• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

به زودى اولین قطار مسافربری به فعاليت آغاز مى کند

  • کد خبر : 3107
  • 06 دلو 1399 - 1:07
به زودى اولین قطار مسافربری به فعاليت آغاز مى کند

اداره خط آهن افغانستان، در پنجمين روز برنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت»، از افزایش ١،٨درصدی عواید این اداره در سال مالى گذشته خبر داده، گفت که به زودى اولین قطار مسافربری در کشور، به فعاليت آغاز مى کند. در برنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت» که ۱۴ سال پیش بر بنیاد فرمان رئیس جمهور وقت (حامد […]

اداره خط آهن افغانستان، در پنجمين روز برنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت»، از افزایش ١،٨درصدی عواید این اداره در سال مالى گذشته خبر داده، گفت که به زودى اولین قطار مسافربری در کشور، به فعاليت آغاز مى کند. در برنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت» که ۱۴ سال پیش بر بنیاد فرمان رئیس جمهور وقت (حامد کرزی) آغاز شده است، اداره های حکومتى، کارکردهای سالانۀ شان را با رسانه ها شریک می کنند. برنامه امسال حسابدهی دولت به ملت، به تاريخ (١ دلو) در کابل آغاز شد و قرار است چهل روز ادامه داشته باشد. قابل ذکر است که امروز، ادارۀ خط آهن افغانستان و وزارت کار و امور اجتماعى، در مورد کارکردهاى يک سال گذشته و برنامه هاى سال آينده خويش، به خبرنگاران معلومات دادند. محمد یما شمس رئیس اداره خط آهن افغانستان، امروز در اين برنامه گفت که به اساس فرمان رييس جمهور، در ماه ثور سال ١٣٠٠، ادارۀ خط آهن افغانستان منحيث واحد بودجوى مستقل از وزارت ترانسپورت مجزا گرديد و در عرصه هاى تنظيم، سازماندهى، رهبرى و نظارت امور ساختمان، بهره بردارى ، حفظ و مراقبت خدمات و ساير امور مربوطه، مطابق قانون خط آهن فعاليت دارد. وى افزود که ادارۀ خط آهن، در راستاى اتصال کشور و شبکه خطوط آهن منطقوى و بين المللى توسعه و تحکيم روابط تجارى، سياحتى و اجتماعى از طريق شبکه خط آهن، فعاليت مى کند.
عوايد ادارۀ خط آهن در سال مالى ١٣٩٩
محمد یما شمس، در نشست امروز گفت که عواید این اداره در سال مالى ١٣٩٩، به ۳،۳میلیارد افغانى مى رسيد که نسبت به سال ماقبل آن ١،٨ درصد افزايش را نشان مى داد. به گفتۀ موصوف عوايد خط آهن افغانستان در سال ١٣٩٨، به ۲،۸ میلیارد افغانی مى رسيد. وى افزود که در سال مالى ، درحالى افزايش عوايد داشته اند که به دليل شيوع ويروس کرونا و قرنطين در اين سال، مشکلاتى در ترانزيت نيز وجود داشت. به گفتۀ منبع، جمع آوری عواید اداره خط آهن، از طريق بانک پرداخت مى شود وهیچ مامور اداره صلاحیت ندارد که پول فزیکی را اخذ کند.
افزايش ٢٦ در صدى انتقالات در خط آهن در سال مالى گذشته
شمس درادامۀ صحبت هايش گفت که با وجود گسترش ويروس کرونا درکشور، انتقالات از طريق خط آهن بيشتر شد که اين امر، از کمبود مواد اساسى در بازارهاى کشور جلوگيرى کرد و سطح تجارت افغانستان با کشورهاى همسايه از جمله کشورهاى آسياى ميانه، افزايش پيدا کرد. به گفتۀ وى؛ در سال مالى ١٣٩٩ بيش از ٤،٤ ميليون تن اموال تجارتى از مسير هاى خط آهن مزار شريف حيرتان، آقينه، تورغندى و خواف – هرات انتقال پيدا کرده است؛ درحاليکه در سال گذشته ٣،٤ ميليون تن بود. همچنان وی، افتتاح و بهره برداری ٦٢ کیلومتر خط آهن خواف-هرات، تکمیل کار ٣٠ کیلومتر خط آهن آقینه- اندخوی را از دستاوردهای مهم این اداره، در سال مالی ١٣٩٩ خواند.
آغاز فعاليت قطار آهن مسافربرى درسال مالى ١٤٠٠
رئیس اداره خط آهن افغانستان، آغاز فعاليت قطار آهن مسافربرى درسال مالى ١٤٠٠ هجرى شمسى را، از عمده ترين برنامه¬هاى اين اداره عنوان کرد. وى گفت: «اولین قطار مسافربری که براساس احصاییه اولیه، روزانه ظرفیت ۱۱۰۰ تن برای رفت و ۱۳۰۰ تن برای آمد به کشور ایران را دارد، قرارداد آن نهایی شده و بعد از منظوری، به زودترين فرصت، به فعالیت آغاز خواهد کرد. » همچنان او، احداث خطوط ریلی جهت حمل ونقل داخلی و بین‌المللی به منظور تقویت اقتصاد پایدار، جلب هماهنگی و مشارکت نهادهای دولتی وسازمان‌های بین‌المللی درعرصه خدمات خط آهن، پیشبرد تمام امورساختمانی، بهره برداری، حفظ ومراقبت شبکۀ خط آهن، طرح ساختار تشکیلاتی اداره خط آهن و توسعه معیارهای خط آن را، از برنامه های اداره خط آهن افغانستان در سال مالى ۱۴۰۰ عنوان کرد.
بودجۀ ادارۀ خط آهن درسال مالى گذشته
شمس خاطر نشان کرد که در سال مالى ١٣٩٩، بودجۀ عادى اين اداره به بيش از ١٠٣ ميليون افغانى و بودجۀ انکشافى آن، نزديک به چهار ميليارد افغانى مى رسيد. به گفتۀ موصوف، اين اداره در سال مالى گذشته، ٧٢ در صد بودجۀ عادى و ٨٧ درصد بودجۀ انکشافى خود را به مصرف رسانده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.