• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

آغاز بررسی مجدد فنی برای اعمار فرودگاه بین‌المللی بامیان

  • کد خبر : 1867
  • 26 سنبله 1399 - 14:28
آغاز بررسی مجدد فنی برای اعمار فرودگاه بین‌المللی بامیان

مقام‌های اداره هوانوردی ملکی می‌گویند که یک تیم فنی به‌منظور بررسی و سروی چندین ساحه به بامیان سفر کرده است تا محلی را شناسایی و تثبیت کند که برای اعمار یک فرودگاه بین‌المللی در این ولایت مناسب باشد. قاسم وفایی‌زاده، رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی امروز چهارشنبه ۲۶ سنبله، در رأس این تیم فنی به […]

مقام‌های اداره هوانوردی ملکی می‌گویند که یک تیم فنی به‌منظور بررسی و سروی چندین ساحه به بامیان سفر کرده است تا محلی را شناسایی و تثبیت کند که برای اعمار یک فرودگاه بین‌المللی در این ولایت مناسب باشد. قاسم وفایی‌زاده، رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی امروز چهارشنبه ۲۶ سنبله، در رأس این تیم فنی به بامیان سفر کرده است. آقای وفایی‌زاده در نشستی به خبرنگاران این ولایت گفت، با شناسایی و تأیید یک ساحه‌ی مناسب، فرودگاه فعلی شهر بامیان نیز به آن‌جا منتقل می‌شود؛ زیرا این فرودگاه از یک سو در ساحه‌ی مسکونی واقع شده و از جانب دیگر نشست و برخاست پروازها ساحات و آبدات تاریخی را متأثر می‌سازد. رییس اداره هوانوردی ملکی افزود در صورتی‌که محدودیت‌های جغرافیایی وجود نداشته باشد، اداره هوانوردی ملکی در نظر دارد که یک فرودگاه بین‌المللی با استندردهای سازمان جهانی هوانوردی ملکی، در بامیان ساخته شود. به گفته‌ی وی، هرچند دولت با مشکلات و محدودیت‌های بودجه‌ای نیز مواجه است؛ اما در گام نخست، یافتن یک ساحه‌ی مناسب که معیارها و استندرهای سازمان جهانی هوانوردی ملکی جهان (ایکاو) را داشته باشد، بسیار مهم است. اداره هوانوردی ملکی می‌گوید اگر در بررسی‌های تازه‌اش موفق شود چنین ساحه‌ای را شناسایی و تثبیت کند، تلاش می‌کند آن را در بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ شامل سازد. اما در صورتی‌که هیچ یکی از ساحات مطالعه شده، معیارهای تخنیکی سازمان بین‌المللی هوانوردی جهان را نداشته باشد، گزینه‌ی دوم، ایجاد یک فرودگاه منطقه‌ای در بامیان خواهد بود. فرودگاهی که بین‌المللی نخواهد بود؛ اما قابلیت نشست و برخاست پروازهای متوسط را دارا خواهد بود که از برخی کشورهای منطقه به‌صورت مستقیم به بامیان فرود آیند. هرچند که رییس اداره هوانوردی ملکی تأکید کرد بادرنظرداشت محدودیت‌های یاد شده، تلاش روی تطبیق گزینه‌ی اول جریان دارد؛ یعنی ساخت فرودگاه بین‌المللی.

از سویی هم، محدودیت‌های مالی از مشکلات دیگری است که مسوولان اداره هوانوردی ملکی از آن یاد می‌کنند و می‌گویندکه ممکن است کار عملی فرودگاه بامیان را با تأخیر مواجه سازد. اما این اداره می‌گوید، تلاش می‌شود که کشورهای کمک‌کننده را به تطبیق این پروژه تشویق کند تا از این طریق، فشارهای مالی از روی بودجه‌ی کشور تاحدودی برداشته شود. اداره هوانوردی ملکی اعلام کرده که حکومت در تلاش است با اعمار فرودگاه‌های بین‌المللی، ولایت‌های مختلف کشور را به مارکیت‌های منطقه و جهان وصل کند. آقای وفایی‌زاده گفت که کار روی فرودگاه ولایت‌های فراه و خوست نیز جریان دارد تا تبدیل به فرودگاه‌های بین‌المللی شوند؛ زیرا از نگاه اقتصادی برای کشور دارای اهمیت است. به گفته‌ی رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، بامیان نیز یکی از مارکیت‌های کلان زراعتی در کشور است که از لحاظ تولیدات صنایع دستی و محلی و هم از نگاه تاریخی و گردش‌گری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اداره محلی بامیان نیز اعمار فرودگاه بین‌المللی را در بهبود و رشد وضعیت اقتصادی باشنده‌گان این ولایت، به‌ویژه رشد صنعت گردش‌گری بااهمیت می‌داند. سیدانور رحمتی، والی بامیان گفت که باشنده‌گان بامیان امیدوار اند پس از بررسی و تثبیت یک ساحه‌ی مشخص از سوی تیم تخنیکی اداره هوانوردی ملکی، پول فرودگاه بامیان شامل بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ شود تا کار عملی آن آغاز شود.

بررسی‌ها برای امکان‌سنجیِ ساحات جدید به‌منظور اعمار فرودگاه بین‌المللی ولایت بامیان در حالی دوباره آغاز شده است که حدود ده سال پیش وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی، ساحه دشت «شیبرتو» در ۳۲ کیلومتری شهر بامیان را سروی و انتخاب کرده بود. محمد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۱ با قطع نواری، شروع کار عملی آن را افتتاح کرده بود اما این پروژه سال‌ها بی‌سرنوشت و متوقف ماند. اکنون اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که دشت «شیبرتو» با معیارها و استندرهای سازمان بین‌المللی هوانوردی ملکی جهان مطابقت ندارد. در همین حال، بر بنیاد معلومات مسوولان اداره هوانوردی ملکی، امسال صنعت گردش‌گری و هوانوردی در سطح دنیا به علت شیوع ویروس کرونا شدیدا متأثر شده که افغانستان نیز از این ناحیه خسارت دیده است. طبق گزارش‌های ریاست تنظیم عواید اداره هوانوردی ملکی، در سال جاری از درک حق‌العبور پروازها و سایر فعالیت‌های عایدزا،  این اداره بیش‎تر از ۴۰میلیون دالر و شرکت‌های هوایی حدود ۳۰میلیون دالر متضرر شده‌اند. اما در سطح جهان، براساس معلومات انجمن بین‌المللی ترانسپورت هوایی، در جریان یک سال گذشته به صورت تخمینی، به سکتور هوانوردی و توریسم در جهان، بیش از ۲۲۰میلیارد دالر زیان مالی وارد شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1867

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.