• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، گفتگوها با مقام‌های طالبان را در کابل آغاز کرد

  • کد خبر : 6603
  • 09 دلو 1400 - 7:19
معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، گفتگوها با مقام‌های طالبان را در کابل آغاز کرد

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، امروز در راس هیاتی از مسئولان وزارت‌‌خانه های پاکستان وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان دیدار کرده است. علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، اخیرا مسایل متعدد امنیتی میان دو کشور رخ داده است و تلاش‌های دیپلماتیک پاکستان در این زمینه نیز از موضوع‌های‌ گفتگو با رهبران طالبان در کابل […]

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، امروز در راس هیاتی از مسئولان وزارت‌‌خانه های پاکستان وارد کابل شد و با مقام‌های طالبان دیدار کرده است. علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، اخیرا مسایل متعدد امنیتی میان دو کشور رخ داده است و تلاش‌های دیپلماتیک پاکستان در این زمینه نیز از موضوع‌های‌ گفتگو با رهبران طالبان در کابل است.
منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل امروز با انتشار تصاویری از ورود آقای یوسف در فرودگاه کابل و دیدارش با امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، نوشته است که مشاور امنیت ملی پاکستان دیدارهای متعددی با رهبران طالبان با هدف تقویت تعاملات بشردوستانه و اقتصادی خواهد داشت.
او نوشته که آقای یوسف در دیدار با عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طالبان درباره مناسبات “برادرانه” میان دو کشور و تقویت تجارت، حمل و نقل و ارتباطات گفتگو کرده است.
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنعت طالبان در فرودگاه کابل از آقای یوسف استقبال کرد.
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز نوشته است که درباره تجارت و ترانزیت و اتصال منطقه‌ای گفتگو شد و آقای یوسف قول همکاری در زمینه رفع مشکل در گذرگاه‌های چمن و تورخم را داده است.
به گفته رسانه‌های پاکستانی سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل قرار بود در ۱۸ ژانویه انجام شود که به تعویق افتاد و تاریخی هم برای آن تعیین نشده بود.
مشاور امنیت ملی پاکستان مسئول شبکه هماهنگی بین وزارتی امور افغانستان (ای‌ای‌سی‌سی) در ساختار امنیتی پاکستان است.
روزنامه “دان” پاکستان نوشته است که این شبکه بین وزارتی “در چند هفته گذشته به طور خستگی ناپذیر روی طرح‌های کمک به افغانستان فعالیت داشته است.”
به نوشته این روزنامه، به غیر از مناسبات دوجانبه، پاکستان همچنین از طریق سازمان‌های بین المللی، به ویژه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی که نشست ویژه وزیران خارجه این سازمان را در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ در اسلام آباد برگزار کرد و برای ایجاد صندوق امانی سازمان همکاری اسلامی و نیز تعیین یک نماینده ویژه این نهاد برای افغانستان بازتابی از تلاش‌های اسلام آباد در این زمان مهم است.
انتظار می‌رود یکی از موضوعات عمده مورد بحث میان آقای یوسف و رهبران طالبان سرنوشت گروه طالبان پاکستانی باشد که اسلام آباد معتقد است پناهگاه‌های آنها در افغانستان است و در هفته‌های اخیر این گروه حملات خود علیه دولت پاکستان را تشدید کرده است.
مذاکرات میان دولت و تحریک طالبان پاکستانی در اواخر اکتبر سال گذشته با “میانجیگری” سراج الدین حقانی، وزیر کشور طالبان در ولایت خوست به آتش بس موقتی انجامیده بود.
سرنوشت تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان به یکی از موضوعات اساسی برای اسلام‌ آباد تبدیل شده است.
به گفته خبرنگاران، مقام‌های پاکستان تلاش دارند تا با استفاده از فرصت روی کار آمدن طالبان در افغانستان راه‌حلی برای معضل ستیزه‌جویان در پاکستان پیدا کنند.
کمتر از سه هفته پیش (۱۰ ژانویه) مقام‌های پاکستان گفتند که محمد خراسانی، از اعضای ارشد طالبان این کشور، در شرق افغانستان کشته شده است.
آقای خراسانی سال‌‌ها سخنگوی طالبان پاکستان بود و از کشته شدن نزدیک به ۱۵۰ کودک در یک مدرسه نظامی در پیشاور، به دست طالبان پاکستان دفاع کرده بود.
مقام‌های پاکستان می‌گویند آقای خراسانی پیش از آنکه پارسال، درپی صلح دولت و طالبان این کشور به افغانستان فرار کند،‌ اردوگاهی را برای آموزش “تروریست‌ها” در منطقه قبیله‌نشین پاکستان مدیریت می‌کرد.
در همین حال، تنش‌های مرزی دو کشور بر سر تکمیل سیم‌های خاردار رخ داده است، افراد طالبان این سیم‌ها را، که پاکستان در حال نصب آن‌ها در سرحد دو کشور است، برداشتند.
مقام‌های پاکستانی و طالبان تاکید کرده اند که این موضوع باید از راهی دیپلماتیک میان دو کشور حل شود.
مقام‌های پاکستانی گفتند که ۹۴ درصد سرحد ۲۴۰۰ کیلومتری میان دو کشور سیم خاردار کشیده شده است و در هر صورتی این روند را تکمیل می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6603

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.