• امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

توافق افغانستان، ترکمنستان و کازاخستان برای ایجاد مرکز بین‌المللی در هرات

  • کد خبر : 12999
  • 14 ثور 1403 - 8:35
توافق افغانستان، ترکمنستان و کازاخستان برای ایجاد مرکز بین‌المللی در هرات

وزارت صنعت و تجارت از توافق سه‌جانبه افغانستان با کشورهای ترکمنستان و کازاخستان به هدف ایجاد یک مرکز بین‌المللی در هرات خبر داده است. نورالدین عزیزی سرپرست این وزارت در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز هدف از ایجاد این مرکز را انتقال نفت از روسیه به جنوب آسیا عنوان کرده است. آقای عزیزی در کنار انتقال […]

وزارت صنعت و تجارت از توافق سه‌جانبه افغانستان با کشورهای ترکمنستان و کازاخستان به هدف ایجاد یک مرکز بین‌المللی در هرات خبر داده است.
نورالدین عزیزی سرپرست این وزارت در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز هدف از ایجاد این مرکز را انتقال نفت از روسیه به جنوب آسیا عنوان کرده است.
آقای عزیزی در کنار انتقال نفت روسیه، خواستار انتقال اقلام صادراتی کشور از طریق تورغندی و سپین بولدک به جنوب آسیا نیز شده است.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: «مرکز بزرگ لوژستیکی در شهر هرات یا در محوطه شهر هرات توافق شد که یک مرکز بین‌المللی لوژیستیک به هم‌کاری هرسه کشور ایجاد می‌شود.»
آقای عزیزی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به موقعیت مهم استراتیژیک افغانستان در منطقه، گفته که در حال مذاکرات با کشورهای چین و ایران برای ساخت یک راه مستقل ترانزیتی که دارای خط ریل، جاده، پایپ‌لاین انتقال تیل و گاز باشد و نیازمندی‌های سه طرف را برطرف بتواند، هستند.
نورالدین عزیزی گفت: «اگر همراه کشور چین صد در صد به توافق رسیدیم که در این موضوع ایران هم دلچسپی قاطع دارد، که ایران، افغانستان و چین یک راه مستقل باید داشته باشند.»
با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ایجاد مرکز بین‌المللی لوژستیکی در ولایت هرات را در افزایش درآمدهای ملی کشور مهم می‌داند و بر عملی شدن هرچه زودتر این توافق نیز تاکید می‌ورزد.
محمد یونس مومند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «در این نفع افغانستان است و افغانستان می‌تواند از طریق این راه مرکز بزرگ انتقال اموال ترانزیتی آسیای مرکزی و جنوبی شود.»
این در حالی‌ست که مسوولان امارت اسلامی هم‌واره بر فراهم‌شدن سهولت‌های ترانزیت برای محموله‌های بازرگانی کشورهای همسایه و منطقه تاکید کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.