• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در ربع آخر سال وحشتناک است

  • کد خبر : 3411
  • 05 حوت 1399 - 7:13
آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در ربع آخر سال وحشتناک است

گزارش تازه سازمان ملل متحد در مورد تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است. سازمان ملل تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ به خصوص ربع آخر این سال را “وحشتناک و نگران کننده” خوانده است. به اساس این گزارش که امروز […]

گزارش تازه سازمان ملل متحد در مورد تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است. سازمان ملل تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ به خصوص ربع آخر این سال را “وحشتناک و نگران کننده” خوانده است. به اساس این گزارش که امروز منتشر شده در سال گذشته میلادی ۳۰۳۵ نفر کشته و ۵۷۸۵ نفر زخمی شدند.
فیونا فرازیر، مسئول بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید: “غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۲۰ باز هم به دلیل جنگ، جانهای‌شان را از دست دادند؛ سالی که افغانستان باید به صلح نزدیک تر می‌شد اما برعکس به دنبال آغاز مذاکرات صلح، ما شاهد افزایش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان بودیم.” این گزارش درست ساعاتی پس از آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان منتشر شد. دور دوم مذاکرات صلح حدود دو ماه پیش شروع شد اما پس از دو نشست غیررسمی به بن بست برخورد و با وجود آمادگی و انتظار هیات دولت، طالبان به جای ادامه مذاکرات به سفرهای منطقه‌ای رفتند. با وجود “جهش نگران کننده” به گفته سازمان ملل در تلفات غیرنظامیان در ربع آخر سال ۲۰۲۰، در آمار کلی این قربانیان در سالی که گذشت حدود ۱۵ درصد کاهش دیده می‌شود. سازمان ملل کاهش حملات انتحاری و بزرگ از سوی مخالفان مسلح در شهرها و کاهش تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای بین‌المللی را علت کاهش کلی ارقام این قربانیان خوانده است.
سازمان ملل همچنین از حملاتی که اعضای محاکم، فعالان رسانه‌ای، فعالان مدنی و پیروان مذهب شیعه و سیک‌های افغانستان را هدف قرار می‌دهد، اظهار نگرانی کرده است. با آنهم سازمان ملل گفته برای هفتمین سال پیهم جان باختن بیش از سه هزار غیرنظامی را در افغانستان ثبت کردند که به این اساس افغانستان در بین کشنده ترین کشورهای جهان برای غیرنظامیان قرار می‌گیرد. همچنین این سازمان گفته میزان کاهش تلفات غیرنظامیان در سالی که گذشت اگرچه قابل استقبال است اما با تغییر تاکتیک‌ها و افزایش چشمگیر تلفات در ربع آخر جبران شده است.
آمار ثبت شده سازمان ملل نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نسبت به همین زمان در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ درصد افزایش یافته که بیشتر آن ناشی از انفجار مواد منفجره جاسازی شده و قتل‌های هدفمند بوده است. سازمان ملل همچنین از حملاتی که اعضای محاکم، فعالان رسانه‌ای، فعالان مدنی و پیروان مذهب شیعه و سیک‌های افغانستان را هدف قرار می‌دهد، اظهار نگرانی کرده است. دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد خواهان آتش بس فوری طرفین درگیر برای محافظت از جان غیرنظامیان شده است. به اساس گزارش سازمان ملل، طالبان مسئول ۴۶ درصد تلفات غیرنظامی، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئول ۸ درصد و دولت و نیروهای طرفدار آن مسئول ۲۴ درصد تلفات بوده‌اند. یوناما می‌گوید در سالی که گذشت میزان تلفات غیرنظامیان که مسئولیت آن مشخص نیست، نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشته است. در گزارش تازه سازمان ملل درگیری‌های زمینی، حملات انتحاری، مواد منفجره جاسازی شده، قتل‌های هدفمند و حملات هوایی به ترتیب عامل اصلی تلفات غیرنظامیان خوانده شده است. طالبان این گزارش را نادرست خوانده و رد کرده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه در اعلامیه‌ای گفته “این گزارش عاملان اصلی تلفات غیرنظامیان را به شکل سلیقه‌ای پنهان کرده است.” به اساس گزارش سازمان ملل ۴۳ درصد تلفات غیرنظامیان را در سال ۲۰۲۰ زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با نشر گزارشی تازه گفته که در سال جاری خورشیدی، ۲۰۱۹ کودک شامل قربانیان جنگ بودند که نزدیک به ۲۴ درصد کل آمار کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی در افغانستان را تشکیل می‌دهند. در این گزارش وضعیت حقوق بشری بیش از پنج هزار کودک که ۲۸ درصد آن دختران بودند، در ۲۸ ولایت افغانستان بررسی شده است. در این گزارش آمده که در سال جاری ۱۲۶ کودک درگیر منازعه در صف نیروهای امنیتی دولت و مخالفان مسلح بودند که از این مجموع اکثریت آنها یعنی ۹۶ نفرشان در صف مخالفان مسلح بودند. از میان کودکانی که در تحقیق تازه کمیسیون حقوق بشر شامل بودند، نزدیک به ۱۴۰۰نفر آنها قربانی انواع خشونت چون خشونت روانی، فیزیکی، اقتصادی و جنسی بودند. به اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر این خشونت‌ها نسبت به سال قبل شانزده درصد افزایش یافته است. همچنین از میان کودکانی که وضعیت‌شان در این گزارش بررسی شده، نزدیک به ۳۲۰۰ نفر آنها به کارهایی چون جمع‌آوری زباله، دست فروشی، آجرپزی، کارهای ساختمانی، قالین بافی، موترشویی و کار در رستوان، مزارع، گدایی و مالداری و چوپانی و غیره مشغول بودند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3411

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.