• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا درباره اتهام جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند

  • کد خبر : 5628
  • 24 قوس 1400 - 19:45
عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا درباره اتهام جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند

اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، می گوید که ماه‌های منتهی به سقوط حکومت سابق افغانستان، شاهد خونریزی بی امان و جنایات جنگی مکرر بوده است. به گفته او، شفاخانه‌ها، منازل مسکونی، مکاتب و مغازه‌ها به صحنه جنایت تبدیل شده بود و مردم مرتب در چنین مکان‌هایی کشته و زخمی می‌شدند. سازمان عفو بین الملل […]

اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، می گوید که ماه‌های منتهی به سقوط حکومت سابق افغانستان، شاهد خونریزی بی امان و جنایات جنگی مکرر بوده است. به گفته او، شفاخانه‌ها، منازل مسکونی، مکاتب و مغازه‌ها به صحنه جنایت تبدیل شده بود و مردم مرتب در چنین مکان‌هایی کشته و زخمی می‌شدند.
سازمان عفو بین الملل می گوید طالبان، نظامیان آمریکایی و نیروهای امنیتی حکومت سابق افغانستان، همگی مسئول آسیب به غیرنظامیان پیش از سقوط این کشور به دست طالبان هستند.
این سازمان در گزارشی گفته است که ماه‌های پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان با جنایات جنگی مکرر و خونریزی بی‌رحمانه همراه بود. در این گزارش آمده است که مردم افغانستان بیش از حد رنج کشیده‌اند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته و غرامت دریافت کنند.
سازمان عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که بررسی عملکرد نیروهای آمریکایی وسربازان حکومت پیشین را هم در تحقیقات خود راجع به جرایم جنگی در افغانستان شامل کند.
گزارش تازه سازمان عفو بین الملل تحت عنوان “جنایات جنگی و آسیب به غیرنظامیان درجریان سقوط افغانستان به دست طالبان” می‌گوید که شواهد تازه این نهاد نشان میدهد که برخلاف ادعای طالبان در مورد انتقال آرام قدرت به این گروه، مردم افغانستان یکبار دیگر بهای تحولات تازه را با خون شان پرداخته‌اند.
در این گزارش، شکنجه، اعدام فرا‌قضایی و کشتار افراد توسط نیروهای طالبان در مراحل پایانی جنگ و همچنین تلفات غیرنظامیان درجریان حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی مستند‌سازی شده است.
گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید که جنگجویان طالبان درجریان تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های ژوئیه و اگست (اوت) امسال، اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان پیشین نیروهای امنیتی و کسانی را که طرفدار دولت تشخیص می‌دادند، در حملات انتقامجویانه شکنجه کرده و به قتل می رساندند.
در گزارش آمده که نیروهای طالبان روز ششم سپتامبر در حمله به بازارک پنجشیر ۲۰ مرد را دستگیر کردند. آن‌ها دو روز در قفس کبوتر به نوشته این گزارش، زندانی بودند و افراد طالبان آن‌ها را شکنجه می‌کردند و از آب، غذا و خدمات درمانی محروم کرده بوند و افراد طالبان بارها آن‌ها را تهدید به اعدام می‌کردند.
در گزارش همچنین به مستنداتی از کشتار طرفداران دولت قبلی در استان‌ها/ولسوالی‌های اسپین‌بولدک ولایت قندهار و قتل عام افراد متعلق به قوم هزاره در غزنی و دایکندی اشاره شده است.
سازمان عفو بین‌الملل می گوید که هنوز ابعاد کامل کشتارها در سراسر افغانستان آشکار نشده است زیرا طالبان در بسیاری مناطق خدمات مخابراتی را قطع یا خیلی محدود کرده بودند.
گزارش تازه این سازمان بخش دیگری از آسیب و تلفات غیرنظامیان در ماه‌های پایانی حکومت پیشین افغانستان را ناشی از حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی می‌داند.
در این گزارش مشخصا به چهار مورد حمله هوایی اشاره شده که یکی از آن‌ها توسط نیروی هوایی افغانستان انجام شد و جمعا ۲۸ غیرنظامی در این حملات کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
دلیل تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی این است که اینگونه حملات در مناطق پرجمعیت انجام میشد.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که غیرنظامیان در جریان عملیات زمینی نیروهای امنیتی حکومت پیشین هم کشته و زخمی شدند.
در گزارش تازه به هشت مورد عملیات زمینی اشاره شده که در جریان آن‌ها دست کم ۱۲ نفر به شمول ۵ مرد، یک زن و شش کودک کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.
تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند که سهل‌انگاری و بی توجهی به قانون سبب شد که نیروهای امنیتی افغان خانه‌های مسکونی را با هاوان هدف قرار دادند که در نتیجه غیرنظامیان هدف قرار گرفتند.
سازمان عفو بین الملل میگوید که استفاده از هاوان در حمله به مناطق مسکونی که حملات بدون تفکیک به شمار می رود، می تواند مصداق جنایت جنگی باشد.
در گزارش این سازمان آمده است که با توجه به رنجهایی که مردم افغانستان کشیده اند، قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته و غرامت دریافت کنند. اما اعضای خانواده چندین قربانی گفته‌اند که غرامتی از دولت دریافت نکرده و اگر چیزی هم دریافت کرده اند، کافی نیست.
مردی که خانه اش در حمله هوایی ویران شده گفته است که هیچ کارمند دولتی به آن‌ها سرنزده است. آنها خودشان پس از حمله به دفتر ولسوالی رفته و تخریب خانه شان را گزارش دادند. اما مسئولان تنها ابراز تأسف کردند.
عفو بین‌الملل از گروه طالبان و آمریکا خواست که به وظایف بین‌المللی شان عمل کرده و مکانیزم شفاف و دقیقی برای جبران خسارت غیرنظامیانی که در جریان جنگ‌ها آسیب دیده‌اند، در نظر بگیرند.
این سازمان از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که در تحقیقات راجع به اتهامات جنایات جنگی در افغانستان نیروهای آمریکایی و نظامیان تحت فرمان حکومت پیشین را هم شامل کرده و تمامی شواهد را دنبال کند.
این دادگاه در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرده بود که تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان بر جنایات منتسب به نیروهای گروه طالبان و شاخه خراسان داعش متمرکز خواهد بود، نه جرایم ادعا شده نیروهای آمریکایی و سربازان حکومت پیشین افغانستان.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما در گزارشی گفته است که در شش ماه اول امسال حدود ۱۷۰۰ غیرنظامی در این کشور کشته و بالاتر از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. رقمی که افزایش ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.