• امروز : چهارشنبه, ۲۶ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
0

تولید عسل در هلمند افزایش یافته، اما فارم‌داران زنبور عسل از نبود بازار شکایت می‌کنند

  • کد خبر : 12942
  • 09 ثور 1403 - 10:07
تولید عسل در هلمند افزایش یافته، اما فارم‌داران زنبور عسل از نبود بازار شکایت می‌کنند

مسؤولین ریاست زراعت هلمند می‌گویند که سال گذشته تولیدات عسل در این ولایت نسبت به سال ماقبل دو برابر افزایش یافته، اما فارم‌داران زنبور عسل از نبود بازار شکایت می‌کنند. امیرخان ناصری، رئیس اتحادیۀ فارم‌‌داران زنبور عسل در هلمند گفت، سال گذشته تولیدات عسل در این ولایت دو برابر بیشرت بود و می‌افزاید، اکنون ۱۶۰ […]

مسؤولین ریاست زراعت هلمند می‌گویند که سال گذشته تولیدات عسل در این ولایت نسبت به سال ماقبل دو برابر افزایش یافته، اما فارم‌داران زنبور عسل از نبود بازار شکایت می‌کنند.
امیرخان ناصری، رئیس اتحادیۀ فارم‌‌داران زنبور عسل در هلمند گفت، سال گذشته تولیدات عسل در این ولایت دو برابر بیشرت بود و می‌افزاید، اکنون ۱۶۰ فارم زنبور عسل در این اتحادیه ثبت است که به‌دلیل نبود بازار تولیدات سال‌های گذشته شان نیز باقی مانده‌است.
وی افزود: «حدود ۴۰ تُن عسل نزد ما فارم‌داران باقی مانده که به فروش نرسیده‌است، علت‌ آن این است که از کشورهای خارجی عسل بی‌کیفیت وارد می‎شود و به قیمت پایین به فروش می‌رسد، جلو فروشات عسل ما را گرفته‌است.»
در عین حال، فارم‌داران زنبور عسل در این ولایت می‌خواهند که برای تولیدات شان در داخل و خارج از کشور بازاریابی شود.
حاجی ملا محمود، فارم‌دار زنبور عسل در ولسوالی ناوۀ هلمند گفت: «فارم‌های زنبور برای ما هیچ سودی نداشت، علت عمدۀ آن نبود بازار برای عسل است، علت دیگر آن واردات عسل تجاری از سایر کشورها است که سد راه فروش عسل ما را قرار گرفته.»
همچنان فروشنده‌گان عسل در شهر لشکرگاه می‌گویند، مردم بجای عسل باکیفیت داخلی عسل خارجی را خوش می‌کنند؛ چون قیمت‌ آن پایین است.
حاجی عبدالعزیز، یک فروشندۀ عسل گفت: «عسل هلمندی که عسل خالص است، یک کیلوگرام آن به ۶۰۰ افغانی به فروش می‌رسد، اما تا حد زیاد مردم خواستار عسل خارجی بی‌کیفیت هستند، اما قیمت‌اش پایین است، به همین دلیل سد راه فروشات عسل ما قرار گرفته است.»
به گفتۀ وی، برای ۴۰ دکان در شهر عسل تازۀ هلمندی توزیع نموده، اما می‌افزاید که به‌دلیل نبود بازار ماه‌ها نزد شان باقی می‌ماند.
از سویی‌هم، شاه‌محمد خان مدیر بخش مالداری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت گفت، در سال ۱۴۰۱ به‌طور مجموعی ۱۵ تُن عسل در این ولایت تولید شده بود، اما در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۳۰ تُن افزای یافته‌است.
وی افزود: «فارم‌داران زنبور عسل از ما خواستار بازاریابی شده‌اند، این درخواست‌ شان بجا هم است، ما زیاد تلاش کرده‌ایم که به عسل شان بازار پیدا کنیم، به این منظور به وزارت زراعت نیز پیشنهادها را ارسال کرده‌ایم.»
وی ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به بارنده‌گی‌ها، ممکن امسال تولیدات عسل در این ولایت چندین برابر افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12942

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.