• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور در مراسم افتتاح خط آهن خواف- هرات

  • کد خبر : 2634
  • 20 قوس 1399 - 7:04
سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور در مراسم افتتاح خط آهن خواف- هرات

بسم الله الرحمن الرحیم جلالتمآب داکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب معاون صاحب اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، معاون صاحب دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، مسئولین هر دو کشور که در محل افتتاح در ایران و افغانستان حضور دارید. السلام علیکم و […]

بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتمآب داکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب معاون صاحب اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، معاون صاحب دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، مسئولین هر دو کشور که در محل افتتاح در ایران و افغانستان حضور دارید.
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته!
مسرت دارم که امروز شاهد بهره‌ برداری پروژه‌ی تاریخی و حیاتی خط آهن خواف-هرات هستیم که نتیجه‌ی تلاش های خسته‌گی ناپذیر هر دو کشور در عرصه‌ی اتصال منطقوی و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.
آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه‌ی بزرگ، به صورت حضوری با جناب شما اشتراک نمایم، اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد تا این پروژۀ حیاتی را به گونه‌ی غیرحضوری، از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح نماییم.
با استفاده از فرصت، می خواهم مراتب عمیق همدردی مردم خود را با مردم جمهوری اسلامی ایران که با موج دوم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، به شما و ملت ایران وسیله شوم.
از کمک های شما در مهارنمودن موج اول و توجه خاص تان به بهبود و وضعیت صحی مهاجرین افغانستان در ایران، تشکر می کنم.
جلالتمآب رئیس جمهور! از حضور جناب شما در افتتاح این پروژه‌ی حیاتی برای دوکشور، استقبال می کنم و از بارگاه خداوند متعال برای همه مردم دنیا و بالاخص مردم متدین افغانستان و ایران، توفیق رهایی از موج دوم ویروس کرونا، مسئلت می نمایم.
تکمیل شدن این پروژه‌ی مهم، با وجود محدودیت های ناشی از گسترش ویروس کرونا، نشانه‌ی بارز ارادۀ ملی هر دو کشور و محصول زحمات شباروزی و جانفشانی های مسئولین به شمول طراحان، کارگران، انجنیران و باقی دست‌اندرکاران این پروژه‌ی مهم است.
افتتاح این پروژه‌ی تاریخی را به مثابه‌ی گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور، به فال نیک گرفته، از آن استقبال می نمایم.
همچنان از تمام همکارانی که در محل افتتاح پروژه حضور دارند، به شمول والی محترم هرات، رئیس خط آهن افغانستان و همکاران ایرانی ما خاصتاً وزیر راه آهن به گونۀ خاص قدردانی می کنم.
صحبت های مقدماتی خود را در همین جا به پایان می رسانم؛ در مورد اهمیت این پروژه در زندگی مردم هر دو کشور و منطقه، در جریان برنامه به تفصیل صحبت خواهم کرد.
***
{صدور فرمان محمد اشرف غنی رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان به مسئولین اداره خط آهن افغانستان در روزنک}
بنام خداوند متعال و ذکر پیامبر گرامی اسلام(ص) تشکر از دولت و ملت ایران و اتکا به اراده ملت عظیم افغانستان، اکنون به رئیس عمومی اداره خط آهن محترم یما شمس هدایت می دهم تا قطع نوار جهت افتتاح و بهره برداری پروژه خط آهن خواف- هرات را رسماً آغاز نماید.
سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از بهره برداری خط آهن خواف-هرات
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران دوکتور روحانی، تمام مقامات اشتراک کننده، سفرای محترم، اعضای سکتور خصوصی، ملت بزرگ ایران و ملت عظیم افغانستان؛ تجدید سلام و احترام، روز تاریخی است، همۀ ما به اساس ارادۀ مشترک و منافع مشترک، ثبات و هماهنگی انشاءالله تعالی خواهیم رسید. افتتاح این پروژۀ تاریخی و حیاتی را به هر دو ملت و زعامت هر دو ملت، تبریک می گویم.
خواهران و برادران! خط آهن موثرترین، مفیدترین و ارزانترین طریقه انتقال و ترانسپورت در قارۀ آسیا است. انقلاب ترانسپورت قرن ۱۹ در اروپا و امریکا، اساس صنعتی شدن و انکشاف داومدار این قاره ها را فراهم ساخت. سال ۱۸۶۹ میلادی در تاریخ ترانسپورت جایگاه ویژه دارد.
