• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4
کاهش ۵۰ درصدی فروشات؛

صنعت حلبی‌سازی در بلخ از رونق بازمانده است

  • کد خبر : 6483
  • 04 دلو 1400 - 6:32
صنعت حلبی‌سازی در بلخ از رونق بازمانده است

حلبی‌سازان در بلخ می‌گویند که کاروبار صنعت حلبی‌سازی نسبت به گذشته رونق خود را از دست داده و در حال رکود است. حلبی‌سازان دلیل رکود این صنعت را، بلند بودن نرخ مواد خام، وارد کردن بیش از اندازه وسایل خارجی و عدم حمایت حکومت از صنعت حلبی‌سازی می‌دانند. آنان می‌گویند که اگر وضعیت همین‌گونه ادامه […]

حلبی‌سازان در بلخ می‌گویند که کاروبار صنعت حلبی‌سازی نسبت به گذشته رونق خود را از دست داده و در حال رکود است. حلبی‌سازان دلیل رکود این صنعت را، بلند بودن نرخ مواد خام، وارد کردن بیش از اندازه وسایل خارجی و عدم حمایت حکومت از صنعت حلبی‌سازی می‌دانند. آنان می‌گویند که اگر وضعیت همین‌گونه ادامه یابد، احتمال دارد تعداد زیادی از حبلی‌سازان فعالیت‌شان را متوقف کنند.
مسوولان اتاق پیشه‌وران و اصناف ولایت بلخ می‌گویند که فروش وسایلی که در کوچه حلبی‌سازی این ولایت ساخته می‌شود، تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. میرویس احمدی، رییس اتاق پیشه‌وران و اصناف بلخ، گفت: «کاروبار حلبی‌سازان تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مواد قیمت است و مردم پول هم ندارند؛ چون فقر و بیکاری زیاد است. حالا فعلاً باز هم خوب است، چون زمستان است؛ اما ممکن در بهار پیش‌رو مشکلات‌شان بیش‌تر شود.» به گفته احمدی در ولایت بلخ به تعداد ۵۰ کارخانه و ۲۵۰ دکان حلبی‌سازی فعالیت می‌کند که تحولات اخیر مشکلاتی زیادی را در کاروبار این کسبه‌کاران به وجود آورده است.
رییس اتاق پیشه‌وران بلخ یکی از مشکلات عمده دیگر صنعت‌کاران را استفاده از ماشین‌های ابتدایی و دستی برای ساختن وسایل حلبی می‌داند. احمدی تصریح کرد: «متاسفانه یکی از دلایل رکود کاروبار پیشه‌وران، نداشتن وسایل مدرن است. دنیا پیش‌رفت کرده، اما صنعت‌کاران ما هنوز به وسایل پیش‌رفته و مدرن دست پیدا نکرده‌اند.» به گفته رییس اتاق پیشه‌وران و اصناف بلخ، اگر کاروبار حلبی‌سازان همین‌گونه ادامه یابد، شاید برخی از حلبی‌سازان دست از فعالیت بکشند.
کوچه حلبی‌سازان در شهر مزارشریف محلی است که حلبی‌سازان به ساختن وسایل گوناگون به‌ویژه بخاری آهن چادری می‌پردازند. به گفته حلبی‌سازان، چند دهه می‌شود که در این محل کار می‌کنند. کاروبار آنان در مقایسه با گذشته کم‌رنگ شده است و مردم نیز به ‌جای خرید بخاری وطنی و وسایل دیگر، از وسایل خارجی کار می‌گیرند.
جان‌محمد، یکی از حلبی‌سازان در شهر مزارشریف که بیش از یک دهه می‌شود در این صنعت کار می‌کند، یکی از دلایل کاهش کاروبار صنعت حلبی‌سازی را بلند رفتن نرخ مواد خام می‌داند. وی می‌گوید: «در همین شب و روز قیمتی زیاد است، وسایل حلبی‌سازی اندکی قیمت شده و فروشات کم است. مردم برای خرید خیلی کم می‌آیند. در مجموع نرخ آهن‌چادر و فلزات بلند رفته، ما نمی‌توانیم مواد خام تهیه کنیم.»
محمدهاشم، یکی دیگر از حلبی‌سازان در شهر مزارشریف، می‌گوید: «کاروبار در این اواخر نسبت به سابق خیلی تغییر کرده و کم شده؛ چون بخاری‌های خارجی آمده. ما بخاری‌های وطنی را به بازار به نرخ بسیار ارزان عرضه می‌کنیم؛ چون اقتصاد مردم ضعیف است.»
هرچند با آمدن فصل سرما کار حلبی‌سازی نیز رونق می‌گیرد، اما امسال حلبی‌سازان از کسب‌وکارشان چندان رضایت ندارند. آنان می‌گویند که به دلیل وارد شدن بخاری و دیگر وسایل خارجی، فروشات آنان کم‌رنگ شده است.
در همین حال شماری از باشنده‌گان شهر مزارشریف می‌گویند، بهای وسایلی که از سوی حلبی‌سازان ساخته می‌شود، در مقایسه به سال‌های گذشته افزایش یافته است و مردم توان خرید آن را ندارند. حلبی‌سازان اما دلیل افزایش بهای وسایل حلبی را بلند بودن نرخ مواد خام برای تهیه این وسایل می‌دانند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6483

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.