• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد

  • کد خبر : 3415
  • 05 حوت 1399 - 7:18
واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد

واکسیناسیون کرونا امروز در کشور آغاز شد. افغانستان ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از هند وارد کرده که تولید داخلی آن کشور بوده و به تازگی تایید سازمان بهداشت جهانی را به دست آورده است. این واکسن‌ها به ۲۵۰ هزار نفر زده خواهد شد. قرار است واکسن در مرحله نخست به کارمندان بهداشتی تزریق شود […]

واکسیناسیون کرونا امروز در کشور آغاز شد. افغانستان ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از هند وارد کرده که تولید داخلی آن کشور بوده و به تازگی تایید سازمان بهداشت جهانی را به دست آورده است. این واکسن‌ها به ۲۵۰ هزار نفر زده خواهد شد. قرار است واکسن در مرحله نخست به کارمندان بهداشتی تزریق شود که به اساس فهرست وزارت بهداشت شمار آنها به ۱۱۰ هزار نفر می‌رسد. بعد از آنها نیروهای امنیتی و بعدتر خبرنگاران واکسینه خواهند شد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، در آغاز روند واکسیناسیون بر ایجاد نظامی برای توزیع عادلانه واکسن در کشورش تاکید کرد. او همچنین شیوع ویروس کرونا را فاجعه جهانی خواند که به گفته او در افغانستان به “خوبی مدیریت” شد. آقای غنی از کارمندان صحی که در خط اول مبارزه با کرونا بودند قدردانی کرد و گفت به یاد قربانیان آنها یک منار ساخته خواهد شد. رئیس جمهوری افزود که مقامات تلاش خواهند کرد تا منابع بیشتر و لازم را برای واکسیناسیون بقیه جمعیت کشور به دست آورند.
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت، نیز تطبیق عادلانه واکسن را مسئولیت بزرگی خواند و از همه مردم خواست تا در قسمت نظارت دقیق و شفاف از این روند با این نهاد همکاری کنند. وزارت صحت اعلام کرده که برنامه واکسیناسیون شصت درصد جمعیت کشور را روی دست دارد. سرپرست وزارت بهداشت گفته که با واکسن شدن ۶۰ درصد جمعیت، ایمنی جمعی به وجود خواهد آمد که میزان ابتلا و گردش ویروس در اجتماع را به حداقل خواهد رساند. بعد از گروه‌های مشخص شده نخست، افراد مسن، شهروندان مریض، کارمندان ادارات دولتی و خصوصی که با مشتری مستقیما سرکار دارند، مهاجرین بازگشت کننده، بیجاشدگان داخلی و بعد کوچی ها از واکسن مستفید خواهند شد. آقای مجروح گفته که آنها برای واکسیناسیون شصت درصد جمعیت کشور به ۳۲۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارند که تنها ۷۶ میلیون آن هنوز فراهم نشده و تلاش برای به دست آوردن متباقی آن نیز جریان دارد.
مسئولان وزارت صحت گفتند که کوواکس، نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی نیز قرار است شانزده میلیون دوز واکسن کرونا برای این کشور تهیه کند که پول آن را اتحاد جهانی واکسن می‌پردازد. کشور چین نیز پیش از این برای کمک واکسن به افغانستان وعده سپرده است. به اساس اطلاعات وزارت صحت، افغانستان ظرفیت نگهداری پنج میلیون دوز واکسن را در زنجیره سرد میدان هوایی کابل و سی میلیون دوز واکسن را در سراسر کشور دارد. مسئولان این نهاد می‌گویند که این کشور در صورت تامین منابع مالی و به دست آوردن واکسن مورد نیاز توانایی دارد که در پانزده روز شصت درصد جمعیت خود را واکسن کند.
کرونا در افغانستان
افغانستان حدود دو ماه است که با موج دوم شیوع ویروس کرونا در حال مبارزه است و در روزهای اخیر به نظر می‌رسد با توجه به پایین آمدن آمار مبتلایان و جان باختگان کووید ۱۹ این موج در کنترل درآمده است. به اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده شمار مبتلایان کرونا در کشور به ۵۵ هزار و ۶۴۶ نفر و شمار جان باختگان از این بیماری به ۲ هزار و ۴۳۵ نفر رسیده است. وزارت صحت بارها اعلام کرده که آمار واقعی مبتلایان و جان باختگان بیشتر از آمار رسمی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.