• امروز : جمعه, ۸ سرطان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
0
وزارت صنعت:

ارزش صادرات قالین در ۵ ماه به ۷٫۵ میلیون دالر رسید

  • کد خبر : 13284
  • 30 جوزا 1403 - 18:37
ارزش صادرات قالین در ۵ ماه به ۷٫۵ میلیون دالر رسید

وزارت صنعت و تجارت گفته است که افغانستان در پنج ماه گذشته به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰هزار دالر قالین صادر کرده است. بنا بر گفته‌های آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، بیشتر این قالین‌ها به کشورهای همسایه و اروپا صادر شده‌اند. آخندزاده عبدالسلام جواد درباره صادرات قالین گفت:«در جریان پنج ماه نخست […]

وزارت صنعت و تجارت گفته است که افغانستان در پنج ماه گذشته به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰هزار دالر قالین صادر کرده است.
بنا بر گفته‌های آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، بیشتر این قالین‌ها به کشورهای همسایه و اروپا صادر شده‌اند.
آخندزاده عبدالسلام جواد درباره صادرات قالین گفت:«در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به وزن مجموعی بیشتر از دو میلیون کیلوگرام قالین و به ارزش هفت‌ونیم میلیون دالر امریکایی به کشورهای پاکستان، ازبیکستان، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده امریکا، هند، آلمان، امارات متحده عربی، چین و دیگر کشورها صادرات صورت گرفته است.»
در همین حال اتحادیه قالین افغانستان گفته است که اگر به چالش‌های بازرگانان در روند صدور ویزا رسیدگی شود و هم‌چنان دهلیزهای هوایی فعال شوند، میزان صادرات قالین از این هم بیشتر خواهد شد. این اتحادیه از افزایش هفت درصدی فروش قالین در خارج از کشور نسبت به سال گذشته خبر داده است.
نوراحمد نوری رییس اتحادیه قالین افغانستان گفت: «از اثر تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و هیأت رهبری اتحادیه قالین افغانستان، در کشورهای ترکیه، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه فروشات قالین افغانستان افزایش یافته است. یعنی نسبت به سال گذشته در سال جاری میلادی، فروشات داخلی هم از اثر تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و اتحادیه قالین، هفت درصد افزایش یافته است.»
در سوی دیگر شماری از قالین‌فروشان در پایتخت می‌گویند که به علت برخی چالش‌ها مجبورند تا یک بخشی از قالین‌های شان را به نرخ ارزان‌تر به بازرگانان پاکستانی به‌فروش برسانند که آنان [بازرگانان پاکستانی] تولید افغانستان را به‌ نام پاکستان به کشورهای اروپایی و امریکا صادر می‌کنند.
بر بنیاد گفته‌های قالین‌فروشان، زنان افغانستان به‌ویژه زنان شمال کشور قالین‌های مرغوب دنیا را می‌بافند.
غلام علی شیرزاد قالین‌فروش گفت: «در فروشات مشکل داریم، ما اکثریت قالین‌های خود را به پاکستان صادر می‌کنیم و تاجران پاکستانی این قالین‌ها را به نام پاکستان به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.»
مخدوم قلی یکی دیگر از قالین‌فروشان گفت: «این قالین‌ها از پشم خالص گوسفند و با دست بافته می‌شوند یعنی مواد کیمیاوی در این قالین‌ها شامل نیست، تولید این قالین‌ها توسط ماشین نشده و با دست خانم‌های افغانی بافته شده.»
اتحادیه قالین افغانستان همواره با تاکید بر سهم داشتن در برگزاری نمایش‌گاه‌های ملی و بین‌المللی صنعت قالین گفته است که اگر به مشکلات در روند صدور ویزا برای بازرگانان رسیدگی شود و دهلیزهای هوایی نیز فعال شوند، صادرات قالین کشور به کشورهای گوناگون بیشتر از پیش خواهد شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=13284

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.