• امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

حجم دادوستد با ازبیکستان در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 12983
  • 11 ثور 1403 - 13:16
حجم دادوستد با ازبیکستان در سال ۱۴۰۲

وزارت صنعت و تجارت گفته است که سال پار به ارزش ۲۸۱ میلیون دالر میان افغانستان و ازبیکستان دادو ستد انجام شده است. آخوندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت آمار داده است که از رقم یادشده، ۲۳ میلیون دالر آن را صادرات تشکلیل می‌دهد. قالین، میوه خشک، کنجد و آب میوه از افغانستان به ازبیکستان […]

وزارت صنعت و تجارت گفته است که سال پار به ارزش ۲۸۱ میلیون دالر میان افغانستان و ازبیکستان دادو ستد انجام شده است.
آخوندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت آمار داده است که از رقم یادشده، ۲۳ میلیون دالر آن را صادرات تشکلیل می‌دهد.
قالین، میوه خشک، کنجد و آب میوه از افغانستان به ازبیکستان صادر شده است.
آخوندزاده عبدالسلام جواد افزود: «با کشور ازبیکستان تجارت دوجانبه داریم. درجریان سال ۱۴۰۲ دوران تجارت بین دو کشور به ارزش ۲۸۱ میلیون دالر بود که به ارزش ۲۳ میلیون دالر صادرات و به ارزش ۲۵۸ میلیون دالر واردات داشتیم.»
هم‌زمان با این روزنامه سنترال ایشیا به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع ازبیکستان گزارش داده که این کشور با امضای قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر با افغانستان موافقت کرده است. بر بنیاد این گزارش، این قراردادها در سفر سه روزه هیاتی از بازرگانان افغان به تاشکند امضا شده‌اند.
در بخشی از این گزارش همچنان آمده است که دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای تجارت ازبیکستان – افغانستان بوده که این شورا شامل ۱۸ شرکت افغانی خواهد بود.
در این گزارش به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع ازبیکستان آمده است: «با امضای قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر با افغانستان موافقت کرده است. این قراردادها در سفر سه روزه هیأتی از بازرگانان افغان به تاشکند امضا شد. دو کشور همچنین در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای تجارت ازبیکستان – افغانستان هستند که ۱۸ شرکت افغانی را در میان اعضای خود خواهد داشت.»
توکل احمدیار رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور گفت: «برای ما و شما همین هم یک گپ کلان است که روابط ما خوب باشد و راه ترانزیتی برای ما باز باشد و روابط تجارتی بین افغانستان و ازبیکستان بسیار خوب است؛ یعنی در هر مورد می‌توانیم گپ بزنیم و راه‌حل پیدا کنیم.»
برخی آگاهان مسایل اقتصادی، امضای تفاهم‌نامه‌های بازرگانی میان افغانستان و ازبیکستان را در توسعه روابط بازرگانی افغانستان با منطقه اثرگذار می‌دانند.
فردوس بهگزین آگاه مسایل اقتصادی گفت: «دادوستد ازبیکستان همرای افغانستان بسیار زیاد مفید و مهم است؛ به این خاطر که می‌توانیم بعضی چیزها را هم در بخش پرورش هم دربخش رونق دادن اقتصاد از ازبیکستان یاد بگیریم.»
سیرقریشی یکی دیگر از آگاهان مسایل اقتصادی گفت: «امضای چنین قراردادها به‌خاطر افزایش صادرات افغانستان می‌تواند که موثریت مثبت به صورت کل بالای رشد تولید ناخالص داخلی افغانستان داشته باشد؛ چرا که افزایش صادرات می‌تواند از طریق تحریک تولید و همچنان عواید داخلی و تامین تقاضای خارجی به نفع اقتصاد افغانستان باشد.»
بر بنیاد گزارش روزنامه سنترال ایشیا، ارزش بازار واردات افغانستان هفت میلیارد دالر برآورد شده است. در گزارش آمده که کالاهایی که بیشترین تقاضا را در میان واردکنندگان افغان دارند، محصولات کشاورزی، موادغذایی فرآوری شده، منسوجات، چرم، قطعات الکتریکی و مواد ساختمانی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.