• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

طالبان تأمین امنیت پروژه راه آهن «ترانس افغانستان» را بر دوش گرفته‌اند

  • کد خبر : 5580
  • 19 قوس 1400 - 21:09
طالبان تأمین امنیت پروژه راه آهن «ترانس افغانستان» را بر دوش گرفته‌اند

پس از توافق کشورهای آسیای میانه با پاکستان روی عملی شدن پروژه راه آهن ترانس افغانستان، طالبان گفته‌اند که امنیت این پروژه را تأمین می‌کنند. خبرگزاری دان روز جمعه، نوزدهم قوس، گزارش داده است که افغانستان، پاکستان، اوزبیکستان، قزاقستان و روسیه روی تطبیق پروژه راه آهن ترانس افغانستان که آسیای میانه را از طریق مزارشریف […]

پس از توافق کشورهای آسیای میانه با پاکستان روی عملی شدن پروژه راه آهن ترانس افغانستان، طالبان گفته‌اند که امنیت این پروژه را تأمین می‌کنند.
خبرگزاری دان روز جمعه، نوزدهم قوس، گزارش داده است که افغانستان، پاکستان، اوزبیکستان، قزاقستان و روسیه روی تطبیق پروژه راه آهن ترانس افغانستان که آسیای میانه را از طریق مزارشریف به پاکستان وصل می‌کند، توافق کرده‌اند.
بربنیاد این توافق، طرف افغانستان مسوولیت تأمین امنیت این پروژه را برعهده گرفته است.
به گفته حبیب رحمان گیلانی، رییس راه‌ آهن پاکستان، این پروژه دسترسی پاکستان به کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه اوزبیکستان و قزاقستان را فراهم می‌کند.
براساس طرح راه آهن ترانس افغانستان که توسط مقام‌های پاکستان و افغانستان طراحی شده است، دو مسیر برای اتصال افغانستان از طریق مزارشریف به پشاور پاکستان در نظر گرفته شده است.
گفتنی است که درازای یکی از این دو مسیر ۷۰۰ کیلومتر و دیگری ۹۰۰ کیلومتر است.
از سویی هم، گیلانی گفته است: «علاوه بر این، چهار پیشنهاد مربوط به مسایل مالی، امکان‌سنجی و غیره در رابطه با این مسیرها در دست بررسی است.»
کنفرانس دو روزه گروه‌های کاری مشترک کشورها چند روز پیش به‌طور مجازی در مورد پروژه راه آهن مزار شریف-کابل-پشاور برگزار شده بود.
در این نشست تیم‌های کاری افغانستان، پاکستان، اوزبیکستان، روسیه و قزاقستان حضور داشتند.
این در حالی است که پروژه راه آهن ترانس افغانستان برای اتصال تجارتی منطقه‌ای به‌ویژه دست‌یابی پاکستان به بازارهای آسیای مرکزی راه‌اندازی شده است که افغانستان وظیفه تأمین امنیت این پروژه را برعهده دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.