• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

۸۵ درصد کارخانه‌های تولیدی در بلخ از فعالیت بازمانده است

  • کد خبر : 5345
  • 24 میزان 1400 - 22:11
۸۵ درصد کارخانه‌های تولیدی در بلخ از فعالیت بازمانده است

مسوولان در بلخ می‌گویند که محدودیت در خدمات پولی و بانک‌ها سبب شده تا ۸۵ درصد کارخانه‌های تولیدی در این ولایت از فعالیت باز بماند. آنان از طالبان می‌خواهند تا ضمن حمایت از تولیدات داخلی، برای حل چالش‌های فرا‌راه کار آن‌ها اقدام کنند. در همین حال رییس تجارت و صنایع بلخ می‌گوید که مشکلات کارخانه‌داران […]

مسوولان در بلخ می‌گویند که محدودیت در خدمات پولی و بانک‌ها سبب شده تا ۸۵ درصد کارخانه‌های تولیدی در این ولایت از فعالیت باز بماند. آنان از طالبان می‌خواهند تا ضمن حمایت از تولیدات داخلی، برای حل چالش‌های فرا‌راه کار آن‌ها اقدام کنند. در همین حال رییس تجارت و صنایع بلخ می‌گوید که مشکلات کارخانه‌داران را بر‌شمرده و آن را با مقام‌های مرکزی طالبان در میان گذاشته است.
بلخ با داشتن دو پارک صنعتی، در جمع ولایت‌هایی است که بیش‌ترین کارخانه‌های تولیدی را دارد، اما کمبود اسعار خارجی، نبود مواد خام و محدودیت در انتقال پول از طریق بانک‌ها، باعث شده تا درصدی زیادی از کارخانه‌های تولیدی در این ولایت فعالیت‌شان ‌را متوقف کند. مسوولان در ریاست معادن و صنعت بلخ از طالبان می‌خواهند تا در راستای فعالیت دوباره کارخانه‌های تولیدی این صنف را همکاری و حمایت کنند.
یاسین اکبری، رییس معادن و صنعت بلخ، با اشاره به مشکلات صنعت‌کاران می‌گوید که در حال حاضر ۸۵ درصد کارخانه‌های تولیدی در ولایت بلخ تعطیل شده‌ است. رییس معادن و صنعت بلخ گفت: «متاسفانه صنعت‌کاران ما مشکلات زیادی دارند، از جمله نداشتن آب‌رو که سخت صنعت‌کاران ما را دچار مشکل ساخته است. آب‌هایی که از فابریکه‌ها یا از خانه‌ها رد می‌شود، حتا در سرک‌ها تجمع کرده است. مشکلات دیگری نیز وجود دارد؛ فعلاً بانک‌ها نمی‌توانند پول بدهند و ما نمی‌توانیم پول خود را تی‌تی بکنیم و مواد خام بخریم. بر این اساس فعلاً ۸۵ درصد فابریکات ولایت بلخ مسدود است.»
به باور مسوولان ریاست معادن و صنعت ولایت بلخ، نبود زمینه انتقال پول به خارج برای خرید مواد خام از دیگر چالش‌هایی است که صنعت‌کاران با آن مواجه هستند. آنان از طالبان می‌خواهند که زودتر به مشکل بانک‌ها رسیده‌گی کنند تا بانک‌ها مشکلات سکتور خصوصی را حل کنند و پول‌های‌شان را به دسترس‌شان قرار بدهند و زمینه انتقال پول به خارج کشور را نیز برای‌شان مساعد بسازد.
رییس معادن و صنعت ولایت بلخ گفت از طالبان می‌خواهد که هر‌چه زودتر به مشکل بانک‌ها رسیده‌گی کند تا کارخانه‌داران بتوانند برای خریدن مواد خام اقدام و فابریکه‌های خود را دوباره فعال سازند.
کارخانه‌داران در بلخ می‌گویند که بحران مالی در کشور بیش‌تر از همه دامن‌گیر صاحبان کارخانه‌های تولیدی شده است؛ زیرا خرید مواد خام بسته‌گی به تبادله پول از طریق بانک‌ها دارد. نجم‌الدین صدیقی، مالک یکی از کارخانه‌ها در شهر مزارشریف، می‌گوید: «بانک و مسایل پولی که امروز تمام مردم افغانستان به این مشکل مواجه هستند، فابریکه‌داران هم به این مشکل مواجه هستند؛ به ‌خاطری که ما فعلاً خرید و فروش کرده نمی‌توانیم؛ به این خاطر که کسی پول را حواله کرده نمی‌تواند.» وی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ نزدیک به این مشکل رسیده‌گی شود تا باشد که ستون فقرات دولت به کار بیفتد و منفعت سرمایه‌گذار و منفعت کارگران حاصل شود. به گفته نجم‌الدین صدیقی، حدود پنج‌صد نفر در کارخانه وی کار می‌کنند.
مالکان کارخانه‌های تولیدی خواستار حمایت طالبان هستند. به باور آنان، اگر کارخانه‌ها هم‌چنان متوقف بمانند، بر شمار افراد بیکار افزوده خواهد شد.
بسم‌الله همدرد، مالک یکی از کارخانه‌های دیگر در شهر مزارشریف، می‌گوید: «متوقف ماندن فابریکات باعث می‌شود کارگران در این فابریکات بیکار شوند.» او از طالبان خواست که فابریکات داخلی را حمایت کنند تا کارگران از کار باز نمانند، زیرا به گفته او، هر کسی که در کارخانه‌ها کار می‌کند، مسوولیت یک خانواده را بر‌عهده دارد.
در همین حال رییس تجارت و صنایع بلخ که از شماری کارخانه‌ها در این ولایت بازدید کرده‌، می‌گوید که مشکلات کارخانه‌داران را یادداشت و آن را با مقام‌های طالبان در مرکز کشور در میان گذاشته است. مولوی یارمحمد شبیر، رییس تجارت و صنایع بلخ، می‌گوید: «آمدیم تا کارهای صنعت‌کاران را ببینیم. کارهای‌شان بسیار خوب جریان دارد و ما حمایت‌شان می‌کنیم. مشکلات‌شان را یادداشت کردیم و با بزرگان شریک می‌سازیم و از صنعت‌کاران حمایت کامل می‌شود. آرزو داریم که در آینده تمام مشکلات‌شان حل گردد.»
این در حالی است که به گفته اتاق تجارت و صنایع قندهار، از جمع ۲۶۰ کارخانه تولیدی در این ولایت، ۲۴۰ کارخانه غیرفعال شده‌ است. مسوولان کارخانه‌های تولیدی در قندهار هشدار می‌دهند که اگر به مشکل برق و سایر مشکلات آن‌ها رسیده‌گی نشود، هزینه زیادی روی دوش ساکنان قندهار خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.