• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

تجارت افغانستان با چین و سایر کشورها کاهش یافته است

  • کد خبر : 5756
  • 04 جدی 1400 - 8:07
تجارت افغانستان با چین و سایر کشورها کاهش یافته است

اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که تجارت با تمامی شرکای تجارتی، به شمول چین در سال روان میلادی به دلیل بحران‌های امنیتی – سیاسی در افغانستان و همه گیری کروناویروس در سراسر جهان با مشکلاتی همراه بوده است. خان جان الکوزی، معاون این اتاق گفت که میوه خشک، به شمول جلغوزه، قالین، سنگ‌های قیمتی […]

اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که تجارت با تمامی شرکای تجارتی، به شمول چین در سال روان میلادی به دلیل بحران‌های امنیتی – سیاسی در افغانستان و همه گیری کروناویروس در سراسر جهان با مشکلاتی همراه بوده است.
خان جان الکوزی، معاون این اتاق گفت که میوه خشک، به شمول جلغوزه، قالین، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تالک از جمله اقلام صادراتی افغانستان به چین است.
آقای الکوزی افزود که سال گذشته به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دالر کالای تجارتی افغانستان به چین صادر شد و احتمال دارد که تا پایان امسال این رقم به ۵۱ میلیون برسد.
او علاوه کرد:”ارقامی که در دست ما است، سال گذشته به ارزش یک میلیارد دالر با چین تجارت [دوجانبه] داشتیم و امسال شاید این رقم به حدود ۷۰۰ میلیون دالر برسد، زیرا در دو ربع اول تا ۵۰۰ میلیون دالر تجارت شده بود، اخیراً پس از ماه اگست تجارت کمی با مشکلات همراه شد.”
براساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، لوازم الکترونیکی، پاپوش، لباس، مواد خام صنعتی و سایر کالای مصرفی از جمله اقلام وارداتی افغانستان از چین است.
حکیم صدیقی، تحلیلگر مسایل اقتصادی به این باور است که افغانستان در شرایط کنونی نیاز دارد که با کشورهای دیگر، به ویژه چین که نیازمند برخی محصولات افغانستان است، روابط و همکاری نزدیک تجارتی داشته باشد.
آقای صدیقی گفت: “ما میوه جات خوبی داریم که بتوانیم آن را به شکل درست دسته بندی و صادر کنیم و فرصت‌های برای شان (تاجران) مهیا کنیم که بتوانند تولیدات خود را در افغانستان داشته باشند.”
اما این تحلیلگر اقتصادی تاکید می‌کند که رشد تجارت و افزایش صادرات نیازمند یک حکومت متعهد به توسعه اقتصادی است.
ایرج فقیری، تحلیلگر مسایل اقتصادی، می‌گوید که با توجه به وضعیت اقتصادی افغانستان و وابستگی آن به کمک‌های جامعه جهانی و کشورهای همسایه، کسر توازن تجارتی بعد از تحولات سیاسی، وابستگی اقتصادی این کشور را بیشتر کرده است.
آقای فقیری به این نظر است که مراودات‌ اقتصادی با چین در کوتاه مدت به نفع افغانستان است: “مراودات‌ اقتصادی با چین می‌تواند در کوتاه مدت یکی از عوامل کمک کننده برای تامین کمبودی‌های اقتصادی شهروندان افغانستان شود، اما در دراز مدت این مراودات سبب وابستگی بیشتر افغانستان به نظام اقتصادی چین خواهد شد.”
چین در صدر فهرست صادرکنندگان کالاهای تجارتی به افغانستان قرار دارد. پیش از این اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از مقامات این کشور خواسته بود که برای افزایش صادرات محصولات افغانستان به چین، باید تمام موانع از برابر تاجران افغان برداشته شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.