در این سال شبکه های خط آهن شرق و غرب امریکا با هم وصل شدند و براعظم اقتصادی امریکا را به وجود آوردند. کانال سویس هم در همین سال افتتاح شد. یکی از عوامل عمدۀ دور اول جهانی شدن تجارت، صنعت و سرمایه گذاری بزرگ، پیشرفت در عرصۀ ترانسپورت به ویژه خط آهن است.
تعریف مکان و زمان تغییر کرد، انگلستان تنها چهل وقت مختلف داشت. خط آهن بود که تقسیم اوقات را به وجود آورد و ساعت را رایج ساخت.
تا سال ۱۹۲۹ به ارزش ۳۰۰ میلیارد دالر سرمایه گذاری در جهان بالای خطوط خط آهن صورت گرفته است که بی سابقه بود.
افغانستان با داشتن موقعیت ویژه در قلب آسیا، همواره در دیدگاه ها و طرح های توسعوی این پیشرفت ها مورد توجه بوده است. در سال ۱۸۷۵ میلادی(فردیناند دویس سپ) شخصی که کانال سویس را طراحی و عملی کرد، پروژۀ خط آهن را که موسوم به برلین تا ممبی بود، از راه افغانستان طرح ریزی کرده بود و تمام امکانات آن سنجیده شده بود، اما زمامدار وقت افغانستان، خط آهن را یک دیدگاه استعماری تلقی کرده و به آن مخالفت نمود.
با وجود تلاش های متعدد در زمان اعلیحضرت امان الله خان و ریاست جمهوری شهید داوود خان، افغانستان از انقلاب ترانسپورتی مرتبط به خط آهن، به دور ماند.
در قرن ۲۱ دولت جمهوری اسلامی افغانستان در چندین کنفرانس بین المللی به ویژه در کنفرانس برلین در سال ۲۰۰۴، اهمیت خط آهن را برای آیندۀ اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح نمود. جمهوری اسلامی ایران اولین و یگانه کشوری بود که از این طرح استقبال کرد.
تمام کشورهای دیگر می گفتند که افغانستان پر از سنگ است، آیندۀ اقتصادی ندارد، از اقدام تاریخی و تصمیم جمهوری اسلامی ایران، مردم افغانستان همیشه یاداوری خواهند کرد.
در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی، تفاهم نامۀ احداث خط آهن خواف- هرات میان افغانستان و ایران به اساس هدایت جلالتمآب حامد کرزی به امضا رسید و کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ عملاً آغاز گردید.
امروز جای مسرت و خوشبختی است که با حضور جلالتمآب رئیس جمهوری اسلامی ایران و اراکین بلند رتبۀ هردو دولت، بهره برداری این پروژه مهم و حیاتی را آغاز می نماییم. به هر دو ملت مبارکباد! و سکتور خصوصی هردو ملت خاصتاً برایشان تبریک می گویم.
به اساس تخمینی که محترم خادمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند، در حدود شش میلیون تُن بار در مسیر خواف – هرات از مسیر این شبکه انتقال خواهد یافت. جا دارد که از دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنان، جمهوری هند برای ایجاد دهلیز اقتصادی چابهار که جناب رئیس جمهور ذکر کردند، ابراز امتنان کنیم. آن روز واقعاً یک روز تاریخی بود و چابهار به یکی از بنادر عمدۀ ما مبدل شده است.
خوشبختانه این دهلیز از تعزیرات جهانی به منظور تقویت و توسعۀ اقتصادی افغانستان، استثنا قرار داده شده است.
از تمام دست اندرکاران شرکت ها و مسئولین دولتی هردو کشور به ویژه ادارۀ خط آهن جمهوری اسلامی افغانستان و ایران و آنانی که در این پروژه کار و تلاش کرده اند، سپاسگزاری می نمایم. همچنان از کشور دوست ایتالیا که در تمویل بخش چهارم این پروژه، دولت افغانستان را همکاری می نماید، تشکر می کنم.
افتتاح این پروژه در حالی صورت می گیرد که قارۀ آسیا شاهد یکی از بزرگترین تحولات اقتصادی جهان است. آسیا بحیث یک مفکورۀ فرهنگی و سیاسی مهد تمدن و ارتباطات وسیع چندین هزار ساله را در خود پرورش داده است. اما از نگاه اقتصادی، تحولی را که قاره های اروپا و امریکا در قرن ۱۹ و شروع قرن ۲۰ شاهد بوده اند، اکنون آسیا در قرن ۲۱ با یک مقیاس بزرگ در حال عملی کردن است.
