• امروز : چهارشنبه, ۶ سرطان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
2

تلاش وزارت صنعت و تجارت برای افزایش صادرات

  • کد خبر : 13265
  • 28 جوزا 1403 - 8:59
تلاش وزارت صنعت و تجارت برای افزایش صادرات

وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده است که در تلاش برای افزایش میزان صادرات به بیرون از کشور است. بر اساس اطلاعات این وزارت، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، ارزش صادرات و واردات میان حکومت سرپرست و دیگر کشورها نزدیک به دو میلیارد و هفتصد هزار دلار بوده است. آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی […]

وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده است که در تلاش برای افزایش میزان صادرات به بیرون از کشور است.
بر اساس اطلاعات این وزارت، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، ارزش صادرات و واردات میان حکومت سرپرست و دیگر کشورها نزدیک به دو میلیارد و هفتصد هزار دلار بوده است.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «تجارت افغانستان در ربع اول سال ۲۰۲۴ تقریبا دو میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار بوده که حدود ۴۲۸ میلیون دلار آن را صادرات و دو میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار واردات تشکیل می‌دهد. صادرات عمدتاً به کشورهای پاکستان، هند، ایران، چین، امارات متحده عربی و سایر کشورها صورت گرفته است.»
بیش‌ترین اقلام صادراتی کشور شامل میوه‌خشک، میوه‌تازه، قالین و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که پس از روی‌کار آمدن دوباره امارت اسلامی در کشور، توجه خاصی به گسترش روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه شده است، اما نیاز است تا سهولت‌های بیش‌تری در زمینه انتقال کالاها به کشورهای دیگر فراهم شود.
خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «صادرات ما نسبت به زمان جمهوریت بهبود یافته است. علت اساسی این بهبود، تسهیل فرآیند صادرات و افزایش صادرات مواد معدنی مانند کرومایت، نفرایت و زغال‌سنگ است.»
برخی از بازرگانان معتقدند که اگر به چالش‌های آن‌ها در زمینه صادرات رسیدگی شود، حجم صادرات نیز افزایش خواهد یافت.
امید حیدری یکی از بازرگانان گفت: «ما نیاز داریم که راه‌های جایگزین برای صادرات فراهم شود و بازرگانان به این راه‌ها دست‌رسی داشته باشند تا چالش‌های آن‌ها حل شود. وزارت صنعت و تجارت اخیراً بندر چابهار را افتتاح کرده و هدف‌هایی تعیین کرده که امیدواریم به آن‌ها برسیم.»
آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات به دیگر کشورها انجام شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=13265

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.