• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان هزاره‌ها و شیعه‌ها را وادار به کوچ‌ اجباری کرده‌اند

  • کد خبر : 5383
  • 30 میزان 1400 - 22:49
دیده‌بان حقوق بشر: طالبان هزاره‌ها و شیعه‌ها را وادار به کوچ‌ اجباری کرده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته است که طالبان در چندین ولایت مردم را به کوچ اجباری وادار کرده‌ و زمین‌های آن‌ها را به هواداران خود توزیع کرده‌اند. طالبان تاکنون در مورد این گزارش چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این هر نوع کوچ دادن مردم به اجبار را رد کرده بودند. این نهاد روز جمعه، […]

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته است که طالبان در چندین ولایت مردم را به کوچ اجباری وادار کرده‌ و زمین‌های آن‌ها را به هواداران خود توزیع کرده‌اند. طالبان تاکنون در مورد این گزارش چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این هر نوع کوچ دادن مردم به اجبار را رد کرده بودند.
این نهاد روز جمعه، سی‌ام میزان، در گزارش گفته است که بسیاری از کوچ‌ داده شده‌گان هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان هستند. در این گزارش هم‌چنان گفته شده است که کارمندان دولت سابق نیز شامل آواره‌گان اجباری می‌شوند که به نوعی مجازات شده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنین گفته است که طالبان در اوایل ماه جاری اکتوبر صدها خانواده را از بلخ و هلمند کوچ داده‌اند.
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، پیش از این برخی از باشنده‌گان ولایت‌های دایکندی، ارزگان و قندهار نیز کوچ اجباری داده شده بودند.
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه آگست، طالبان به بسیاری از هزاره‌ها و دیگر ساکنان این پنج ولایت گفته‌اند که خانه‌ها و مزارع خود را ترک کنند، در حالی که در بسیاری موارد تنها چند روز فرصت برای ارایه مطالبات قانونی داده شده است.
در این گزارش، یک تحلیل‌گر سیاسی سابق سازمان ملل متحد گفته است که اخطارهای تخلیه را مشاهده کرده است که به ساکنان می‌گویند اگر آن‌ها رعایت نکنند، «حق ندارند از عواقب آن شکایت کنند.»
پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیا در دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: «طالبان هزاره‌ها و دیگران را براساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می‌کنند تا به حامیان طالبان پاداش دهند.»
به گفته او، این اخراج‌ها با تهدید به زور و بدون هیچ‌گونه روند قانونی، سوء‌استفاده جدی است که به مجازات جمعی می‌انجامد.
دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنان می‌گوید که افراد مسلح از قوم «کوشی» با همکاری نیروهای محلی طالبان در تلاش هستند که ساکنان هزاره منطقه «قبت‌الاسلام» مزارشریف را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کنند.
در این گزارش به اظهارات طالبان استناد شده که گفته است این کار براساس حکم محکمه صورت گرفته است، اما باشنده‌گان مدعی‌اند که از دهه ۱۹۷۰ میلادی مالک این زمین بوده‌اند.
هم‌چنان باشنده‌گان ولسوالی ناوه‌میش هلمند به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که طالبان در اواخر ماه سپتامبر نامه‌ای را به ۴۰۰ خانواده فرستاده و دستور اخرج آن‌ها را صادر کرده است.
باشنده‌گان محل گفته‌اند که با توجه به زمان اندک، خانواده‌ها نتوانستند وسایل خود را بردارند یا محصولات خود را کامل برداشت کنند. آن‌ها مدعی شدند که طالبان شش نفر را که این دستور را جدی نگرفته‌اند، بازداشت کرده‌اند که چهار نفر آن تاکنون در بازداشت هستند.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که پیش‌تر جابه‌جایی در ۱۵ روستای ولایت‌های دایکندی و ارزگان صورت گرفته است و طی آن دست‌کم دو هزار و ۸۰۰ نفر از هزاره‌ها از مناطق‌شان بیرون شده‌اند.
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان حتا به مردم اجازه نداده‌اند که محصولات زراعتی خود را ببرند. هرچند گفته شده است که پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، دستور تخلیه مناطق لغو شده است، اما تاکنون آواره‌گان اجباری به مناطق‌شان برنگشته‌اند.
در مورد ولایت قندهار، دیده‌بان حقوق بشر گفته است که طالبان در اواسط ماه سپتامبر سه روز به ساکنان یک مجتمع مسکونی متعلق به دولت فرصت داده بودند که از مناطق‌شان بیرون شوند.
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که قوانین بین‌المللی اخراج اجباری را که به‌عنوان حذف دایم یا موقت افراد، خانواده‌ها یا جوامع خلاف میل آن‌ها از خانه یا سرزمین‌شان، بدون دسترسی به اشکال مناسب حمایت قانونی یا سایر موارد تعریف شده است، منع قرار داده است.
این در حالی است که خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان که در سفری به مسکو رفته بود، در صحبت با خبرنگاران کوچ اجباری هزاره‌ها را رد کرد. او گفت که اگر موردی اتفاق افتاده باشد، بررسی می‌کند، اما بسیاری از مشکلات ناشی از اختلافات منطقه‌ای است.
دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش گفته است که هزاره‌ها که عمدتاً پیرو مذهب شیعه هستند، در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط نیروهای طالبان هدف کشتار جمعی قرار گرفتند، اما از ۱۰۰ سال به این طرف با تبعیض و سوء‌استفاده متوالی‌ دولت‌ها در افغانستان قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.