• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
سقوط صنعت مرغ‌پروری در بلخ؛ فارم‌داران:

فقط ۱۰۰ فارم فعال است

  • کد خبر : 6427
  • 01 دلو 1400 - 6:26
فقط ۱۰۰ فارم فعال است

ضعف اقتصادی، نبود امکانات، واردات گوشت مرغ یخ‌زده و سالم از کشور‌های همسایه و عدم حمایت حکومت سرپرست طالبان، سبب شده است تا نزدیک به دو هزار فارم پرورش مرغ در بلخ ورشکست شوند. مسوولان اتحادیه فارم‌های پرورش مرغ در ولایت بلخ می‌گویند که فقر، بیکاری و وارد شدن بیش از حد گوشت مرغ از […]

ضعف اقتصادی، نبود امکانات، واردات گوشت مرغ یخ‌زده و سالم از کشور‌های همسایه و عدم حمایت حکومت سرپرست طالبان، سبب شده است تا نزدیک به دو هزار فارم پرورش مرغ در بلخ ورشکست شوند. مسوولان اتحادیه فارم‌های پرورش مرغ در ولایت بلخ می‌گویند که فقر، بیکاری و وارد شدن بیش از حد گوشت مرغ از کشور‌های همسایه، باعث سقوط و ورشکست شدن فارم‌های این ولایت شده است. به گفته آنان در گذشته حدود دو هزار فارم مرغ‌پروری کوچک و بزرگ در این ولایت فعالیت داشت که بخش بزرگی از نیازمندی مردم به گوشت مرغ را رفع می‌کرد.
نجیب‌الله رجایی، مسوول اتحادیه فارم‌های ‌پرورش مرغ در ولایت بلخ، گفت: «در ولایت بلخ حدود دو هزار فارم مرغ بود که فعلاً شاید صد فارم هم فعال نباشد. مشکل اولیه برق است. در فصل سرما هر قدر هوا سرد باشد، باید ما درجه حرارت را ۳۵ درجه نگه داریم. سالون زیاد رطوبت نداشته باشد. برق باشد که ما توسط هواکش بوی و تعفن داخل را به بیرون بکشیم.»
محمدیونس غزنوی، عضو اتحادیه مرغ‌پروری در ولایت بلخ، گفت که مشکلات خیلی زیاد است؛ بازار فروش بسیار کم است و مردم سطح اقتصادش پایین آمده است. وی افزود: «مرغ‌هایی که از کشورهای بیرونی به‌ویژه پاکستان می‌آید، پیر است. این مرغ‌ها را در پاکستان کسی نمی‌خرد و نباید هم فروخته شود؛ اما یک تعداد این مرغ‌ها را می‌آورند و در افغانستان به فروش می‌رسانند.»
واردات گوشت مرغ یخ‌زده از کشورهای همسایه از دیگر دغدغه‌های مالکان فارم‌های مرغ‌پروری در ولایت بلخ است. این فارم‌داران از بی‌توجهی نهادهای مسوول در قسمت جلوگیری از وارد شدن گوشت مرغ از کشورهای همسایه شکایت دارند و می‌گویند که حکومت سرپرست طالبان و نهادهای مسوول باید جلو این کار را بگیرند.
علی‌مراد، یک ‌تن از فارم‌داران بلخ گفت: «اگر از پاکستان گوشت یخ‌زده و مرغ کلان را صادر کنند، این مرغ‌هایی که ما فعلاً پرورش می‌دهیم، همه در ضرر است. در ضمن‌ ما حمایت نمی‌شویم. فایده که هیچ نمی‌کنیم، مجبور ضرر را هم از جیب خود بپردازیم.»
سیدانور، یکی دیگر از فارم‌داران مرغ در ولایت بلخ گفت: «مشکلات زیاد داریم؛‌ اول این‌که مرض وجود دارد، اما دوای خوب هم پیدا نمی‌شود. دوم همین مرغ‌های یخ‌زده که از بیرون وارد می‌شود، باید جلو آن توسط حکومت طالبان گرفته شود تا تولید افغانستان در خود افغانستان مصرف شود.»
مالکان فارم‌های مرغ‌پروری در بلخ از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند تا این صنعت را حمایت کنند و جلو وارد شدن گوشت‌های مرغ یخ‌زده از کشورهای بیرونی را بگیرند.
احمد، یکی از مالکان فارم مرغ‌پروری در بلخ می‌گوید: «از مسوولان تقاضای ما همین است که به همین سکتور توجه و همکاری کنند تا همین سکتور از بین نرود.»
مسوولان حکومت سرپرست طالبان در بلخ پیش از این گفته بودند که در بخش کشاورزی و دام‌داری در تلاش‌اند که حمایت نهاد‌های مربوط را به ‌دست بیاورند تا افغانستان به خودکفایی برسد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.