• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
وزیر خارجه هند در نشست قلب آسیا در دهلی:

از تحولات افغانستان بسیار نگران هستیم

  • کد خبر : 5674
  • 28 قوس 1400 - 21:18
از تحولات افغانستان بسیار نگران هستیم

اس جی شانکر، وزیر خارجه هند، خطاب به وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در دهلی گفته است که دولت فراگیر، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و حفظ حقوق بشر از نگرانی‌های اصلی کشورهای منطقه در افغانستان است. وزیر امور خارجه هند امروز (یکشنبه) به وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی گفت که “نگرانی‌ها و […]

اس جی شانکر، وزیر خارجه هند، خطاب به وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در دهلی گفته است که دولت فراگیر، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و حفظ حقوق بشر از نگرانی‌های اصلی کشورهای منطقه در افغانستان است.
وزیر امور خارجه هند امروز (یکشنبه) به وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی گفت که “نگرانی‌ها و اهداف” آن‌ها در افغانستان “مشابه” است و “یک دولت واقعاً فراگیر و نماینده، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، تضمین‌کمک های بشردوستانه بدون مانع” و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در آن کشور به عنوان دغدغه اصلی آن‌هاست.
این در حالی است که امروز پاکستان نیز میزبان جلسه وزیران خارجه ۵۷ کشور عضو و ناظران سازمان همکاری اسلامی، نمایندگان سازمان ملل، مؤسسات مالی بین‌المللی و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا در مورد وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان است.
دهلی نو و اسلام‌آباد هر کدام در مسیر خود با شرکای کلیدی در منطقه و فراتر از آن امروز با یک کنفرانس در هر دو پایتخت درگیر هستند.
در حالیکه پاکستان ابراز امیدواری کرده است که در اجلاس اسلام‌آباد به یک اجماع در مورد کمک به بحران سیاسی و اقتصادی افغانستان دست یازد، نکته قابل توجه این است که پنج کشور آسیای مرکزی که وزرای خارجه آن‌ها در حال حاضر در هند به سر می برند، نیز اعضای گروه OIC هستند و به نوشته هندوستان تایمز، آن‌ها از نشست اسلام‌آباد برای شرکت در گفتگو در دهلی نو، صرف نظر کرده‌اند.
نشست کنفرانس‌ اسلامی؛ سازمان ملل درخواست کمک چهار و نیم میلیارد دلاری برای افغانستان می‌کند
هند و این پنج کشور آسیای میانه از سال ۲۰۱۲، تعامل فعالی در مورد افغانستان داشته‌اند، کشورهاییکه دهلی‌نو آن‌ها را بخشی از “همسایگی گسترده” خود می‌داند.
آقای شانکر به وزاری خارجه کشورهای آسیای میانه گفته است که ما به عنوان همسایگان افغانستان، از تحولات در‌ آن کشور بسیار نگران هستیم.
دهلی نو در ماه نوامبر نیز مشاوران امنیت ملی و نمایندگانی کشورهای همسایه افغانستان، به استثنای چین و پاکستان را به هند دعوت کرده بود تا در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان در افغانستان گفتگو کنند.
نمایندگان طالبان به آن نشست دعوت نشده بودند و چین و پاکستان هم اعلام کرده بودند که در آن شرکت نمی‌کنند.
پاکستان از زمان روی کار آمدن طالبان به گفته مقامات هندی، نفوذ خود را در کابل دوباره به دست آورده است.
کارشناسان مستقل امنیتی و دیپلمات‌های سابق هندی که در سال‌های اخیر در افغانستان خدمت کرده‌‌‌اند، می‌گویند که تعامل با طالبان برای مقابله با نفوذ رقبای پاکستان و چین ضروری است.
یکی از اهداف نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور اسلامی که در نشست به اسلام‌آباد سفر کرده‌اند جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان است.
به غیر از کشورهای اسلامی نمایندگانی از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، موسسات مالی بین‌المللی نیز در این نشست حضور دارند.
با به قدرت رسیدن طالبان در تابستان امسال میلیاردها دلار کمک مالی که برای افغانستان در نظر گرفته شده بود، به حالت تعلیق در آمده و این نشست‌ها به دنبال راهکاری برای باز کردن راه کمک‌رسانی به افغانستان بحران زده است.
سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار دارد و میلیون ها نفر در معرض گرسنگی احتمالی قرار دارند.
این در حالی است که هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است و چهره‌های سیاسی دولت پیشین و فعالان مدنی از اینکه برگزاری این نشست در اسلام آباد ممکن است در راستای تلاش پاکستان برای رسمیت یافتن دولت طالبان باشد، هشدار داده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5674

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.