• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

سازمان همکاری‌ اسلامی مکانیسم‌‌هایی برای کمک بشردوستانه به افغانستان ایجاد می‌کند

  • کد خبر : 5665
  • 28 قوس 1400 - 21:06
سازمان همکاری‌ اسلامی مکانیسم‌‌هایی برای کمک بشردوستانه به افغانستان ایجاد می‌کند

نشست کنفرانس همکاری اسلامی روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. این نهاد مکانیسم‌هایی را برای ارایه کمک‌های بشری به افغانستان در نظر گرفته است. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند، و خلاصه این بیانیه را سخنگوی […]

نشست کنفرانس همکاری اسلامی روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. این نهاد مکانیسم‌هایی را برای ارایه کمک‌های بشری به افغانستان در نظر گرفته است.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند، و خلاصه این بیانیه را سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نشر کرده است:
سازمان کنفرانس اسلامی یک صندوق امانی بشردوستانه از طریق بانک توسعه اسلامی ایجاد می‌کند.
سازمان کنفرانس اسلامی در هماهنگی با سازمان بهداشت جهانی واکسن و تجهیزات پزشکی و فنی برای مردم افغانستان برای مقابله با کرونا و نگرانی‌های فزاینده درمانی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.
سازمان کنفرانس اسلامی با هماهنگی سازمان ملل، کانال‌ مالی و بانکی برای کمک به آزاد کردن منابع مسدود شده با هدف از سرگیری جریان کمک‌های مالی به افغانستان از طریق بانک توسعه اسلامی باز می‌کند.
این سازمان بر ایجاد مکانیسم‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری و پایدار به افغانستان تاکید کرده است و گفته است که “یک برنامه امنیت غذایی” برای افغانستان در نظر گرفته شود.
سازمان کنفرانس اسلامی یک نماینده ویژه برای افغانستان در “امور بشردوستانه، فرهنگی و خانواده” تعیین کرده است که هماهنگی کمک‌ها و تعامل سیاسی و اقتصادی را با این کشور پیش ببرد.
طارق علی بخیت، به عنوان نمایندهٔ ویژه سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان تعیین شده است. او روز یک شنبه با امیرخان متقی نیز دیدار کرد و گفته که دفتر سازمان کنفرانس اسلامی در کابل باز می‌شود.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در توییتر و فیسبوک به سخنرانی امروز عمران خان، نخست وزیر پاکستان در کنفرانس همکاری اسلامی در اسلام آباد واکنش نشان داده و آن را در جهت “تفرقه میان افغانها” خوانده و نوشته که او به مردم افغانستان “توهین” کرده است.
آقای کرزی به حکومت پاکستان توصیه کرده که “در مجامع بین المللی از افغانستان نمایندگی نکند.”
او به ویژه به بخشی از سخنرانی امروز عمران خان اشاره کرده که در مورد فعالیت گروه داعش در افغانستان فعالیت دارد و از آنجا پاکستان را “تهدید” می‌کند که به گفته آقای کرزی “این تبلیغ آشکارا غیر واقعی است و و واقعیت برعکس آن است.”
بخش‌هایی از سخنرانی عمران خان در کنفرانس کشورهای اسلامی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌هایی برانگیخته است.
عمران خان گفت که پیش شرط‌های دولت فراگیر و حقوق بشر و زنان و تروریسم مانع از رسیدن کمک‌های خارجی و کار بانک‌ها شده است. در حالی که به گفته او “دیدگاههای هر جامعه‌ای در مورد حقوق بشر متفاوت است”.
عمران خان گفت که “طالبان نیز عمدتا پشتون‌ هستند” که در دو سوی سرحدند و اینها فرهنگ مشابه دارند مانند پیشاور که فرهنگی متفاوت از مناطق سرحدی است، “فرهنگ شهری کاملا با فرهنگ روستایی فرق دارد، فرهنگ کابل همیشه با مناطق روستایی متفاوت بوده است.”
او در مورد آنچه “حساسیت” فرستادن دختران به مدرسه در میان مردم قبایلی هم گفت: اگر آنها بخواهند دختران خود را به مدرسه بفرستند و یا اگر نخواهند ما باید به این موضوع حساس باشیم.
او افزود که به خاطر فساد حکومت پیشین ۷۵ درصد بودجه وابسته به کمک‌های خارجی بود. اکنون ذخایر ارزی مسدود شده و بانکها در حال سقوط اند. ما در کنفرانس اسلامی مسئولیت بزرگ دینی برای کمک به آنها داریم.
نخست وزیر پاکستان همچنین گفت که پاکستان بیشتر از هر کشوری از ناامنی و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان آسیب دیده است، می‌دانیم که دولت اسلامی – داعش در افغانستان فعال است.
آقای خان یادآوری کرد که ۴۱ سال پیش نیز نشت فوق العاده این کنفرانس درباره افغانستان بود و هیچ کشوری مانند افغانستان در این چهل سال قربانی نشده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5665

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.