• امروز : دوشنبه, ۲۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
3
نورالدین عزیزی:

برنامه خوداتکایی اقتصادی با سرمایه‌گذاری ایران، روسیه و چین داریم

  • کد خبر : 8829
  • 12 جدی 1401 - 8:41
برنامه خوداتکایی اقتصادی با سرمایه‌گذاری ایران، روسیه و چین داریم
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که در نظر دارند برنامه‌ای در سطح ملی برای حمایت از تولیدات داخلی و خودکفایی راه‌اندازی کنند و کشورهای منطقه از جمله چین، روسیه و ایران علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.

عزیری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است کشورهای منطقه در زمینه سرمایه‌گذاری در برخی از پروژه‌ها از جمله ایجاد پارک‌های صنعتی و نیروگاه‌های حرارتی تولید برق ابراز علاقه کرده‌اند.
آقای عزیری گفته است: «ایران به کشت فراسرزمینی خیلی علاقه‌مند است. می‌خواهد در زمین‌های افغانستان که نزدیک به آب‌های افغانستان است سرمایه‌گذاری بزرگ کند. همچنین کشور چین می‌خواهد در این عرصه سرمایه‌گذاری داشته باشد. بعضی از کشورهای همسایه دیگر هم الحمدالله متقاضی هستند که در بخش زراعت، مالداری و در برنامه‌های صنعت افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.»
کشت فراسرزمینی، کشت در کشور دیگر و واردات محصول آن است، به ویژه برای کشورهایی که با خشکسالی مواجه هستند و به عنوان شیوه تازه در سال‌های اخیر در حال گسترش است.
آقای عزیری می‌گوید عموما در این اواخر مجوزهای صادرشده برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش «معادن بزرگ» بوده است.
در اوایل دسامبر ۲۰۲۲، آقای عزیزی مرکز واحد سرمایه‌گذاری و خدمات صدور ویزای فوری برای تاجران و سرمایه‌گذاران و کارکنان شرکت‌های خصوصی به ویژه از کشورهای منطقه را در فرودگاه کابل افتتاح کرد.
آقای عزیری همچنین گفت که قراردادهایی که با شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه امضا کرده است نیز در حال «نهایی شدن» است.
با توجه به تحریم‌های مالی و بانکی که روسیه پس از حمله به اوکراین با آن مواجه است، او گفت: «شرکت های دولتی محدودیت‌های خاص خود را دارد و ما توانستیم که به خاطر آن بخش خصوصی را هم ما بتوانیم داشته باشیم.»
او اما می‌گوید «مسائل بانکی و ترانزیکشن‌ها (انتقالات بین بانکی) و بعضی گپ‌های دیگر است، ولی در حد نهایی شدت است و می توانیم خوش خبری به ملت بدهیم.»
این در حالی است که اخیرا، داعش از قصد خود برای حملات علیه چین در افغانستان گفته است و اخیرا به هتلی در کابل که محل اقامت تاجران و شهروندان چینی بود نیز حمله کرد.
آقای عزیری در این زمینه نیز گفته است که تلاش می‌کنند تا «تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری می‌آیند، آسیب نبینند». به گفته او، رویداد اخیر نیز «تاثیر بدی نداشته است (اما) اگر به طور مکرر رخ بدهد، ممکن است تاثیر بدی داشته باشد.»
آقای عزیزی گفته است که بنا به قرارداد بزرگی که در ماه سپتامبر۲۰۲۲ با روسیه برای واردات گاز، نفت و گندم امضا شده است، طی روزهای آینده شاهد تحویل این اقلام به افغانستان خواهد بود.
آقای عزیزی گفته است: «ما یک برنامه ملی خوداتکایی را آغاز خواهیم کرد، ما تمام ادارات دولتی را به استفاده از محصولات داخلی تشویق می‌کنیم، از طریق مساجد مردم را تشویق می‌کنیم تا از تولیدات داخلی ما استفاده کنند.»
او افزوده است که از سرمایه‌گذاران می‌خواهند که به جای واردات کالا از خارج، برای تولید آنها در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.
او همچنین گفته است که چهل و چند شرکت داوطلب که در معدن تولک غور و خواف هرات است. او گفت: «در همین روزهای نزدیک شاید ما اعلانات خوبی را بشنویم که چند معدن ما را به بلاک‌های، هر دو معدن ما را به داوطلبی یا به قرارداد بدهیم.»
هفته گذشته، شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) نیز گفته بود که چین برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق از طریق زغال سنگ در افغانستان اظهار علاقه‌مندی کرده است.
در بیانیه این شرکت آمده که نماینده اتاق‌های تجارت چین در دیدار با محمد حنیف حمزه، رئیس اجرایی «برشنا» گفته است که می‌خواهد برای تولید ۵۰۰ مگاوات برق امکان سرمایه‌گذاری را بررسی کند.
چین اما هیچ کدام از پروژه‌های بزرگ خود را در افغانستان طی دو سه سال گذشته آغاز نکرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.