• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
18

افزایش حاصلات پسته در بادغیس

  • کد خبر : 1154
  • 18 اسد 1399 - 16:13
افزایش حاصلات پسته در بادغیس

تیمور بادغیسی، مالک بزرگترین مجموعه باغ‌های پسته در ولایت بادغیس در شمال غرب کشور است. او در شهر قلعه‌نو، مرکز این ولایت در ۱۳ سال گذشته ۲۱۵ جریب زمین باغ پسته احداث کرده است. این باغدار امیدوار است که امسال بیش از ۱۵ تُن پسته برداشت کند. او پیش از این هرگز این مقدار پسته […]

تیمور بادغیسی، مالک بزرگترین مجموعه باغ‌های پسته در ولایت بادغیس در شمال غرب کشور است. او در شهر قلعه‌نو، مرکز این ولایت در ۱۳ سال گذشته ۲۱۵ جریب زمین باغ پسته احداث کرده است. این باغدار امیدوار است که امسال بیش از ۱۵ تُن پسته برداشت کند. او پیش از این هرگز این مقدار پسته برداشت نکرده بود: “تقریباً یک میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ۲۱۵ جریب زمین و تعداد ۱۶۶۰۰ درخت است. البته ما سیستم آبیاری باغ پسته خود را معیاری کردیم. به همین خاطر مصارف ما زیاد شده. عواید امسال از ده میلیون الی ۱۵ میلیون افغانی پیش‌بینی می‌شود.” پسته نیاز کمی به آبیاری دارد و به همین خاطر زمین‌های بادغیس برای احداث باغ‌های پسته مساعد است. نور احمد هفت سال پیش در حدود ۳۰ جریب زمین در شهر قلعه‌نو باغ پسته احداث کرد که ارزش آن به یک میلیون افغانی می‌رسید. این باغدار تأکید دارد که با حمایت حکومت در بخش آموزش، علاقمندی به تولید پسته بیشتر خواهد شد: “برای فعلاً چهار طرف‌ ما باغ‌های پسته احداث شده. مردم هم به همین قسم علاقمندی‌شان زیاد شده و شروع به [احداث] باغ‌های پسته کرده‌اند. امیدوار هستم که اداره‌های دولتی، مسئولین ذیربط در بخش آموزش و تشویق و ترغیب باغداران تلاش‌ کنند.” بر خلاف پنج دهه قبل، به دلیل جنگ و قطع بی‌رویه جنگل‌ها، جنگل‌های پسته بادغیس از ۹۰ هزار به ۳۰ هزار هکتار کاهش یافته است. بیشتر جنگل‌های پسته در ولسوالی‌های آب‌کمری، مقر، قادس، جوند و بالامرغاب است. برداشت زود هنگام پسته به دست شورشیان بر کاهش قیمت این میوه تأثیر می‌گذارد.

مسئولان در ریاست زراعت بادغیس پیش‌بینی می‌کنند که امسال بیش از ۳۶ هزار تُن یعنی دو برابر پارسال پسته برداشت شود. عبدالتواب تائب، رئیس زراعت بادغیس می‌گوید کیفیت پسته افغانستان نسبت به پسته کشورهای ایران و ترکمنستان بهتر است: “ما دارای حدود ۳۶ هزار متریک تُن پسته هستیم. در صورتی‌که پسته به مرحله پختگی خود برسد و با توجه که کیفیت آن، محصول کشورهای همسایه بهتر ارزیابی شده، گام مثبتی برای این باشد که ما بتوانیم پسته را منحیث یکی از اقلام مهم تجاری رشد بدهیم و رقابت بکنیم با کشورهای همسایه.” محصولات پسته حوزه غرب کشور در هرات بسته‌بندی می‌شود. به گفته مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، بیشتر مغز پسته به کشور هند صادر می‌شود. اما ساخت مرکز بسته‌بندی معیاری پسته نیاز اصلی تولیدکنندگان پسته در بادغیس است. عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس تاکید دارد که باید جنگل‌های پسته احیا و از برداشت پیش از وقت پسته جلوگیری شود: “اگر دولت مرکزی در قسمت ساخت مرکز پروسس پسته در بادغیس توجه کند، انشاالله نتیجه خوبی خواهد داد و هم کاریابی می‌شود و هم به اقتصاد مردم بادغیس کمک می‌کند.” بیشتر باشندگان بادغیس زیر خط فقر زندگی می‌کنند. احداث باغ‌های پسته، روزنه‌ امید برای افراد فقیر است، تا با کار کردن در این باغ‌ها مصارف زندگی‌شان را تامین کنند. سرمایه‌گذاری بیشتر بر احداث باغ‌های پسته، افغانستان را به بزرگترین صادر کننده مغز پسته در منطقه تبدیل خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.