• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

جلسه سوال از وزیرخارجه آمریکا در کنگره پر تنش و داغ شد

  • کد خبر : 5094
  • 23 سنبله 1400 - 8:17
جلسه سوال از وزیرخارجه آمریکا در کنگره پر تنش و داغ شد

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در نخستین حضور خود پس از خروج آمریکا از افغانستان برابر نمایندگان کنگره کشورش قرار گرفت و ناچار شد به انتقادهای تند و پرتنش اعضای کنگره پاسخ دهد. آقای بلینکن با دفاع از نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به جمهوری‌خواهان گفت آنچه دولت جو بایدن از دونالد ترامپ به ارث […]

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در نخستین حضور خود پس از خروج آمریکا از افغانستان برابر نمایندگان کنگره کشورش قرار گرفت و ناچار شد به انتقادهای تند و پرتنش اعضای کنگره پاسخ دهد. آقای بلینکن با دفاع از نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به جمهوری‌خواهان گفت آنچه دولت جو بایدن از دونالد ترامپ به ارث برده تنها یک ضرب الاجل برای زمان خروج بوده و نه یک برنامه برای پایان حضور نظامی در افغانستان. با این حال، وزیرخارجه آمریکا با انتقاد جدی نمایندگانی روبرو شد که از نحوه خروج نظامیان این کشور تحت عنوان «غافل ماندن و قال گذاشتن» شهروندان آمریکایی و متحدان این کشور در کابل یاد می‌کردند. جمهوری‌خواهان در این جلسه خروج آمریکا را مایه «یک شکست مفتضحانه برابر طالبان» خواندند اما دموکرات‌ها که کنترل کاخ‌سفید و کنگره را در دست دارند تمرکز سوالات خود را روی قرارداد صلحی قرار دادند که دولت قبلی تحت ریاست دونالد ترامپ و مایک پومپئو، وزیرخارجه سابق، امضاء کرده بودند. همزمان آقای بلینکن در این جلسه سعی کرد نمایندگان کنگره را متقاعد کند که به زعم او ماندن بیشتر نظامیان آمریکایی در افغانستان برای مدت زمان بیشتر هم «تفاوت چندانی» پدید نمی‌آورده است. حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان که پس از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ شکل گرفت، برای این کشور بیش از ۲ هزار میلیارد دلار هزینه برجای گذاشت و جان ۶ هزار نیروی نظامی این کشور را گرفت. در جریان این عملیات همچنین ۱۰۰ هزار شهروند افغان و غیرنظامی هم جان باختند. در جریان جلسه پرتنش امروز آنتونی بلینکن تلاش کرد به کمک دموکرات‌های کنگره تمرکز را از نحوه عملیات و مدیریت چند روز آخر حضور آمریکا در افغانستان به این بحث تغییر دهند که چه طور جنگ های بی پایان و اشغال‌های نظامی از سوی آمریکا اشتباه و بی‌ثمر است. در جهت مقابل، جمهوری‌خواهان تلاش کردند در جلسه امروز با آقای بلینکن «رها کردن» متحدان افغان آمریکا در کابل، افزایش ارعاب و نقض حقوق بشر در افغانستان طی چند هفته گذشته و بازگشت سریع طالبان به قدرت را برجسته کنند و بر سر همین موضوعات با وزیرخارجه دولت آقای بایدن سرشاخ شوند. بعضی از سوالات اصلی که نمایندگان در این جلسه آنتونی بلینکن را روبروی آنها قرار دادند عبارت بودند از:
آیا جو بایدن تحلیل و گزارش‌های نهادهای امینتی آمریکا بر سر وضعیت در افغانستان نادیده گرفته و بدون توجه به آنها دستور خروج فوری سربازان آمریکایی را صادر کرده است؟ وزیرخارجه آمریکا مدعی شد که هیچ یک از نهادهای اطلاعاتی و برآوردهای آنها سقوط سریع و فوری کابل و حکومت افغانستان را پیش‌بینی نکرده بود.
چند آمریکایی و متحد ارتش آمریکا در کابل جا مانده‌اند؟ وزیرخارجه آمریکا به نمایندگان کنگره گفت که حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی که قصد خروج از افغانستان را دارند هم اکنون در کابل باقی مانده‌اند. به گفته آقای بلینکن طی یک هفته گذشته با ۶۰ نفر از این افراد برای هماهنگی خروج آنها تماس برقرار شده که تنها ۳۰ نفر پاسخ داده‌اند.
آیا آمریکا بنا دارد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد؟ او شرط نخست برای به رسمیت شناختن طالبان را از سرگیری پروازهای خارجی از نقاط مختلف افغانستان از جمله مزارشریف دانست و مدعی شد که با توجه به نیاز طالبان به دریافت کمک های خارجی، جامعه جهانی مستمسک قابل توجهی برای تحت فشار قرار دادن کابل در برابر تعهداتش در دست دارد.
چرا جو بایدن تلاش نکرد بر سر مفاد معاهده صلحی که دونالد ترامپ با طالبان منعقد کرده بود دوباره با این گروه مذاکره کند؟ وزیرخارجه آمریکا گفت آنچه دولت جو بایدن از دونالد ترامپ به ارث برده تنها یک ضرب الاجل برای زمان خروج بوده و نه یک برنامه برای پایان حضور نظامی در افغانستان.
و این سوال که آیا دولت آمریکا بنا دارد به زنان افغان که به نظر می‌رسد حقوق‌شان با سر کار آمدن مجدد طالبان با تهدید جدی روبروست، کمک کند؟ آنتونی بلینکن در پاسخ به این سوال به این موضوع اشاره کرد که بنا دارد میز ویژه ای را در وزارت خارجه آمریکا برای کمک به زنان و دختران افغانستان راه اندازی کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5094

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.