گزارش داده است که آقای براید که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اطلاعات نظامی محرمانه را در اختیار خبرنگاران قرار داده بود، از سوی دادگاهی […]

دیوید مک براید وکیل پیشین ارتش استرالیا به جرم سرقت و افشای اسناد مرتبط با جنگ افغانستان، از سوی دادگاهی به بیش از پنج سال‌ زندان محکوم شد.
روزنامه گاردین گزارش داده است که آقای براید که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اطلاعات نظامی محرمانه را در اختیار خبرنگاران قرار داده بود، از سوی دادگاهی در استرالیا به بیش از پنج سال‌ زندان محکوم شده است.
اطلاعات افشا شده از سوی دیوید مک براید برای مجموعه تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت که جنایت‌های جنگی مرتکب شده توسط ارتش استرالیا را در افغانستان افشا می‌کرد.
محد آصف فقیری حقوق‌دان گفت: «این غرامت حاصل‌کردن سنگ‌بنای می‌شود که قدرت‌ها در مورد افغانستان در آینده احتیاط در نظر بگیرند و سبب این می‌شود که عدالت اجتماعی در افغانستان رقم بخورد.»
محکوم شدن دیوید مک براید به زندان با واکنش‌های زیادی در داخل استرالیا نیز روبه‌رو شده و برخی شهروندان استرالیا به پشتیبانی از آقای براید راه‌پیمایی کردند.
وکیل مدافع دیوید مک براید گفته است که برای تجدید نظر درخواست می‌دهد.
مارک داویس وکیل مدافع مک براید افزود: «ما درخواست تجدیدنظر خواهیم داد و اکنون به لطف برخی از فعالیت‌های اخیر رسانه‌‎های اجتماعی، قدرت لازم برای درخواست تجدیدنظر را داریم و ما این کار را انجام خواهیم داد.»
دیوید مک براید وکیل پیشین ارتش استرالیا پیش از محکوم شدن گفته است: «من هرگز به اندازه امروز به استرالیایی بودنم افتخار نکرده‌ام. ممکن است قانون را زیر پا گذاشته باشم، اما عهد خود را به مردم استرالیا و سربازانی که ما را در امان نگه می‌دارند، زیر پا نگذاشتم.»
امارت اسلامی می‌گوید که نیروهای خارجی در جریان حضور در افغانستان جنایت‌های جنگی فراوانی انجام داده‌اند و این جنایت‌ها باید بررسی شوند.
سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در این باره گفته است: «باید هم‌چون قضایا بررسی و قربانیان و مرتکبین چنین رویدادها شناسایی و هم‌چنان عدالت تامین گردد.»
در جریان حضور نیروهای خارجی در کشور، دست‌کم ارتش سه کشور از جمله امریکا، استرالیا و بریتانیا به انجام جنایت‌های جنگی در افغانستان متهم شده‌اند. از این جمله، یکی از وزیران کابینه دولت بریتانیا پذیرفته است که سربازان ویژه کشورش در افغانستان جنایت جنگی انجام داده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=13102

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.