• امروز : دوشنبه, ۲۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
1

حکومت طالبان به پروژه های زیربنایی در هرات توجه ندارند

  • کد خبر : 11921
  • 23 دلو 1402 - 8:34
حکومت طالبان به پروژه های زیربنایی در هرات توجه ندارند

شماری از باشندگان هرات می گویند که با وجود وعده های مقام های حکومت طالبان، تا هنوز کار هیچ پروژه کلان زیر بنایی در این ولایت آغاز نشده است. بند آب پاشدان و پروژه های تاپی و تولید سمنت از پروژه های کلان در ولایت هرات شمرده می شوند. عبدالرحیم در قریه سیاوشان ولسوالی گذره […]

شماری از باشندگان هرات می گویند که با وجود وعده های مقام های حکومت طالبان، تا هنوز کار هیچ پروژه کلان زیر بنایی در این ولایت آغاز نشده است.
بند آب پاشدان و پروژه های تاپی و تولید سمنت از پروژه های کلان در ولایت هرات شمرده می شوند.
عبدالرحیم در قریه سیاوشان ولسوالی گذره ولایت هرات دهقان است.
او امسال مجبور شده که تنها در دو جریب از ده جریب زمینش گندم بکارد. این دهقان محلی مزرعه کوچکش را با آب زیر زمینی ای که توسط دستگاه انرژی آفتابی بیرون می کشد، آبیاری می کند.
عبدالرحیم می گوید، اگر کار بند پاشدان در ۲۰ کیلومتری شرق شهر هرات، تکمیل می شد، او می توانست در زمین های بیشتری گندم کشت کند. او نمی داند که مزرعه اش امسال حاصل خواهد داد یا نی:
« نیاز ما این است که بند ساخته شود و به هر دهقان به اندازه ضرورتش حق آبه داده شود. در تمام فصل های سال آب وجود داشته باشد و دهقانان در ولسوالی زنده جان و غوریان بتوانند از آب استفاده کنند. در چنین وضعیتی ما می توانیم که زمین های زراعتی خود را کشت کنیم. فعلا زراعتی که ما داریم خداوند می داند که برای ما حاصل می دهد یا خیر.»
در ماه ثور سال روان، حکومت طالبان اعلام کرد که بودجه یازده پروژه کلان از جمله بند پاشدان تصویب شده و به زودی کار آن آغاز خواهد شد.
در همان ماه، عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت طالبان در مراسم آغاز کار تونل های بند بخش آباد در ولایت فراه دوباره وعده داد که کار ساخت بند پاشدان در ولایت هرات آغاز خواهد. اما با گذشت نزدیک به ۹ ماه تا هنوز این وعده ها عملی نشده است.
مقام های جمهوری مخلوع می گفتند که هزینه بند پاشدان ۱۱۷ میلیون دالر امریکایی است که ظرفیت تولید دو میگاوات برق و آبیاری ۱۳ هزار هکتار زمین زراعتی را دارد.
در ماه جوزا عصمت الله برهان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان گفت که تا کمتر از چهار ماه دیگر، کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان آغاز خواهد شد. اما با گذشت هشت ماه تاهنوز هیچ خبری از آغاز کار تاپی نیست.
تاپی پروژه ای است که انتظار می رود گاز ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان و هند منتقل کند.
در ماه عقرب سال روان، شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در مراسم افتتاح واکتشاف معدن آهن ولسوالی غوریان هرات وعده داد که در آینده نزدیک پروژه سمنت فعال می شود. اما با گذشت سه ماه تاهنوز هیچ خبری از فعالیت این پروژه نیست.
پروژه سمنت هرات در ولسوالی زنده جان این ولایت موقعیت دارد که در دهه های گذشته به علت جنگ و خشونت ها، بخشی از امکانات این پروژه به سرقت رفته و بخشی هم فرسوده شده است.در ماه میزان سال روان، وزارت معادن و پترولیم طالبان قرار داد پروژه سمنت هرات را به ارزش ۱۴۲ میلیون دالر به مدت ۳۰ سال با یک شرکت داخلی امضاء کرد؛ اما با گذشت نزدیک به پنج ماه، تاهنوز هیچ اقدام عملی در این پروژه نشده است.
محمد رفیق شهیر کارشناس سیاسی در ولایت هرات است. آقای شهیر می گوید که تا هنوز هیچ یک از وعده های مقام های حکومت طالبان در زمینه آغاز کار پروژه های زیربنایی در ولایت هرات عملی نشده است:
« متاسفانه وعده های زیادی داده شده و حتی بودجه برخی پروژه ها مانند بند پاشدان از سوی امارت اسلامی تصویب شده است. اما عملا کار این پروژه ها آغاز نشده است. پروژه سمنت هرات هم به اعلان داده شده است. اما تاهنوز افتتاح نشده است. تاپی درست است که مربوط به چهار کشور است و شاید مشکلاتی داشته باشد؛ اما از سوی مقامات وعده داده شد که لوله گاز در خاک افغانستان تا ولسوالی گذره هرات می اید. هیچ یک از این وعده ها به شکل عملی اجرا نشده است.»
شماری از شهروندان هرات از آنچه وعده های بی حاصل مقامات حکومت طالبان می خوانند، انتقاد می کنند. آنان می گویند که اگر پروژه های زیربنایی فعال می شدند، آنان از بیکاری رهایی می یافتند و مجبور نمی شدند که به کشورهای همسایه مهاجر شوند.
شیراحمد ۲۵ ساله از باشندگان شهر هرات است که برای کار کردن به ایران، دوبار غیرقانونی به این کشور رفته و هر دو بار در مسیر راه از سوی پولیس ایران دستگیر و به کشور بازگردانده شده است:
« اگر کار پروژه های کلان در ولایت هرات مانند تاپی، سمنت و چند پروژه کلان دیگر شروع شود، دیگر نیازی نیست که برای کارگری و مزدوری دیگران به کشورهای همسایه برویم. در اینجا می توانیم برای کشور خود کار کنیم و کشور خود را آباد کنیم و زندگی خودما بهتر شود. از پدر و مادر خود دور نمی شویم و وضعیت زندگی ما در کشور خودما بهتر می شود.»
اما مقامات محلی طالبان در ولایت هرات به تکرار وعده های شان پافشاری می کنند.
نثار احمد الیاس سخنگوی والی طالبان در ولایت هرات در این زمینه می گوید:
« در سال نو همه ما شاهد آغاز کار پروژه های کلان در ولایت هرات خواهیم بود. با آغاز کار این پروژه ها نه تنها هرات بلکه اقتصاد افغانستان یک رنگ دیگر به خود خواهد گرفت.»
عبدالرحیم می گوید که مقامات حکومت طالبان به جای تکرار وعده های شان، هرچه زودتر کار این پروژه ها را آغاز کنند تا در کنار فراهم شدن کار به جوانان، فرصت رشد زراعت و اقتصاد افغانستان هم فراهم شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.