• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5

دوحه هم‌چنان میزبان مذاکرات؛ هیأت دولت مرجع باصلاحیت در تعیین اجندای مذاکرات است

  • کد خبر : 2785
  • 07 جدی 1399 - 7:31
دوحه هم‌چنان میزبان مذاکرات؛ هیأت دولت مرجع باصلاحیت در تعیین اجندای مذاکرات است

کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز نشست خود فیصله کرد که دوحه، پایتخت قطر، هم‌چنان میزبان مذاکرات صلح بین‌الافغانی باقی می‌ماند. گروه حامی صلح نیز با توجه به وضعیت کرونایی در برخی از کشورهای گزینه میزبانی، با این تصمیم موافقت کرد. هم‌زمان با این‌، ارگ اعلام کرد که رییس جمهور با این […]

کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز نشست خود فیصله کرد که دوحه، پایتخت قطر، هم‌چنان میزبان مذاکرات صلح بین‌الافغانی باقی می‌ماند. گروه حامی صلح نیز با توجه به وضعیت کرونایی در برخی از کشورهای گزینه میزبانی، با این تصمیم موافقت کرد. هم‌زمان با این‌، ارگ اعلام کرد که رییس جمهور با این تصمیم شورای عالی مصالحه ملی موافق است. این در حالی است که تصمیم شورای عالی مصالحه ملی در روند صلح نهایی خوانده شده است. از سویی هم، کمیته رهبری این شورا بر آتش‌بس به عنوان اولویت مذاکرات تأکید کرد، اما گفت که هیأت مذاکره‌کننده تنها مرجع مورد حمایت دولت است و می‌تواند خود در مورد تعیین اجندای مذاکرات تصمیم بگیرد. قرار است یک کمیته فنی نیز پیش از سفر هیأت به دوحه ایجاد شود تا مباحت و موضوعات اساسی را به عنوان «رهنمود برای هیأت» ترتیب و اولویت‌بندی کند. میزبانی قطر در مذاکرات صلح در حالی تمدید می‌شود که پیش‌تر برخی از کشورها، به ‌ویژه جاپان و ترکیه، برای میزبانی از دور دوم این گفت‌وگوها اعلام آماده‌گی کرده بودند.
پس از بحث‌ها بر سر محل ادامه مذاکرات صلح بین‌الافغانی، کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی قطر را به عنوان میزبان دومین دور مذاکرات تعیین کرد. عبدالله عبدالله، رییس این شورا، در نشست روز یک‌شنبه، هفتم جدی، گفت که با توجه به تجربه قطر در دور گذشته مذاکرات و محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، دوحه هم‌چنان میزبان باقی می‌ماند. به گفته آقای عبدالله، کشورهای عضو گروه حامی و تسهیل‌کننده صلح که پیش‌تر برای میزبانی از دور دوم مذاکرات اعلام آماده‌گی کرده بودند، از میزبانی قطر حمایت کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر منابعی به ۸صبح گفته بودند، قطر هم‌چنان میزبان مذاکرات باقی می‌ماند، زیرا از یک سو گزینه مورد توجه هیأت مذاکره‌کننده طالبان است و از سوی دیگر، شیوع موج دوم کرونا احتمال برگزاری دور دوم در دیگر گزینه‌های میزبانی را پیچیده‌تر ساخته است.
پس از این تصمیم شورای عالی مصالحه ملی، ارگ ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور با قطر به عنوان میزبان مذاکرات موافق است. صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، روز یک‌شنبه، هفتم جدی، در صفحه توییترش نوشت که با توجه به درخواست رییس هیات مذاکره‌کننده دولت و رییس شورای عالی مصالحه ملی، مشوره گروه حامیان بین‌المللی و به منظور جلوگیری از تأخیر در آغاز دور دوم مذاکرات، رییس جمهور توافق کرد که دور بعدی مذاکرات در قطر ادامه یابد. او اما تصریح کرد که تاکید ارگ بر انجام دور‌های بعدی مذاکرات در داخل افغانستان هم‌چنان پابرجا است. ارگ در حالی اعلام موافقت می‌کند که پیش‌تر، بر جایگاه شورای عالی مصالحه ملی در بخش تصمیم‌گیری تأکید شده است. به گفته شورای عالی مصالحه ملی، در نشست‌های کمیته رهبری این شورا، این کمیته به عنوان «مرجع تصمیم‌گیرنده در روند صلح» عنوان شده است، زیرا همه طرف‌ها، به ‌شمول حکومت، در آن حضور دارند.
افزون بر تعیین میزبان دور بعدی مذاکرات صلح، در نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی فیصله شد که هیأت مذاکره‌کننده از سوی دولت مورد حمایت است و تنها مرجعی شمرده می‌شود که از دولت و مردم نماینده‌گی می‌کند. یک منبع در شورای عالی مصالحه ملی گفت که هرچند شورای عالی مصالحه ملی به آتش‌بس به عنوان اولویت مذاکرات تأکید دارد، اما براساس این تصمیم، هیأت مذاکره‌کننده می‌تواند در مورد اولویت دادن یا به تاخیر انداختن مواد اجندای مذاکرات صلح با هیأت طالبان توافق کند. این منبع افزود، کمیته رهبری توصیه کرده است که یک کمیته فنی ایجاد شود تا پیش از رفتن هیأت به دوحه، مباحث و موضوعات را به عنوان «رهنمود برای هیأت»، ترتیب‌ و اولویت‌بندی کند. کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز نشست خود هم‌چنان در مورد اجندای مذاکرات، تقویت هیأت مذاکره‌کننده، تقویت روحیه اتحاد و اجماع ملی، همه‌شمول بودن روایت صلح، اهمیت و ضرورت فوری آتش‌بس، توقف کشتار و خون‌ریزی مردم بی‌گناه، حقوق شهروندان و آزادی بیان بحث و روی نیاز آتش‌بس در وضعیت کنونی تأکید کرد.
گفتنی است که امریکا، آلمان، ناروی، اوزبیکستان، اندونیزیا، قطر و سازمان ملل متحد در چارچوب «گروه حامی صلح» حضور دارند و به تازه‌گی، ترکیه و جاپان نیز به آن افزوده شده‌اند. هرچند برخی از این کشورها، به ویژه ترکیه و جاپان برای میزبانی این مذاکرات اعلام آماده‌گی ‌کردند، اما شیوع موج دوم کرونا سبب شد که گزینه‌های میزبانی تنها به قطر محدود شود. پیش‌تر مقام‌ها در حکومت گفته بودند که باید دور بعدی مذاکرات صلح در افغانستان برگزار شود، زیرا افزون بر کاهش در مصارف، دو طرف می‌توانند با درک وضعیت موجود در کشور، مذاکرات را به پیش ببرند. طالبان اما در ادامه به این خواست حکومت پاسخ منفی دادند. قرار است دور دوم مذاکرات صلح بین‌الافغانی در شانزدهم جدی آغاز شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2785

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.