• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
8

سند مالی برنامه‌ی دسترخوان ملی امضا شد

  • کد خبر : 1440
  • 06 سنبله 1399 - 13:58
سند مالی برنامه‌ی دسترخوان ملی امضا شد

سند مالی برنامه دسترخوان ملی طی مراسمی روز پنج‌شنبه، ششم سنبله در ارگ ریاست جمهوری امضا شد. این سند از سوی عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت مالیه و هنری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان، امضا شده است. در مراسمی که به همین مناسبت در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، محمداشرف غنی، رییس جمهور اشتراک […]

سند مالی برنامه دسترخوان ملی طی مراسمی روز پنج‌شنبه، ششم سنبله در ارگ ریاست جمهوری امضا شد. این سند از سوی عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت مالیه و هنری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان، امضا شده است. در مراسمی که به همین مناسبت در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، محمداشرف غنی، رییس جمهور اشتراک و سخنرانی کرد. رییس جمهور غنی در سخنانی در این مراسم گفت که «دسترخوان» واژه زیبا در فرهنگ کشور است و با شنیدن آن «تجمع، نشست مشترک و دعا به درگاه خداوند متعال» در ذهن‌ها تداعی می‌شود. او از امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، بابت افزودن پسوند «ملی» در آن تشکری کرد. رییس جمهور غنی گفت که دسترخوان ملی به معنای مساواتی است که قانون اساسی برای هر افغان تعیین کرده است و حکومت آن را عملی می‌کند. به گفته او، دسترخوان ملی صدقه نیست، بلکه تامین حقوق اساسی مردم است و این تنها در قانون اساسی و در چوکات جمهوری اسلامی افغانستان تطبیق می‌شود. رییس جمهور اجرای این برنامه را «کفالت و اراده جمهوریت» توصیف کرد.

آقای غنی گفت: «اگر تذکره الکترونیکی و سیستم واضح انتقال پول موجود می‌بود، مجبور نبودیم که این برنامه بزرگ را از طریق نهاد سومی تطبیق کنیم، بناً به تمام ادارات مربوطه هدایت می‌دهم که این دو اصل مهم را عملی کنند.» به گفته رییس جمهور، از طریق برنامه دسترخوان ملی به ۴.۵ میلیون خانواده رسیده‌گی می‌شود که در تاریخ کشور اقدام بی‌سابقه است. غنی افزود که این برنامه ملی در مرحله اول در ۱۲۳ ولسوالی و در مرحله دوم در ۲۳۵ ولسوالی، ۱۴ شهر و ۱۹ مرکز ولایات‌ تطبیق می‌شود که شهر کابل شامل آن است. برنامه ملی از سوی شوراهای انکشافی روستا مدیریت می‌شود. رییس جمهور غنی در این خصوص گفت که برای شوراهای انکشافی روستا حسابات بانکی ایجاد می‌شود تا از بازارهای روستاها مواد خریداری و به خانواده‌های نیازمند توزیع کنند. به گفته او، حکومت نقش تسهیل‌کننده را دارد و جامعه مدنی، وکیلان و هر افغان حق نظارت مستقیم از این برنامه را دارند.

غنی گفت که از بیروکراسی پیچیده جلوگیری شده است و این امر باید پاسخ‌گوی تطبیق شفاف امکانات باشد. رییس جمهور به ولسوالان، فرماندهان پولیس و تمام مسوولان هشدار داد که هیچ فردی حق مداخله در این برنامه را ندارد. او برنامه دسترخوان ملی را حق مردم به ویژه نیازمندان، زنان بیوه و بی‌سرپرست عنوان کرد و افزود که این کمک‌ها باید به آن‌ها برسد. در این مراسم، مجیب‌الرحمن کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات گفت که بر اساس دستور رییس جمهور و تحت رهبری معاون اول رییس جمهور، تطبیق برنامه دسترخوان ملی به  احیا و انکشاف دهات سپرده شده است که در دو مرحله اجرا می‌شود. او افزود که در مرحله اول این برنامه، ۳۴ ولایت، ۱۲۳ ولسوالی و ۱۲ هزار و۸۹۶ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرد که در مجموع ۱.۸ میلیون خانواده از آن بهره‌مند می‌شوند. برای مرحله اول ۸۶ میلیون دالر اختصاص داده شده است. به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات در مرحله دوم، ۳۴ ولایت و ۲۳۴ ولسوالی که تاهنوز زیر پوشش برنامه میثاق شهروندی نبوده است و ۲۱ هزار و ۸۴۲ روستا و ۲.۷ میلیون خانواده از این کمک‌های بشری بهره‌مند خواهند شد.

برنامه‌ی دسترخوان ملی در ۲۸ سرطان گذشته توسط رییس جمهور افتتاح شد. حکومت بودجه این برنامه را ۲۴۴ میلیون دالر تخمین زده است. پارلمان اما برنامه دسترخوان ملی را رد کرده است. دلیل این اقدام «موثر نبودن و احتمال موجودیت فساد» در اجرای این برنامه خوانده شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.