در اینجا می خواهم به ارقامی اشاره کنم که سرمایه گذاری آسیا را در زیربناها برجسته می سازد:
بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ قاره آسیا پنجاه درصد سرمایه گذاری جهانی را در سکتورهای انرژی، شاهراه ها، مخابرات، خط آهن، آب، توسعۀ بنادر و میدان های هوایی انجام داده است که سهم جمهوری مردم چین در این روند، پنجاه درصد سرمایه گذاری بوده است.
اخیراً به اساس تخمین آکسفورد ایکانمیکس، بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰، هفده کشور آسیایی به تنهایی ۴۸.۴ تریلیون دالر را در سکتورهای متذکره، سرمایه گذاری خواهند کرد. همچنان در این تخمین آمده است که آسیا تنها قاره ای است که بین مقدار سرمایه گذاری مورد ضرورت، نیازمندی ها و امکانات موجوده، کمترین فاصله را دارد.
یکی از نتایج عمدۀ این سرمایه گذاری ها این است که در دهۀ گذشته، ما شاهد گسترش بی سابقۀ تجارت در آسیا بودم. امروز تجارت بین ممالک آسیایی و سایر قاره ها زیادتر و در حال انکشاف است.
بانک انکشاف آسیایی، بررسی معتبر را بادرنظرداشت ظرفیت های عظیم سرمایه گذاری بالای خطوط آهن کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه برای سال های ۲۰۱۷ و تا ۲۰۵۰ انجام داده است.
این کشورها بشمول افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرغیزستان، منگولیا، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان شامل این بررسی می باشند.
چهار دهلیز اقتصادی در این مطالعه بررسی شده است که طول مجموعی آن به ۱۲ هزار و ۷۸۵ کیلومتر میرسد، بادرنظرداشت اینکه یک قسمت این خطوط وجود دارد، برای بهبود خطوط موجوده نزدیک و سرمایه گذاری روی خطوط جدید در حدود ۳۰ میلیارد ۱۶۰ میلیون دالر ضرورت است.
افغانستان به اساس این مطالعه، باید حداقل ۲۴۴۰ کیلومتر خط آهن را اعمار کند که تخمین ابتدایی برای اعمار ۱۲۹۵ کیلومتر آن در حدود ۲ میلیارد و ۲۵۵ میلیون دالر میرسد.
خوشبختانه ما نه تنها شاهد اعمار خط آهن خواف-هرات هستیم، بلکه در چند سال اخیر، خط آهن حیرتان- مزار شریف تکمیل گردیده، خط آهن آقینه-اندخوی در حال تکمیل شدن است. خط آهن تورغندی- هرات به زودی مطالعات آن تکمیل و احداث خواهد شد. طویل ترین خط آهنی که زیر پیشنهاد است به طول یک هزار کیلومتر شیرخان بندر، کندز، مزار شریف و هرات را باهم وصل کند. همچنین ۶۲۰ کیلومتر هرات را به قندهار از راه هلمند و فراه وصل خواهد کرد.
خط آهن کندز، بغلان، بامیان، پروان و کابل که در حدود ۴۰۰ کیلومتر است، و خط آهن قندهار- بولدک وبعد از آن، قندهار- کابل و کابل- تورخم همه زیر کار و پلانگذاری است.
این بخش بزرگی از دهلیزهای اقتصادی و تجارتی است که تاکید به وصل به شبکه کشورهای(CAREC) سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی آسیای میانه و با شبکه های موجود و در حال انکشاف خطوط ایران است. دوتای از این چهار کوریدور با ایران وصل می شود و پیشرفت ایران کi سالانه با وجود تحریماتی که وجود داشته نهایت چشمگیر است و به جناب رئیس جمهور ایران و اداره محترم خط آهن ایران و وزارت کار شان تبریکی میدهیم.
قبل از فاجعه کوید ۱۹ کارهای جدی برای تمویل و هماهنگی منطقوی به منظور طرح و اعمار این پروژه ها جریان داشت، اما متاسفانه تاثیرات منفی کوید ۱۹ ایجاب می کند که به یک دید نو به این پروژه ها باید نگریسته شود. در عین حال درک فعلی متخصصین اقتصادی این است که قارۀ آسیا در دهۀ آینده به احتمال قوی محرک عمدۀ رشد جهانی بعد از کوید خواهد بود. بعد از ۳۰۰سال، آسیا متحرکترین قارۀ دنیا است.
