• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

صنعت پرورش ماهی در شمال رشد کرده است

  • کد خبر : 5296
  • 15 میزان 1400 - 19:08
صنعت پرورش ماهی در شمال رشد کرده است

شماری از فارم‌داران در شمال کشور می‌گویند که صنعت پرورش ماهی در این ولایت‌ها نسبت به گذشته بیش‌تر مروج شده است. غلام‌نبی در ولسوالی گرزیوان فاریاب، فارم بزرگ ماهی‌پروری دارد. وی می‌گوید که حالا امنیت نسبی به مناطق روستایی شمال برگشته، بازار فروش ماهی نسبت به قبل رونق یافته و گردش‌گران داخلی به این مناطق […]

شماری از فارم‌داران در شمال کشور می‌گویند که صنعت پرورش ماهی در این ولایت‌ها نسبت به گذشته بیش‌تر مروج شده است. غلام‌نبی در ولسوالی گرزیوان فاریاب، فارم بزرگ ماهی‌پروری دارد. وی می‌گوید که حالا امنیت نسبی به مناطق روستایی شمال برگشته، بازار فروش ماهی نسبت به قبل رونق یافته و گردش‌گران داخلی به این مناطق می‌آیند و فارم ماهی‌پروری وی به یک مکان تفریحی هم تبدیل شده است.
غلام‌نبی، مالک فارم ماهی‌پروری، می‌گوید: «بازار فروش ماهی نسبت به گذشته بهتر شده، چون ماه‌های قبل جنگ و جنجال بود و مردم نمی‌توانستند بیایند. حالا بیش‌تر مردم از میمنه، سرپل، شبرغان و مزار به این‌جا می‌آیند، ماهی خود را هم می‌خورند و تفریح خود را هم می‌کنند.»
شماری از جوانانی که از ولایت‌های شمالی به ولسوالی گرزیوان این ولایت آمده‌اند، می‌گویند که ضمن بازدید از مناطق طبیعی این ولسوالی، از خوردن گوشت ماهی وطنی نیز لذت می‌برند. محمدعارف که از شهر شبرغان به فاریاب آمده است، می‌گوید: «امروز به خاطر سیاحت این‌جا آمده ایم. این‌جا یک منطقه بسیار سرسبز است و هم‌چنان فارم‌های ماهی در این‌جا وجود دارد. به ‌خاطر خوردن ماهی آمده‌ایم. بسیار ماهی لذیذ و خوش‌مزه در این‌جا پیدا می‌شود. این‌جا حوض‌های فارم ماهی موجود است، ماهی را از حوض می‌گیریم، پخته می‌کنیم، می‌خوریم و لذت می‌بریم.»
بر‌اساس آمار حکومت پیشین، در سه سال گذشته حدود ۲۰۰ فارم پرورش ماهی در ولایت‌های شمالی ایجاد شده، اما با وجود افزایش فارم پرورش ماهی در کشور، هنوز بخش عمده گوشت ماهی مورد نیاز افغانستان از پاکستان وارد می‌شود. در حال حاضر افغانستان سالانه به بیش از ۳۶۰ هزار تُن گوشت ماهی نیاز دارد که تنها حدود ۱۱ هزار تن آن را تولید می‌کند.
خدایداد حیدری از ولسوالی شیرین تگاب فاریاب به دیدن فارم ماهی‌پروری در ولسوالی گرزیوان آمده است. وی می‌گوید: «این‌جا به خاطر تفریح آمده‌ایم. در این‌جا بیش‌تر از هفت فارم ماهی است. ماهی‌های خیلی خوش‌مزه دارد، همیشه به خاطر خوردن ماهی به این‌جا می‌آییم.»
با این حال ماهی‌فروشان در بلخ می‌گویند که کیفیت ماهی پرورشی داخلی بهتر است، اما جواب‌گوی تقاضای بازار نیست. براساس معلومات رسمی، تنها در شهر مزارشریف سالانه حدود ۶۰۰ تن ماهی از پاکستان وارد می‌شود.
نعمت‌الله که شغل ماهی‌پزی دارد، می‌گوید ماهی وطنی نسبت به ماهی خارجی هم با‌کیفیت است و هم بهایش بلند. نعمت‌الله می‌گوید: «ماهی وطنی نسبتاً قیمت است، اما ماهی فارم پاکستان ارزان‌تر است. یک کیلو ماهی پاکستان ۱۵۰ افغانی و یک کیلو ماهی وطنی ۲۴۰ افغانی است؛ چون ماهی وطنی کم‌تر تولید می‌شود و برای همین قیمتش بلندتر است.» در حال حاضر یک کیلو ماهی خام در بازار ۱۷۰ افغانی و یک کیلو ماهی پخته تا ۲۵۰ افغانی به فروش می‌رسد. آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه افغانستان حدود ۱۱ هزار تن گوشت ماهی تولید می‌کند، در حالی که به بیش از ۳۶۰ هزار تُن گوشت ماهی نیاز دارد. گوشت ماهی با وجود سود فراوان بهداشتی، در افغانستان مصرف فصلی دارد و در گذشته گوشت ماهی در کشور تنها از طریق رودخانه‌ها تامین می‌شد، اما امروز بخش زیادی از گوشت بازار افغانستان از مراکز پرورش ماهی به دست می‌آید.
اهمیت پرورش ماهی داخلی صرف نظر از این‌که قسمتی از مواد غذایی سرشار از پروتین مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، منبع مهم برای اشتغال افراد بیکار در مناطق روستایی کشور نیز است. از جانبی کشور ما با داشتن شرایط اقلیمی متنوع‌ و امکانات طبیعی فراوان، زمینه‌ خوبی را برای فعالیت‌های پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی را دارا می‌باشد. پرورش چوچه‌ماهی‌ها تقریباً از ختم حوت و شروع حمل شروع می‌شود و نزدیک به شش ماه بعد یعنی میزان به ثمر می‌رسد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5296

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.