• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

دبیر کل سازمان ملل خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان ‘برای نجات جان افغان‌ها’ شد

  • کد خبر : 6194
  • 23 جدی 1400 - 8:21
دبیر کل سازمان ملل خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان ‘برای نجات جان افغان‌ها’ شد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در یک نشست خبری در نیویورک خواستار تعلیق قوانینی شد که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان افغان‌ها و اقتصاد افغانستان می‌شود. او همچنین خواستار ایجاد راهکاری برای آزادسازی مشروط ذخایر ارزی افغانستان که در کشورهای خارجی به خصوص در آمریکا مسدود شده، شد.

آقای گوترش به خبرنگاران گفت: “باید اجازه داده شود که از طریق بودجه بین‌المللی حقوق کارکنان دولتی پرداخت شود و به نهادها در افغانستان برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی کمک کند.”
حدود ۹.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در کشورهای خارجی مسدود شده است و حمایت های بین‌المللی از دولت پس از تصرف طالبان توقف شده است.
آقای گوترش در این مورد گفت: “کارکرد و فعالیت بانک مرکزی افغانستان باید حفظ و کمک شود و راه حلی برای آزادسازی مشروط ذخایر ارز خارجی افغانستان مشخص شود.”
او اضافه کرد: “ما باید حتی بیشتر برای تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد و جلوگیری از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و قحطی برای میلیون‌ها نفر می‌شود، تلاش کنیم.”
همزمان گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، از دولت این کشور خواسته که کنفرانس ویژه‌ای را برای کمک به جلوگیری از وضعیتی که او “زمستان گرسنگی” در افغانستان نامیده است، برگزار کند.
آقای براون در نامه‌ای به لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا پیشنهاد کرده است که بریتانیا یک “کنفرانس تعهد به افغانستان” در حمایت از درخواست کمک اضطراری سازمان ملل متحد برای افغانستان برگزار کند.
بنا به پیشنهاد آقای براون، بریتانیا به طور مشترک با اتحادیه اروپا میزبان این نشست بشردوستانه باشد.
آقای براون نوشته که صرف کمک بشردوستانه کافی نخواهد بود. او افزوده که برای جلوگیری از سقوط ۹۷ درصد افغان‌ها در ورطه فقر، اقدامات فوری لازم است.
او نوشته: “بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی ۲۳ میلیون نفر، اکنون با گرسنگی شدید روبرو هستند، ۸.۷ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند، از جمله یک میلیون کودک دچار سوء تغذیه حاد شده‌اند و در معرض خطر مرگ زودهنگام ناشی از گرسنگی قرار دارند.”
ویکی فورد، معاون وزیر خارجه بریتانیا نیز دیروز به نمایندگان مجلس عوام گفت که افغانستان با “شدیدترین بحران امنیت غذایی در جهان” مواجه است.
به تازگی سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته که در سال پیشرو باید ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان انجام شود.
در همین حال روز گذشته عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس‌الوزاری طالبان در نشستی گفت که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان باید در هماهنگی با طالبان توزیع شود و بنابراین پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک متشکل از نمایندگان سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی و مقام‌های طالبان را ارایه کرد.
آقای حنفی در این نشست که با حضور رمیز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده امور بشردوستانه در افغانستان و نمایندگان شماری از نهادهای بین المللی برگزار شده بود همچنین گفت: کمک‌های بشری راه حل دایمی برای کاهش فقر و مبارزه با گرسنگی و بحران بشری نمی‌باشد ما به این باور استیم تا حکومت و جامعه جهانی به فعالیت‌های اقتصادی مبارزت ورزند.”
آقای الاکبروف، از فراهم شدن کمک‌های بشری به ۱۸ میلیون تن در افغانستان، در سال جاری میلادی خبر داد.
او نیز تاکید کرد که با این حال بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.
وزارت اقتصاد طالبان هم از ایجاد سه کمیته در سراسر افغانستان به خاطر توزیع کمک‌ها خبر داده است.
دولت طالبان همچنین گفته‌ است که در حال گسترش برنامه “غذا در برابر کار” خود است که براساس آن برای پرداخت دستمزد ده‌ها هزار کارمند بخش دولتی از گندم اهدایی استفاده خواهد شد که سوالاتی را در مورد استفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه برای تامین مالی دولت خود ایجاد کرده است.
با وجود توقف روند کمک‌ها از سوی کشورهای خارجی پس از تسلط طالبان، برخی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا دولت‌های خارجی تلاش می‌کنند تا میلیون‌ها نفر از گرسنگی نجات پیدا کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.