• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

اختلافات ترکیه و یونان بر سر منابع گاز در مدیترانه داغ تر می شوند

  • کد خبر : 1494
  • 09 سنبله 1399 - 13:53
اختلافات ترکیه و یونان بر سر منابع گاز در مدیترانه داغ تر می شوند

در مناقشه میان ترکیه و یونان بر سر قلمرو آبی در شرق مدیترانه، ترکیه گفته است اگر آتن قلمرو آبی خود را توسعه بدهد، به برخورد نظامی دست می زند. به گفته انقره چنین موردی «دلیلی برای جنگ» است. فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه از یک «دلیل احتمالی برای جنگ» سخن گفته است، در […]

در مناقشه میان ترکیه و یونان بر سر قلمرو آبی در شرق مدیترانه، ترکیه گفته است اگر آتن قلمرو آبی خود را توسعه بدهد، به برخورد نظامی دست می زند. به گفته انقره چنین موردی «دلیلی برای جنگ» است. فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه از یک «دلیل احتمالی برای جنگ» سخن گفته است، در صورتی که یونان به توسعه طلبی قلمرو آبی اش در مدیترانه دست بزند. اوکتای در مصاحبه ای با «انادولو»، خبرگزاری دولتی ترکیه، گفته است: «اگر دلیلی برای جنگ نیست پس چیست؟» به قول وی انقره از حق حاکمیت خود در بحر دفاع خواهد کرد، صرف نظر از اینکه این دفاع چه هزینه ای بر می دارد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز با نخست وزیر این کشور هم نظر است. او نیز گفت: «چنین اقدامی می تواند دلیلی برای جنگ باشد.» چاووش اوغلو در سخنان خود واژه لاتینی «کازوس بیلی» را به کار برد که به مفهوم «بهانه جنگ» است و به «عمل یا رویدادی که به عنوان آغاز یا توجیه جنگ استفاده می شود» اطلاق می گردد. حکومت در آتن از تهدید ترکیه انتقاد کرد. وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «تاکتیک ترکیه برای تهدید کشور همسایه به جنگ، زمانی که این همسایه می خواهد از حق قانونی خود استفاده کند، مغایر فرهنگ سیاسی بین المللی است.»

انتقاد از موضعگیری اتحادیه اروپا

معاون رئیس جمهور ترکیه خطاب به اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه باید «عادلانه» موضعگیری کند. او افزود که اتحادیه اروپا یک محکمه بین المللی نیست که درست و غلط را تشخیص کند. وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه انقره را به دیالوگ با یونان فرا خواندند. آنها گفتند که در غیر آن در نشست سران اتحادیه اروپا به تاریخ ۲۴ سپتمبر امسال، روی تعزیرات بیشتری علیه ترکیه بحث خواهند کرد.

ظاهراً اظهارت کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان سبب این واکنش تازه و شدید ترکیه گردیده است. میتسوتاکیس روز چهارشنبه در نشست پارلمان کشورش گفت که یونان قلمرو آبی خود را در دریای آیونی، که از غرب به ایتالیا متصل است، از ۶ مایل بحری به ۱۲ مایل بحری توسعه می دهد. به قول وی در ساحه بحری، در صورتی که کشورهای دیگر بیشتر از ۲۴ مایل بحری فاصله داشته باشند، نیز چنین چیزی می تواند صورت بگیرد. میتسوتاکیس همچنان گفت که آتن در رابطه با تعیین «فلات بحری» یا بستر دریایی ساحلی در آژه و شرق مدیترانه، آماده گفتگو با ترکیه است.

اختلافات میان آتن و انقره زمانی آغاز شد که ترکیه به کشف منابع گاز طبیعی در برابر جزایر یونانی در شرق مدیترانه اقدام کرد. هم یونان و قبرس، که عضویت اتحادیه اروپا را دارند، و هم ترکیه ادعای مالکیت بر این ساحه آبی را دارند. در آنجا ذخایر بزرگ گاز طبیعی گمان برده می شود. آنها با اعزام کشتی های جنگی خود به آن منطقه، بر این «حق» خود تأکید می کنند. اتحادیه اروپا به خاطر حفاری های ترکیه برای کشف گاز در این منطقه، قبلاً تعزیراتی را علیه این کشور وضع کرده است. انقره استدلال کرده است که این ساحه جزء «فلات بحری» متعلق به ترکیه است. در حالی که این تنش ها ادامه دارند، ترکیه به روز شنبه یک مانور نظامی را در شرق مدیترانه آغاز کرد. نیروی دریایی ترکیه در یک  اعلامیه خود «تمرینات شلیک» در ساحه ای میان شهر انامور در جنوب ترکیه و شمال قبرس را اعلام کرد که تا ۱۱ سپتمبر ادامه خواهد داشت. ترکیه قبلاً تطبیقات نظامی را به نام «تمرینات شلیک» در هفته آینده در ساحه دورتر شرقی اعلام کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.