• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
دیدار احمد مسعود و اسماعیل خان با متقی؛

آغاز مذاکرات رسمی طالبان با رهبران مخالف

  • کد خبر : 6129
  • 21 جدی 1400 - 8:20
آغاز مذاکرات رسمی طالبان با رهبران مخالف

گفتگوهای تهران اولین مذاکرات رسمی بین طالبان با رهبران مخالف این گروه در پنج ماه گذشته است. محمد اسماعیل خان، فرمانده شناخته شده افغانستان، ریاست هیات مذاکره‌کننده با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان را برعهده داشت. حسام‌الدین، شمس والی پیشین بادغیس و از نزدیکان محمد اسماعیل خان، که در گفتگو ها با طالبان […]

گفتگوهای تهران اولین مذاکرات رسمی بین طالبان با رهبران مخالف این گروه در پنج ماه گذشته است. محمد اسماعیل خان، فرمانده شناخته شده افغانستان، ریاست هیات مذاکره‌کننده با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان را برعهده داشت.
حسام‌الدین، شمس والی پیشین بادغیس و از نزدیکان محمد اسماعیل خان، که در گفتگو ها با طالبان حضور داشت، گفت که دست کم سه جلسه با طالبان برگزار کردند که در دو جلسه نماینده دولت ایران هم حضور داشته است.
احمد مسعود و سه عضو دیگر “جبهه مقاومت ملی” هم حداقل در یک نشست عمومی حضور داشتند. آقای مسعود در چند گفتگوی سه جانبه با امیرخان متقی و محمد اسماعیل خان هم شرکت کرده است.
حسام الدین شمس این گفتگو ها را “سازنده” توصیف کرد.
امیرخان متقی پس از بازگشت از تهران، در گفتگویی با خبرنگاران در فرودگاه کابل تلاش کرد این مذاکرات را کم اهمیت جلوه بدهد و گفت که با این دو رهبر و دیگر افغان‌های مقیم ایران دیدار کرده و از آنها خواسته که به افغانستان برگردند و هیچ مشکلی از جمله مشکل امنیتی برای آنها ایجاد نخواهد شد.
آمادگی‌ها برای برگزاری این گفتگوها از ده روز پیش شروع شده بود. گفتگوهای مهمی که با میانجیگری و میزبانی تهران برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز به مشکلات افغانستان بین طالبان و رهبران مخالف این گروه برگزار شد.
به گفته والی پیشین بادغیس در این مذاکرات رهبران مخالف طالبان پیشنهادات و موضوعات مورد بحث را کتبی به امیرخان متقی تحویل داده‌اند تا او با رهبری طالبان “با کمال امانت داری” در میان بگذارد.
آقای شمس می‌گوید سه موضوع اصلی را برای بحث های بیشتر در مذاکرات احتمالی آینده پیشنهاد کرده اند: تشکیل حکومت فراگیر ملی، حقوق بشر و به‌خصوص حقوق زنان و آزادی بیان.
حسام الدین شمس گفت که “آغاز مذاکرات به هیچ عنوان به معنی گذاشتن اسلحه به زمین نیست.”
به گفته او مقاومت مسلحانه علیه طالبان در کنار گفتگوها با این گروه ادامه خواهد داشت تا زمانی که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد. به گفته والی پیشین بادغیس “در مذاکرات هیچ گونه معامله‌ای بر سرنوشت مردم افغانستان در کار نخواهد بود.”
نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطقی از افغانستان از جمله در پنجشیر حضور دارند و هر از گاهی حملاتی را علیه طالبان سازماندهی می‌کنند.
حالا با انجام گفتگوهای تهران، رهبران مخالف طالبان امیدوارند که مذاکرات بیشتری در آینده برگزار شود تا جلو جنگ گرفته شود و افغانستان از بحران موجود بیرون بیاید.
حسام الدین شمس می‌گوید که رهبران مخالف طالبان حالا منتظر تصمیم طالبان هستند که “آیا پس از بررسی پیشنهادات آنها، حاضر به ادامه مذاکرات هستند یا خیر.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6129

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.