• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6

مسئولیت میدان‌های هوایی در افغانستان‌ از سازمان ناتو به دولت واگذار می‌شود

  • کد خبر : 1207
  • 25 اسد 1399 - 4:07
مسئولیت میدان‌های هوایی در افغانستان‌ از سازمان ناتو به دولت واگذار می‌شود

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، قرار است تا پایان سال جاری میلادی، مسئولیت کامل فرودگاه‌های افغانستان از ماموریت قاطع به رهبری ناتو، به دولت افغانستان واگذار شود. در حال حاضر در چهار فرودگاه بین‌المللی افغانستان مسئولیت بخش کنترول، برج‌های مراقبت، برخی از خدمات اطفائیه و هواشناسی به صورت مشترک از سوی سازمان ناتو و دولت افغانستان […]

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، قرار است تا پایان سال جاری میلادی، مسئولیت کامل فرودگاه‌های افغانستان از ماموریت قاطع به رهبری ناتو، به دولت افغانستان واگذار شود. در حال حاضر در چهار فرودگاه بین‌المللی افغانستان مسئولیت بخش کنترول، برج‌های مراقبت، برخی از خدمات اطفائیه و هواشناسی به صورت مشترک از سوی سازمان ناتو و دولت افغانستان به پیش برده می‌شود. انتقال مسئولیت فرودگاه‌ها قرار بود در سال ۲۰۱۴ صورت بگیرد اما به دلایلی به تاخیر افتاد. کنترل حریم فضایی افغانستان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ از ناتو به دولت افغانستان واگذار شد. قاسم وفایی‌زاده، رئیس عمومی این اداره گفت که در مرحله اول مسئولیت میدان هوایی ولایت قندهار در جنوب و میدان هوایی ننگرهار در شرق به دولت سپرده می‌شود.

آقای وفایی‌زاده تصریح کرد که انتقال مسئولیت‌ها به دولت یک “چالش” است زیرا نیاز به ظرفیت بدیل وجود دارد. رئیس اداره هوانوردی تاکید دارد که:”ظرفیت‌سازی در بخش‌های تکنیکی صورت گرفته اما در بخش‌ برج‌های مراقبت که نیاز است کارمندان آموزش عملی ببینند، به دلیل استفاده نظامی که از برج‌ها صورت می‌گیرد، دسترسی برای انجام آموزش عملی کمتر بوده و این می‌تواند که یک چالش باشد.” او گفت که در حال حاضر کار روی ظرفیت‌سازی بیشتر در این زمینه جریان دارد و تلاش بر آن است که انتقال مسئولیت باعث بوجود آمدن خلا در ارایه خدمات نشود.

رئیس عمومی اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که شیوع ویروس کرونا تاثیر مستقیم بر میزان عواید این اداره داشته است. قاسم وفایی‌زاده در یک نشست خبری در کابل گفت که به دلیل شیوع کرونا، این اداره ۴۰ میلیون دلار عوایدش را از دست داده و با کسر بودجه روبرو شده است.

او همچنین گفت که شرکت‌های هواپیمایی آریانا و کام‌ایر نیز به دلیل توقف پروازها به خاطر شیوع کرونا، ۳۰ میلیون دلار متضرر شده‌اند. به گفته وی، ضررهای اقتصادی شرکت‌های مسافرتی و سایر شرکت‌های خدماتی شامل ضررهای یاد شده نیست و تا کنون محاسبه‌ای همه جانبه در این زمینه صورت نگرفته است.

آقای وفایی‌زاده در ادامه تصریح کرد که شرکت‌های هواپیمایی مبلغ ۳۰ میلیون دلار از دولت بدهکارند. او گفت که برای این شرکت‌ها سه ماه وقت داده شده تا بدهی‌های شان را پرداخت کنند در غیر آن مطابق به قانون ممکن است دولت تصمیم به تعلیق فعالیت این شرکت‌ها بگیرد.

رئیس عمومی اداره هوانوردی ملکی همچنین گفت که این اداره در تلاش است تا خطوط هوایی را از فهرست سیاه پرواز به آسمان اروپا بیرون کند. در کنار این موضوعات، رئیس عمومی اداره هوانوردی ملکی در نشست خبری‌اش گفته که این اداره توانسته که از خروج مقادیر بزرگ طلا، اسعار و مواد مخدر از طریق بنادر هوایی به بیرون از کشور جلوگیری کنند.

براساس قانون، انتقال ده هزار دلار به بیرون از کشور در مرزها نیازی به ثبت ندارد و برای انتقال ۲۰ هزار دلار باید مدرک بازرگانی موجود باشد.

او گفت که به دلایل عدم هماهنگی ادارات امنیتی و غیرنظامی در میدان‌های هوایی مواردی بوده که از فیلتر امنیتی گذشته و این کار بیشتر در میدان هوایی قندهار اتفاق افتاده که بعدا در دهلی نو و دبی کشف شده است.

او گفت که اصلاحات در فرودگاه‌های افغانستان در حال انجام است و چندین شرکت به دادستانی معرفی شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1207

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.