• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
7

برای استقبال از گردشگران؛ جوانان پروانی تپه ارغوان را از زباله پاک کردند

  • کد خبر : 3729
  • 07 حمل 1400 - 6:43
برای استقبال از گردشگران؛ جوانان پروانی تپه ارغوان را از زباله پاک کردند

برگزاری جشن نوروز در تپه ارغوان سبب شد که زباله‌های زیادی از گردشگران به جا بماند. از آن‌جایی که این تپه به گونه معمول در فصل تابستان میزبان سیاحان و مهمانان از ولایت‌های مختلف است، جوانان پروانی در هماهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت، تپه ارغوان را از زباله‌ پاک کردند. این جوانان […]

برگزاری جشن نوروز در تپه ارغوان سبب شد که زباله‌های زیادی از گردشگران به جا بماند. از آن‌جایی که این تپه به گونه معمول در فصل تابستان میزبان سیاحان و مهمانان از ولایت‌های مختلف است، جوانان پروانی در هماهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت، تپه ارغوان را از زباله‌ پاک کردند. این جوانان می‌گویند که با پاک‌کاری تپه و توزیع آگاهی‌نامه‌، به گردشگران تفهیم کردند که پس از پایان تفریح‌شان، زباله‌ خود را در محل‌های معین بیندازند و تپه ارغوان را پاک نگه ‌دارند. این اقدام جوانان پروانی با استقبال گردشگران روبه‌رو شده است. شماری از گردشگران از اداره‌های مسوول در پروان می‌خواهند که برای پاکی تپه ارغوان، زباله‌دانی‌های بیش‌تری نصب کنند. مسوولان نیز تصریح می‌کنند که تلاش دارند فرهنگ شهرنشینی را نهادینه سازند و زمینه ایجاد انگیزه برای پاک نگه‌داشتن مکان‌های تفریحی را فراهم آورند.
تپه ارغوان یا گل‌غندی در غرب شهر چاریکار از محل‌های بزرگ تفریحی در کشور است. همه‌ساله با ورود فصل بهار و رسیدن جشن نوروز، شمار زیادی از شهروندان به پروان سفر و از زیبایی‌های این تپه دیدن می‌کنند. این تپه که درخت‌های ارغوان را در خود جا داده، از زیبایی ویژه‌ای برخوردار است. بدین ترتیب شهروندان کشور از ولایت‌های دور و نزدیک، به ویژه پایتخت کشور، روزهای رخصتی‌شان در جریان فصل زمستان را در این مکان تفریحی می‌گذرانند. این تپه امسال نیز میزبان شمار زیادی از گردشگران بود. با این حال گردشگران بدون جمع کردن زباله به جشن نوروز در این ولایت پایان دادند.
این اقدام سبب شد که شماری از جوانان در پروان یک حشر عمومی را راه‌اندازی کنند و این تپه را از زباله‌ها پاک سازند. این کمپین، در هماهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ به راه افتاد. احمدجاوید پویش، آمر جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان که شماری از جوانان را برای شرکت در کمپین جمع‌آوری زباله‌ تپه ارغوان بسیج کرده است، می‌گوید که هدف‌شان متوجه ساختن شهروندان و مهمانان به پاک نگه داشتن تپه است. به گفته او، در این کمپین تلاش شد به گردشگران تفهیم شود که بقایای غذا و میوه‌های‌شان را در زیر درختان نیندازند.
به گفته آقای پویش، پاک‌کاری و نگه‌داری مکان‌های تفریحی وظیفه همه شهروندان کشور است و باید همه افراد در آن سهم فعال داشته باشند و فرهنگ شهرنشینی را مراعت کنند. پویش گفت، اداره شهرداری شهر چاریکار نیز مسوول است که زباله‌دانی‌های بیش‌تر را در نقاط مختلف این تفریحگاه نصب کند و برای انتقال کثافات شهروندان را یاری رساند. او افزود: «ما برای دست‌‌فروشان و دکان‌های خوراکه‌فروشی در مسیر این تفریحگاه نیز اوراق آگاهی‌دهی را توزیع کرده و برای‌شان فهماندیم که مهمانان و سیاحان را نیز متوجه این موضوع مهم سازند تا با هماهنگی‌های بیش‌تر، شهر و مکان‌های تفریحی ما پاک باشد.»
محمدرستم رستم‌زاده، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان، نیز گفت که هدف از این کار، نهادینه کردن فرهنگ شهرنشینی و ‌ایجاد انگیزه جهت پاک نگه‌داشتن مکان‌های تفریحی است تا پس از این شهروندان زمانی‌ که برای سیاحت به این تپه می‌آیند، زباله‌ها را جمع‌آوری کرده در مکان مشخص بیندازند. رستم‌زاده افزود:‌ «این حشر عمومی را زمانی آغاز کردیم که متوجه شدیم شماری از مهمانان پس از روزهای رخصتی سال نو کثافات‌شان که محموله‌های پلاستیک مثل میوه و غذا بود را زیر درخت‌ها و روی زمین دور انداخته بودند.» او ابراز امیدواری کرد که شهروندان در امر پاک‌کاری محل‌های تفریحی سهم بگیرند.
در همین حال اقدام جوانان پروانی از سوی شماری از گردشگران استقبال شد. احمدبلال که از ولایت لوگر جهت تفریح و دیدن از این تپه به گل‌غندی آمده است، این کار جوانان پروان و ریاست اطلاعات و فرهنگ را ستایش می‌کند و از مسوولان محلی پروان تقاضا دارد که برای پاک نگه‌داشتن این پارک تشناب‌های سیار و زباله‌دانی‌ها را بیش‌تر سازد. او که با شماری از رفقایش به تپه ارغوان آمده است، می‌گوید پس از صرف غذای چاشت، آنان مجبور شده‌اند زباله‌ها را در عقب موترشان جمع‌آوری کنند تا به عنوان شهروندان مسوول در این مورد مسوولیت‌شان را ادا کرده باشند.
گفتنی است که پیش‌تر ریاست حفاظت محیط زیست پروان از مسوولان در حکومت خواسته بود که تپه ارغوان را به عنوان «ساحه محافظت شده» اعلام کند. مسوولان در اداره حفاظت محیط زیست نیز در اوایل سال گذشته به بخش‌های ذی‌ربط هدایت دادند که در مورد این تپه مطالعات‌شان را انجام دهند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.