تمام کشورهای منطقه ضرورت آن را دارند که با یک دیدگاه مشترک از یک طرف و از طرف دیگر با یک اقدام هماهنگ برای تجهیز، تمویل، اعمار و مدیریت همه پروژه ها به منظور استفاده بهینه، باهم همکاری کنند.
وضعیت جغرافیایی افغانستان شرایط مساعد جهش بزرگ اقتصادی را در خود دارد. اقلیم ما ظرفیت تولید انرژی قابل تجدید ۲۲۰ هزار میګاوات از برق، ۷۰هزار میګاوات از باد و حد اقل ۲۵هزار میگاوات از آب را دارد.
با برنامه های که ما روی دست داریم، انشاالله افغانستان به یکی از مراکز عمدۀ تولید انرژی پایدار و صادرات انرژی پایدار مبدل خواهد شد. در عین حال پروژه های بزرگ منطقوی، مانند کاسا ۱۰۰۰، تاپی و تپ از پروژه های بزرگ اقتصادی منطقوی به شمار می روند.
افغانستان به یک مرکز هماهنگی منطقوی انرژی انشاءالله مبدل خواهد شد. تخمین ابتدایی ثروت معادن و منرال های ما در حدود یک تریلیون دالر است.
دیدگاه که ما تعقیب می کنیم، این است که افغانستان دوباره موقعیت مرکزی خود را در راه های ابریشم، لاجورد و راه های دیگر اتصال بین آسیای جنوبی و غربی، آسیای مرکزی و شرقی احیا خواهد نمود. از این جهت افغانستان خواهان این است که در اجندای توسعۀ تجارت، سرمایه گذاری و مناسبات اقتصادی میان دولت ها از اعتبار قوی برخوردار باشد و در آن، دولت ها و سرمایه گذاران با اعتماد کامل و غیر سیاسی بودن اقتصادی در منطقه با طرح های اقتصادی سرمایه گذاری کنند. سیاست ما باید قابل اعتبار و قابل پیشبینی باشد و پالیسی های ما باید مورد اعتماد باشد.
بخش عمده ای از دیدگاه آیندۀ ما، استوار بر دوستی دوامدار با همه کشورهای منطقه و جهان است. امروز به همه مردم افغانستان و ایران، افتتاح این پروژه را تبریک می گویم. گام بزرگ و قسمی که جناب روحانی صاحب ذکر کردند، یک روز تاریخی است که در خاطرۀ ملت های ما، جایگاه دوامدار خواهد داشت.
این روز نتیجۀ سعی و تلاش سال ها است. سکتور خصوصی هر دو کشور در نتیجۀ همکاری به مرحله بهره برداری این پروژه رسیده اند.
به هموطنان هراتی خود خاصتاً تبریک می گویم که طرح های بزرگ همکاری های منطقوی برای احیای جایگاه هرات و افغانستان در شش سال گذشته که بنیاد گذاشته شده بود، یکی بعد دیگر عملی می گردد. امسال ما شاهد کار بنیادی پروژه تاپی و کوریدور تاپی در هرات و افغانستان خواهیم بود.
از جناب رئیس جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات عالی رتبۀ دولت جمهوری اسلامی ایران، مقامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان خاصتاً جناب یما شمس و همکاران شان، سپاسگزاری می کنم. به روح پاک تمام شهدای که قربانی داده اند تا این روز تاریخی را ممکن بسازند، اتحاف دعا می کنم، برای زخمی های شان شفای عاجل می خواهم و بازهم هر دو ملت را از خاطر اینکه مکان و زمان را با آین پروژه و از راه گذاشتن آهن به روی خاک و سنگ، سرنوشت هر دو کشور را با هم بسته کردید و اساس همکاری های آینده را گذاشتید، تبریک می گویم، موفقیت هر دو ملت و هر دو دولت را خواهانم.
روزتان بخیر، مبارک باشد.
{سخنان رئیس جمهور هنگام خداحافظی با داکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و اشتراک کنندگان مراسم افتتاح خط آهن خواف- هرات }
از جناب رئیس جمهور تشکر، به زودی ممکنه جلسات خود را دایر خواهیم کرد. بخش چهارم به زودی نه تنها شروع خواهد شد، بلکه به نتیجه خواهد رسید. به امید همکاری های وسیع در آینده روز شما خوش و از هدیه گرانبهای ملت ایران به ملت و دولت افغانستان و از موقف جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان و یک افغانستان آزاد، مستقل، با ثبات و دموکراتیک، ابراز تشکر می کنم.
روز شما و همه ملت ایران شاد باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2634

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.