• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

قرارداد ساخت بند شاه‌توت به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار با هند امضا شد

  • کد خبر : 3291
  • 21 دلو 1399 - 20:49
قرارداد ساخت بند شاه‌توت به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار با هند امضا شد

موافقت‌نامه ساخت بند شاه‌توت میان وزیران خارجه دو کشور افغانستان و هند به طور مجازی و از طریق یک ویدیو کنفرانس امضا شد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در روند امضای این موافقتنامه از طریق مجازی شرکت کردند. آقای غنی در این مراسم گفت که ساخت بند شاه‌توت […]

موافقت‌نامه ساخت بند شاه‌توت میان وزیران خارجه دو کشور افغانستان و هند به طور مجازی و از طریق یک ویدیو کنفرانس امضا شد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در روند امضای این موافقتنامه از طریق مجازی شرکت کردند. آقای غنی در این مراسم گفت که ساخت بند شاه‌توت باعث تامین آب آشامیدنی برای دو میلیون جمعیت شهر کابل خواهد شد. ارزش ساخت این سد ۲۸۶ میلیون دلار اعلام شده که هند آنرا پرداخت خواهد کرد و قرار است در مدت شش سال ساخت آن تکمیل شود. این سد ۹۲ متر ارتفاع و ۶۰ متر عرض خواهد داشت. آقای غنی گفت که با ساخته شدن سد شاه توت آب کافی در رودخانه کابل تزریق می‌شود که باعث رونق و سرسبزی شهر کابل خواهد شد. نخست وزیر هند نیز ساخت این بند را نشان دوستی هند و افغانستان خواند و افزود که “این بند با خشت بنا نمی‌شود بلکه با قوت دوستی هند و افغانستان بنا خواهد شد.” او گفت که “چندین نسل هند با خواندن داستان کابلی والا بزرگ شده و شهر کابل در دل و جان شهروندان هند وجود دارد.” داستان کوتاه “کابلی‌ والا” نوشته “رابیندرانات تاگور”، شاعر و نویسنده هندی برنده نوبل ادبیات است. هند قبل از این سد سلما در غرب افغانستان را نیز ساخته است.
شهر کابل در مسیر سه رودخانه قرار دارد ولی این شهر با مشکل جدی تامین آب آشامیدنی روبرو است. در بیشتر آب مورد استفاده در این شهر از چاه‌های زیرزمینی استفاده می‌شود که مسئولان بارها نسبت به استفاده بی‌رویه از این چاه‌ها اخطار داده‌اند. وزارت انرژی و آب قبلا گفته بود که استفاده از آب‌های زیر زمینی کابل به مرحله بحرانی رسیده و اگر روند استفاده از آن به همین وضع ادامه پیدا کند اثرات منفی زیست‌محیطی در پی‌خواهد داشت. در بودجه سال گذشته مبلغی برای انتقال آب رودخانه پنجشیر به کابل اختصاص یافته بود. همچنین دولت اعلام کرده که بهار امسال سد شاه و عروس که توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده نیز آبگیری خواهد شد. اکنون خبر امیدوار کننده برای شهروندان کابل، ساخت سد شاه توت است. نظام خپلواک سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب درباره اهمیت این سد گفت که علاوه بر تامین آب آشامیدنی آن، توان آبیاری چهار هزار هکتار زمین را نیز دارد. او گفت که ارتفاع این بند ۹۲ متر است و توان ذخیره ۱۴۶ میلیون متر مکعب آب را دارد. این سد پنج کانال برای آبیاری خواهد داشت و یک کانال آن برای تامین آب آشامیدنی استفاده خواهد شد. به گفته او ساخت این سد باعث تقویت آبهای زیر زمینی کابل شده ولی قادر به تولید برق نیست. او گفت که ساخت و دیزاین این سد تکمیل و مطالعات امکان‌سنجی آن نیز انجام شده است. در سال ۱۴۰۰، ساخت آن رسما آغاز خواهد شد. به گفته او مهندسان هندی و افغان در ساخت آن مشارکت خواهند داشت. رودخانه کابل که از داخل این شهر می‌گذرد، فقط در فصل بهار پر آب است. آقای خپلواک گفت که با ساخته شدن این سد مقداری از این آب به طور همیشگی در این رودخانه جاری خواهد بود. او گفت که در کابل اکنون شهروندان با مشکل آب روبرو اند و افغانستان حق مدیریت آب خود را خواهد داشت. آب رودخانه کابل به پاکستان می‌ریزد. شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش داده که اسلام آباد نگران ساخت سد در مسیر رودخانه‌های است که به این کشور می‌ریزد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.