• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

شناسایی مشکلات فنی در بند برق سوختوگ دایکندی

  • کد خبر : 4111
  • 30 حمل 1400 - 3:31
شناسایی مشکلات فنی در بند برق سوختوگ دایکندی

بند برق موسوم به «سوختوگ» در ولایت دایکندی که کار ساخت آن حدود پنج سال پیش آغاز شده بود، پس از تکمیل در ماه دلو سال گذشته‌ خورشیدی، توزیع برق را به گونه آزمایشی آغاز کرد. مسوولان محلی در دایکندی می‌گویند که کار ساختمانی این بند دو سال پیش تکمیل شده بود؛ اما بنا بر […]

بند برق موسوم به «سوختوگ» در ولایت دایکندی که کار ساخت آن حدود پنج سال پیش آغاز شده بود، پس از تکمیل در ماه دلو سال گذشته‌ خورشیدی، توزیع برق را به گونه آزمایشی آغاز کرد. مسوولان محلی در دایکندی می‌گویند که کار ساختمانی این بند دو سال پیش تکمیل شده بود؛ اما بنا بر برخی مشکلات فنی، به بهره‌برداری سپرده نشده است. محمدعلی ارزگانی، معاون مالی و اداری والی دایکندی، گفت که دو سال پیش در زمان آب‌گیری از این بند، مسوولان اداره محلی متوجه برخی درزها شدند که از آن آب عبور می‌کرد. به گفته‌ آقای ارزگانی، اداره محلی خواهان توظیف یک هیأت تخنیکی شد تا نگرانی‌ها در این خصوص برطرف شود. معاون والی دایکندی افزود که بنا بر درخواست اداره محلی، یک هیأت تخنیکی از کابل به ‌منظور بررسی بند سوختوگ به این ولایت سفر و در جریان بررسی‌هایش ۱۸ مورد نقص فنی را شناسایی کرد. به گفته‌ وی، نتایج بررسی‌های هیأت نشان داد که نقص‌های فنی «زیاد جدی نیست» و سبب ایجاد خطر و فروریختن سد نخواهد شد. با این حال، هیأت در آن زمان تأکید می‌کند که نواقص فنی موجود باید برطرف شود.
اما معاون والی دایکندی گفت که انجنیران شرکت «برشنا» یک‌ونیم ماه پیش، از آغاز روند آب‌گیری بند به اداره محلی اطلاع دادند. همین‌طور شرکت برشنا از پر کردن خلاهای فنی نیز خبر می‌داد و پس از آن توزیع آزمایشی برق برای شهر نیلی را آغاز کرد. به تاریخ نهم دلو سال گذشته‌ خورشیدی، یکی از توربین‌های بند برق سوختوگ به گونه‌ آزمایشی فعال و برق آن به شبکه برق شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی، وصل شد. در همین حال، غیرت جواهری، عضو شورای ولایتی دایکندی، گفت که هیأت تخنیکی پس از بررسی‌هایش مشکلات این بند برق را «طبیعی» خوانده و آن را جدی ندانست‌. اما به باور آقای جواهری، نواقص فنی این بند برق اگر به صورت اساسی برطرف نشود، آینده‌ «خطرناکی» در پی خواهد داشت. سبحان نایبی، عضو دیگر شورای ولایتی دایکندی، نیز هرچند از داشتن نواقص فنی این سد آب اظهار بی‌‌خبری کرد، اما گفت با توجه به تجربه، سنگ‌هایی که از آن در ساخت بند کار گرفته شده است، مقاومت کم‌تری دارد.
با این حال محمدعلی ارزگانی، معاون والی دایکندی، می‌گوید که اداره محلی به دلیل همین مشکلات فنی تاکنون بند برق سوختوگ را تسلیم نگرفته است. آقای ارزگانی تأکید کرد که اداره محلی پروژه را مرحله‌به‌مرحله تسلیم خواهد گرفت: «پروژه باید دوره امتحانی خود را بگذراند، آن زمان تسلیم‌گیری ابتدایی صورت می‌گیرد. یک سال پس از تسلیم‌گیری ابتدایی، تسلیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.» ارزگانی افزود که توربین‌ها نیز باید دوره‌ آزمایشی خود را سپری کند تا همه مطمین شوند که هر توربین ظرفیت تولید ۰.۷ میگاوات برق را دارد. بند برق سوختوگ با هزینه ۴.۹ میلیون دالر امریکایی روی دریای «لزیر» در حدود پنج کیلومتری شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی، ساخته شده است. این بند برق دارای دو توربین است که در مجموع ظرفیت تولید ۷۰۰ کیلووات برق را دار‌د و با افتتاح آن باشنده‌گان مرکز دایکندی از برق آن استفاده خواهند کرد. مسوولان شرکت برشنا در زمان آغاز کار این سد گفته بودند که در صورت بالا بردن ظرفیت تولیدی، برق مورد نیاز باشنده‌گان ولسوالی شهرستان این ولایت نیز تأمین خواهد شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=4111

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.