• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
11

بند کمال خان برای افغانستان چقدر اهمیت دارد؟

  • کد خبر : 1041
  • 06 اسد 1399 - 15:58
بند کمال خان برای افغانستان چقدر اهمیت دارد؟

کار اعمار بند کمال خان به هدف احیای سرسبزی‌های زمین‌های حاصل‌خیز چخانسور آهسته آهسته در حال تکمیل شدن است. محمد اشرف غنی رئیس جمهور می‌گوید امور بازسازی بند کمال خان تا چهار ماه دیگر تکمیل و این بند به بهره‌برداری سپرده خواهد شد. آقای غنی برای نظارت از کار اعمار این بند دیروز در راس […]

کار اعمار بند کمال خان به هدف احیای سرسبزی‌های زمین‌های حاصل‌خیز چخانسور آهسته آهسته در حال تکمیل شدن است. محمد اشرف غنی رئیس جمهور می‌گوید امور بازسازی بند کمال خان تا چهار ماه دیگر تکمیل و این بند به بهره‌برداری سپرده خواهد شد. آقای غنی برای نظارت از کار اعمار این بند دیروز در راس یک هیات بلند رتبه به ولایت نیمروز رفته بود. رئیس جمهور غنی دیروز در راس یک هیات بلند رتبه به نیمروز رفته بود که یکی از اهداف عمده آن نظارت از پروسه بازسازی بند کمال خان بود.

آقای غنی گفت: “بعد از هفتصد سال کمال خان در اختیار نیمروزی‌ها و افغان‌ها قرار می‌گیرد. هفتصد سال پیش سیستم آبیاری نیمروز از بین رفت و یک مهد تمدن اسلامی به صحرا مبدل شد چهار ماه بعد کانال بند کمالخان پر خواهد بود و بعد ازین همیشه پر خواهد بود.” کار احداث بند کمال خان با وجود چالش‌های امنیتی در سه مرحله به پیش رفته است و آخرین آن بخش اصلی و پروژه برق است. براساس روایت‌ها بند کمال خان را لشکر تیمور گورگانی در قرن سیزدهم میلادی ویران کرده بود و از همان وقت به این‌طرف یک منطقه وسیع حاصل‌خیز، دشت خشک و بی‌حاصلی بوده است. محققان امور مدیریت آب می‌گویند، زمانی‌که بند کمال خان به بهره برداری سپرده شود، دشت‌های خشک نیمروز سبز خواهند شد.

حکومت در ده سال گذشته بار دیگر برای بازسازی این بند دست به کار شده مرحله اول آن در ۱۳۹۱ و دوم آن در ۱۳۹۴ تکمیل گردید. مرحله آخر که بخش اصلی بند است و کار آن در سال ۲۰۱۷ با ۸۰ میلیون دالر از بودجه انکشافی حکومت آغاز شد، انتظار می‌رود تا چند ماه دیگر تکمیل و به بهره برداری سپرده شود. نیمروز مانند هر شهر دیگر کشور با چالش‌های امنیتی مواجه بوده است. بند کمال خان در ده سال گذشته چندین بار مورد حملات مخالفین قرار گرفته است. جنرال خوشحال سعادت رئیس محافظت تصدی عامه گفت باوجود تهدیدات نیروهای افغان به محافظت بند کمال خان ادامه می‌دهند و به کسی اجازه داده نخواهد شد مانع این پروژه ملی شوند. آقای سعادت افزود: ؛در سه سال گذشته که بازسازی بند کمال خان جریان دارد نیروهای محافظت عامه توانسته اند باوجود تهدید دشمنان افغانستان و حملات، امنیت این پروژه را تأمین نمایند و حال که به ختم این پروژه ۴ ماه باقی مانده‌است، نیروهای محفاظت عامه اطمینان می‌دهند که این پروژه ملی را حفاظت کنند و بعد از آبادی آن هم مدیریت تأمین امنیت آنرا به دوش دارند.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.