• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
سازمان ملل:

برفباری کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر در افغانستان را با مشکل‌ روبرو کرده

  • کد خبر : 6002
  • 15 جدی 1400 - 8:31
برفباری کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر در افغانستان را با مشکل‌ روبرو کرده
سازمان ملل متحد هشدار داده است که زمستان سخت در افغانستان، شرایط زندگی را برای میلیون‌ها نفری که در وضعیت ناگواری بسر می‌برند، دشوارتر می‌کند.

یک سخنگوی این سازمان گفته است که بارش برف سنگین باعث شده که پروازها از میدان هوایی کابل مختل شود.
همزمان، خبرگزاری دولتی باختر تحت کنترل طالبان گزارش داده که شاهراه سالنگ براثر بارش برف سنگین مسدود شده است.
اخیراً نهاد حفاظت از کودکان نیز هشدار داد که به دلیل بحران غذایی “بی‌سابقه” کودکان افغانستان بیش از هر زمانی در معرض گرسنگی قرار گرفته‌اند. این نهاد افزود که ۲۲.۸ میلیون نفر – از جمله تقریبا ۱۴ میلیون کودک – در زمستان امسال با بحران یا سطح اضطراری ناامنی غذایی روبرو هستند.
به گفته این نهاد، بیش از ۵ میلیون کودک در حال حاضر تنها یک گام با سوء‌تغذیه فاصله دارند و میلیون‌ها خردسال در معرض خطر قرار دارند.
افغانستان در ماه آگوست به دست طالبان سقوط کرد و این گروه شبه‌نظامی بر تمام افغانستان تسلط یافتند.
تسلط طالبان بر کابل و سراسر افغانستان باعث شد اقتصاد شکننده کشور که وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی داشت، با فروپاشی مواجه شود.
حالا بر اساس گزارش‌ها، برف‌باری و باران شدید در روزهای اخیر بخش‌های وسیعی از کشور را متأثر کرده است.
بارش برف و باران شاید خبر خوشی برای کشاورزان و دامداران کشور است اما در همین حال به قول نهادهای امدادرسان این وضعیت را برای میلیون‌ها نفری که در شرایط ناگوار اقتصادی بسر می‌برند و یا خانواده‌هایی‌که در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند، دشوارتر می‌سازد.
استفان دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل گفته است که پیش بینی شده در روزهای آینده هوا سردتر شده و برف بیشتری ببارد.
او گفت “همکاران ما در بخش کمک‌های بشردوستانه می‌گویند که زمستان سخت بر مشکلات میلیون‌ها نفری که در وضعیت دشوار بسر می‌برند، می‌افزاید”.
به گفته او “بارش برف سنگین و باران‌های شدید بخش‌هایی از این کشور را متأثر کرده و پروازها از فرودگاه کابل مختل شده است. برف و باران بیشتری در روزهای آینده پیش بینی شده است و همکاران بخش کمک‌های بشردوستانه، در حال مسابقه با زمان هستند.”
ترس از دست رفتن زمان برای کمک به میلیونها نیازمند در افغانستان سبب شده که نهادهای امدادرسان به تلاش‌های شان بیافزایند.
سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که امدادگران در ماه دسامبر به هفت میلیون نفر کمک کرده‌اند. همزمان توزیع پول نقد و مواد غیرغذایی در سراسر کشور ادامه دارد.
استفان دوجاریچ همچنین از جمع آوری ۱.۵ میلیارد دلار برای کمک بشردوستانه در افغانستان در سال گذشته میلادی خبر داده است.
از زمان حاکمیت طالبان بر کشور وضعیت بشری بدتر شده است. کمک‌های بین‌المللی به حالت تعلیق در آمده و چندین کشور و سازمان بین‌المللی دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده اند.
شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، به نهادهای امدادرسان اجازه می‌دهد مبلغ مورد نیاز برای کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان منتقل کنند. اما در عین حال مانع استفاده طالبان از این پول شده‌اند.
پیشتر دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل از وخامت بحران انسانی در افغانستان هشدار داده و آن را “بدترین فاجعه انسانی کنونی در روی زمین” خواند.
او که به افغانستان سفر کرده گفته است “۹۵ درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند و ۲۳ میلیون نفر در حرکت به‌سوی گرسنگی هستند.”
آقای بیزلی شش ماه آینده را در افغانستان “فاجعه بار” خوانده و خطاب به رهبران جهان و میلیاردرها می‌گوید: “تصور کنید که اگر این دختر کوچک یا پسر کوچک شما یا نوه شما در حال مرگ از گرسنگی بود، شما هر کاری که از دست‌تان بر می‌آمد انجام می‌دادید، با این وضعیت وقتی امروز ۴۰۰ تریلیون دلار ثروت روی زمین وجود دارد، شرم بر ما باد.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.