• امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
خطیب زاده:

ایران در نقطه شناسایی هیات حاکمه سرپرستی افغانستان قرار ندارد

  • کد خبر : 5945
  • 13 جدی 1400 - 8:26
ایران در نقطه شناسایی هیات حاکمه سرپرستی افغانستان قرار ندارد
سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه تشکیل دولت فراگیر بازتاب دهنده تنوع جمعیتی و قومی افغانستان است، گفت: ما در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان امروز در مسیری حرکت کند که خواست مردم به تحقق یابد.

«سعید خطیب زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات امینیان سفیر ایران در کابل مبنی بر این‌که در صورتی که تغییراتی در ساختار دولت طالبان به وجود بیاید ایران دیگران را برای به رسمیت شناختن این گروه تشویق می‌کند و اینکه منظور ایران از تغییرات چیست؟ بیان کرد: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده و باز هم اعلام می‌کند. آنچه در افغانستان مورد تاکید ایران و هم کشورهای همسایه است تشکیل دولت فراگیر بازتاب دهنده تنوع جمعیتی و قومی این کشور باشد. این گزاره‌ای است که مکررا توسط ایران و در جاهای مختلف گفته شده است.
وی بیان کرد: مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق اراده مردم به شمول همه است. آنچه بیش از همه انتظار داریم این است که این محقق شود. سیاست ایران درباره مردم افغانستان روشن است و ما به رغم تمامی اختلافات که وجود داشته و تمامی مشکلات موجود تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند. چه آنهایی که به مرزهای ما پناه آوردند یا آنهایی که در کشورهای دیگر بی‌جا شدند و چه آنهایی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند و تقریبا در تمامی مذاکرات ما با هیأت‌های خارجی یکی از بندهای ثابت گفت‌وگوهای ما کمک و تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه به داخل افغانستان بوده و آمادگی برای کمک‌های افزون‌تر.
خطیب‌زاده ادامه داد: با همه گروه‌ها و از جمله طالبان در ارتباط هستیم. از جمله در سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان مواضع ما و نکات ما با دقت به طالبان گفته شده است. ما الان در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان امروز در مسیری حرکت کند که خودش بتواند این شناسایی بین‌المللی را از مسیر اقداماتی که انجام می‌دهد و تحقق خواست و اراده مردم به دست بیاورد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در واکنش به اظهارات معاون سخنگوی طالبان مبنی بر این‌که آیا دولت و کابینه ایران بنا به این تعبیر یک دولت و کابینه فراگیر است که ما را تشویق می‌کند نیز بیان کرد: من این اظهارات را نشنیدم ولی یک مردمسالاری دینی بهترین الگویی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند امروز از آن استفاده کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5945

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.