• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

صلح باید با تضمین جهانی و منطقه‌ای همراه باشد

  • کد خبر : 3947
  • 19 حمل 1400 - 7:49
صلح باید با تضمین جهانی و منطقه‌ای همراه باشد

در حالی که دولت از آمادگی کامل برای شرکت در نشست ترکیه خبر داده، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری گفته که آن‌ها در مسأله صلح خواهان تضمین منطقه‌ای و جهانی هستند. آقای صلح می‌گوید: “ما ضمانت جهانی و منطقه‌ای در مورد صلح می‌خواهیم چون جهان مقروض افغانستان است. چون معامله‌ای که صورت می‌گیرد به […]

در حالی که دولت از آمادگی کامل برای شرکت در نشست ترکیه خبر داده، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری گفته که آن‌ها در مسأله صلح خواهان تضمین منطقه‌ای و جهانی هستند. آقای صلح می‌گوید: “ما ضمانت جهانی و منطقه‌ای در مورد صلح می‌خواهیم چون جهان مقروض افغانستان است. چون معامله‌ای که صورت می‌گیرد به معنای از کلکین داخل شدن یک گروه برای تسخیر، کودتا، کشتار و دسیسه نباید باشد.” امرالله صالح، مهم‌ترین نکته طرح رئیس‌جمهور برای صلح را تاکید بر این مسئله خواند که “صلح نباید معامله ۲۵ نفر نباشد و قابل هضم به تمام جامعه افغانستان باشد”. همچنین اینکه صلح نباید اقتدار قومی، سمتی، زبانی، گروهی و فکری باشد و باید اقتدار تمام ملت افغانستان در آن تمثیل شود و صلح باید به تمام دلایل جنگ پایان ببخشد. آقای صالح گفت که “صلح با استعجالیت امکان ندارد” و طرح صلح رئیس جمهور غنی “عمیق‌ترین” طرحی ا‌ست که او تاکنون دیده است.
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری اخیرا طرحی سه مرحله‌ای به نام “دستیابی به موفقیت نهایی” را تهیه کرده و دو روز پیش آن را در مراسمی در ارگ تشریح کرد. آقای غنی از جمله انتخابات زودهنگام و نامزد نبودن خودش در این انتخابات طی این طرح یاد کرد. آقای صالح، برگزاری انتخابات را معقول‌ترین بخش این طرح خواند و گفت که رئیس جمهور در افغانستان پساصلح نقش و سمتی برای خود در نظر نگرفته است. او افزود:”آقای اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان امروز سخنگوی وجدان ملی است. ما انتخابات می‌خواهیم ما نگفتیم که خود ما باشیم.” او در پاسخ به این سوال که آیا تحت فشار آمریکا قرار دارد یا نه گفت:”باشیم یا نباشیم مملکت از ما است. در آخر روز ما به احساسات ملی و مردم خود احترام می‌گذاریم و همسو با ملت خود حرکت می‌کنیم.
آقای صالح همچنین در مورد تعدد طرح‌ها گفت که مطمئن است کشور طرح واحدی در نشست ترکیه ارایه خواهد کرد. معاون آقای غنی همچنین گفت گروه طالبان طرحی برای صلح ندارد. او گفت:” اگر طالب را منهای خشونت در نظر بگیرید، آن‌ها به یک گروه غوغایی، بی‌طرح و بی‌برنامه تبدیل می‌شوند که در نشست مسکو نمونه آن را دیدیم. آن‌ها به جز نثار کردن توهین و دشنام حرفی در این نشست نداشتند.” او گفت در صورتی که طالبان طرح صلح‌ خود را ارایه کند، آن زمان در موردش قضاوت خواهد شد. “ولی تاکنون آنچه از زبان طالب می‌شنویم خشونت، جنگ و کشتار است”.
قرار است نشست “سرنوشت‌ساز” ترکیه در مورد صلح افغانستان در تاریخ ۲۷ حمل در استانبول برگزار شود. این نشست برای ده روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی “آینده سیاسی” افغانستان به توافق برسند. نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و “تشکیل دولت انتقالی صلح” در کشور به توافق برسند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3947

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.