• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

توضیحات سخنگوی کاخ سفید درباره چگونه‌گی آزادسازی ۱۰ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان

  • کد خبر : 5596
  • 22 قوس 1400 - 9:29
توضیحات سخنگوی کاخ سفید درباره چگونه‌گی آزادسازی ۱۰ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان

جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، بیست‌ودوم قوس، در نشست خبری هفته‌گی خود درباره وضعیت ۱۰ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان که از سوی امریکا مسدود شده است، توضیح داد. سخنگوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر بانک مرکزی را «پیچیده و چالش‌برانگیز» خوانده است. جان ساکی در این نشست خبری تأکید کرد که ذخایر […]

جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، بیست‌ودوم قوس، در نشست خبری هفته‌گی خود درباره وضعیت ۱۰ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان که از سوی امریکا مسدود شده است، توضیح داد. سخنگوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر بانک مرکزی را «پیچیده و چالش‌برانگیز» خوانده است.
جان ساکی در این نشست خبری تأکید کرد که ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از دست‌رس طالبان خارج است. به گفته او، دلایل زیادی وجود دارد که این ذخایر غیرقابل دست‌رس باقی بماند.
او از جانب دیگر تأکید کرد که ذخایر ارزی در موسسات مالی خاص در ایالات متحده امریکا و سایر کشورها نگهداری می‌شود و این موسسات استراتژی مشترک کاهش خطر را برای کشورهایی که سرمایه‌های شان را سپرده‌اند و با وضعیت «عدم اطمینان» روبه‌رو می‌شوند، ایجاد کرده‌اند.
سخنگوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی را موضوع بسیار «پیچیده» توصیف کرد و گفت که در حال بررسی متفکرانه و هماهنگ با متحدان و شرکای امریکا است.
به گفته او، یکی از دلایلی که آزادسازی این ذخایر را پیچیده کرده است، موضوع دعوای قضایی است که از سوی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سایر حملات تروریستی علیه طالبان مطرح شده است. او افزود که این مراحل قانونی را نمی‌توان نادیده گرفت که سبب توقف موقت هرگونه جابه‌جایی وجوه دست‌کم تا پایان سال و احتمالاً بیش‌تر از آن می‌شود.
سخنگوی کاخ سفید از جانب دیگر گفت که امریکا هم‌چنان با سوالات اساسی و دشوار مواجه است که چگونه ممکن است وجوه ذخیره را برای منافع مستقیم مردم افغانستان در دسترس قرار دهد و در عین حال اطمینان حاصل کند که این بودجه به نفع طالبان نیست.
جان ساکی می‌گوید که هدف امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌گان کمک‌های بشردوستانه در جهان، رساندن این کمک‌ها به صورت مستقیم به مردم است. او افزود که دشوار است تا تعیین شود که این پول به دست طالبان نمی‌رسد.
سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که طالبان از سوی امریکا به عنوان یک گروه «تروریستی» جهانی طبق شیوه خاص تحریم شده است و شماری از مقامات طالبان تابع رژیم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ به این سو هستند. به گفته او، این موضوع نیز به دشواری این موضوع افزوده است.
جان ساکی تأکید کرد که امریکا هم‌چنان به بررسی‌هایش ادامه می‌دهد، اما آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان موضوع «پیچیده و چالش‌برانگیز» است. با این حال، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که جزییات تازه‌ای در این مورد ندارد.
طالبان و برخی از کشورهای همسایه به صورت مکرر خواستار آزادسازی این ذخایر شده‌اند.
این همه در حالی است که بهای افغانی به صورت کم‌پیشینه در برابر دالر کاهش یافته است. این موضوع سبب افزایش مواد اولیه در کشور شده است و دشوارهایی را برای مردم به وجود آورده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5596

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.