• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
8

نبود برق کار ۱۲۰ شرکت تولیدی قالین در جوزجان را برهم زده است

  • کد خبر : 1056
  • 09 اسد 1399 - 16:22
نبود برق کار ۱۲۰ شرکت تولیدی قالین در جوزجان را برهم زده است

نبود برق ثابت کار ۱۲۰ شرکت تولیدی قالین وطنی را در شهر آقچه جوزجان برهم زده است. تولیدکنندگان قالین می‌گویند، کمبود انرژی برق در هوای به شدت گرم دست اندرکاران شرکت‌های قالین‌بافی را در آقچه با مشکل روبه‌رو کرده است. قالین آقچه از مشهورترین قالین‌های وطنی است و در این شهر کوچک بیش از ۴۰ […]

نبود برق ثابت کار ۱۲۰ شرکت تولیدی قالین وطنی را در شهر آقچه جوزجان برهم زده است. تولیدکنندگان قالین می‌گویند، کمبود انرژی برق در هوای به شدت گرم دست اندرکاران شرکت‌های قالین‌بافی را در آقچه با مشکل روبه‌رو کرده است. قالین آقچه از مشهورترین قالین‌های وطنی است و در این شهر کوچک بیش از ۴۰ گونه قالین بافته می‌شود. کمال‌الدین آقچه‌یی از ده‌ها کارگری است که در یکی از کارخانه‌های قالین‌بافی شهر آقچه پشم‌شویی می‌کند. او و دیگر همکاران‌اش در گرمی هوای ۴۲ درجۀ سانتی گرید، پشم گوسفندانی را که از آن تار برای بافتن قالین ساخته می‌شود، با دست می‌شویند –کاری که باید در موجودیت برق با ماشین انجام شود. کمال‌الدین گفت: “در اینجا برق وجود ندارد ما به عوض ماشین روزانه ده‌ها کیلوگرام پشم را با دست می‌شوییم. اگر برق می‌بود خیلی سهولت به بار می‌آورد.”

نوراحمدنوری رئیس انجمن قالین بافان آقچه با تائید مشکلات بی‌برقی کارگران شرکت‌های قالین‌بافی این شهر هم نظر است. آقای نوری می‌گوید: “در آقچه شرکت‌های تولید قالین به برق نیاز جدی دارند. بسیار از شرکت‌ها به علت کمبود برق تولید شان را کاهش داده‌اند و بعضی‌های‌شان هم فعالیت‌های خود را توقف داده‌اند. با آن هم ماهانه ۳۰ هزار مترمربع قالین تولید و به خارج صادر می‌شود.” آقای نوری می‌گوید که اکنون از ۲۰۰ شرکت قالین‌بافی تنها ۱۲۰ شرکت فعال است. براساس معلومات مسئولان در ولایت جوزجان، برق وارداتی کشور ترکمنستان و برق گازی بیات پاور منابع اصلی تأمین برق ولایت جوزجان هستند. ولایت جوزجان با بیش از نیم میلیون نفوس دارای ۲۲ میگاوات برق است اما ۸ ولسوالی این ولایت هنوز هم از نور برق محروم هستند. انجنیر عبدالواسع، معاون عملیاتی شرکت برشنا در جوزجان به رادیو آزادی می‌گوید که برای حل مشکل بی‌برقی در آقچه یک سب استیشن جداگانه ایجاد خواهد شد. عبدالواسع گفت: “مشکلات کمبود برق آقچه را ما می‌پذیریم، چونکه کم‌رسی انرژی برق وجود دارد، اما شرکت برشنا پلان‌هایی روی‌ دست گرفته که در آینده نزدیک یک سب استیشن برای تقویت برق در سه سرکه احداث می‌شود که کار روی آن جریان دارد.” به‌گفته مسئولان ریاست برق جوزجان، آن‌ها تلاش دارند با پایان کار ساختن این سب استیشن، مشکلات کمبود برق شهر آقچه را مرفوع کنند. اما مسئولان شرکت‌های تولید قالین می‌گویند که مقام‌های دولتی برای تامین برق ثابت شهر آقچه بارها تعهد سپرده‌اند اما تاکنون نتیجۀ مطلوبی به دست نیامده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.