• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
9
رکود در فروشات؛ دکان‌داران پروان:

کرایه دکان را تکمیل نمی‌توانیم

  • کد خبر : 6366
  • 29 جدی 1400 - 6:31
کرایه دکان را تکمیل نمی‌توانیم

شماری از دکان‌داران در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، از بلند بودن کرایه دکان‌های‌شان شکایت دارند و می‌گویند که شماری از آنان به دلیل بلند بودن کرایه دکان‌ها، شغل‌شان را ترک کرده‌اند. به گفته آنان، کرایه ماهانه دکان‌ها در داخل بازار شهر چاریکار ۲۵ تا ۷۵ هزار افغانی است. غلام‌سرور، بیش از ۲۰ سال می‌شود […]

شماری از دکان‌داران در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، از بلند بودن کرایه دکان‌های‌شان شکایت دارند و می‌گویند که شماری از آنان به دلیل بلند بودن کرایه دکان‌ها، شغل‌شان را ترک کرده‌اند. به گفته آنان، کرایه ماهانه دکان‌ها در داخل بازار شهر چاریکار ۲۵ تا ۷۵ هزار افغانی است.
غلام‌سرور، بیش از ۲۰ سال می‌شود که در مربوطات جاده «نعمان» شهر چاریکار دکان کلوچه‌فروشی دارد. وی گفت که از چند ماه به این‌سو در فروشات‌شان به ‌دلیل گسترش فقر، رکود به میان آمده، اما در قسمت کرایه دکان‌ها از سوی مالکان جایدادها هیچ‌گونه تخفیفی به وجود نیامده است. وی تصریح کرد که به دلیل بلند بودن کرایه دکان‌ها و رکود اقتصادی، شماری از دکان‌داران شغل‌شان را ترک کرده‌اند. غلام‌سرور افزود: «بیست سال می‌شود که در شهر چاریکار دکان دارم، اما از چند ماه به این‌سو خرید و فروش به دلیل مشکلات اقتصادی مردم از بازار گم شده است. کرایه دکان خیلی زیاد است. کرایه یک‌ماهه دکان‌ها ۲۵ تا ۷۵ هزار افغانی است. بسیاری از همسایه‌های ما به دلیل بلند بودن کرایه، دکان‌هایی که کرایه گرفته بودند را دوباره رها کرده‌اند. کار نیست، چگونه این پول را پیدا کنیم!»
درکنار این، برخی از دکان‌داران دیگر در شهر چاریکار می‌گویند که مالکان جایدادها از چندی به این‌سو کرایه دکان‌ها را از پول افغانی به دالر تبدیل کرده‌اند. رامش محمدی، یکی از دواخانه‌داران در شهر چاریکار گفت که این امر سبب ناتوانی در پرداخت کرایه دکانش شده است. وی تصریح کرد: «از چند ماه به این‌سو مالکان جایدادها، کرایه دکان‌ها را از افغانی به دالر تبدیل کرده‌اند؛ چون نرخ دالر همه‌روزه در حال بالا رفتن است. دکان‌داران توان پرداخت پول افغانی را ندارند، چگونه کرایه دالری بپردازند!»
این دکان‌داران از مسوولان محلی حکومت سرپرست طالبان در پروان خواستند تا نرخ کرایه دکان‌ها را بربنیاد شرایط پیش‌آمده اقتصادی تعیین کنند تا دکان‌داران ورشکست نشوند.
در همین حال، مسوولان در اتاق پیشه‌وران و دکان‌داران ولایت پروان می‌گویند که آنان یک کارشیوه را به مالکان جایدادها پیشنهاد کرده‌اند. بربنیاد این کارشیوه، در نرخ کرایه دکان‌ها در شهر چاریکار ۳۵ درصد کاهش به میان می‌آید. میرحاجی هوفیانی، عضو اتاق پیشه‌وران و دکان‌داران ولایت پروان گفت که به دلیل برخی اختلافات میان مالکان جایدادها، تا کنون طرح آنان مبنی بر کاهش کرایه دکان‌ها نهایی نشده است. وی تصریح کرد: «اعضای اصناف چندی پیش در یک نشست فیصله کردند که ۳۵ درصد کاهش در کرایه‌ دکان‌ها باید به میان آید و نرخ یک دالر هم ۹۰ افغانی تعیین شد، اما بنا بر اختلافات برخی از مالکان جایدادها، تا هنوز این کارشیوه نهایی نشده است.»
با این حال سیدایمل نیکمل آغا، شهردار طالبان برای شهر چاریکار گفت که یک هیات از سوی حکومت محلی این ولایت برای بررسی این موضوع تعیین شده و به زودترین فرصت در نرخ کرایه دکان‌های این شهر تغییر به میان خواهد آمد. دکان‌داران در شهر چاریکار ولایت پروان در حالی از بلند بودن کرایه دکان‌ها شکایت دارند که از آغاز حاکمیت طالبان بر کشور تا کنون، قیمت مواد اولیه به‌شدت افزایش یافته و از طرف دیگر فقر و بیکاری توان خرید مردم را کاهش داده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6366

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.