• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6
عضو پیشین شورای عالی بانک مرکزی:

پادزهر نجات اقتصاد افغانستان در نیویارک است

  • کد خبر : 6635
  • 11 دلو 1400 - 6:15
پادزهر نجات اقتصاد افغانستان در نیویارک است

شاه محرابی، عضو پیشین شورای عالی بانک مرکزی (د افغانستان بانک) می‌گوید، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و ایالات متحده می‌تواند مانع آن شود. او در مقاله‌ای که به الجزیره فرستاده، نوشته است که افغانستان با یکی از حادترین بحران‌ها مواجه است و «پادزهر این بحران در نیویارک قفل شده است». اشاره‌ی آقای محرابی […]

شاه محرابی، عضو پیشین شورای عالی بانک مرکزی (د افغانستان بانک) می‌گوید، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و ایالات متحده می‌تواند مانع آن شود.
او در مقاله‌ای که به الجزیره فرستاده، نوشته است که افغانستان با یکی از حادترین بحران‌ها مواجه است و «پادزهر این بحران در نیویارک قفل شده است».
اشاره‌ی آقای محرابی به ۹ میلیار دالر دارایی بانک مرکزی است که پس از تسلط طالبان بر کابل، توسط امریکا در بانک «رزرو» نیویارک منجمد شد.
محرابی نوشته است که مسدودشدن این مقدار پول، وضعیت اقتصادی افغانستان را رو به وخامت کرده و مردم این کشور به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی، به‌طور فزاینده‌ای قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند.
به گفته‌ی او، بانک مرکزی افغانستان باید عملیات سیاست پولی را برای کنترل دالر امریکا در برابر افغانی و جلوگیری از تورم انجام دهد؛ اما با عدم دسترسی به ذخایر دالری خود، قادر به انجام این عملکرد حیاتی برای ثبات بازار نیست.
آقای محرابی که شهروند امریکایی و استاد دانشگاه نیز است، نوشته که به‌دلیل وابستگی شدید افغانستان به واردات، اقتصاد این کشور برای کارکرد حتی در مواقع عادی به دالر امریکا وابسته است.
به نوشته‌ی او، با افزایش تقاضا برای ارز خارجی، ارزش افغانی در برابر دالر ۳۰ درصدی کاهش یافته و قیمت کالاهای وارداتی طی چند ماه گذشته حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
با این حال محرابی گفته است: «انتخاب برای دولت ایالات متحده ساده است: به مسیری ادامه دهید که منجر به ویرانی کامل اقتصادی برای میلیون‌ها نفر می‌شود یا آنچه را که برای کمک به مردم افغانستان لازم است انجام دهید.»
او پیشنهاد کرده است که ایالات متحده به بانک مرکزی افغانستان اجازه دسترسی محدود، نظارت‌شده و مشروط به ۱۵۰ میلیون دالر در ماه از ذخایر خارجی افغانستان را بدهد. به گفته محرابی، این سیاست بانک مرکزی افغانستان را برای حفظ ثبات قیمت و جلوگیری از بحران قریب الوقوع کمک می‌کند.
محرابی اضافه کرده است که ایالات متحده می‌تواند از طریق یکی از شرکت‌های مالی مستقل بین‌المللی که هنوز در افغانستان فعال هستند، نحوه استفاده از این منابع مالی را تأیید کند.
او همچنین گفته است که توافق صلح ایالات متحده با طالبان نشان داد که واشنگتن این قدرت را دارد که در مورد بسیاری از موضوعات، بدون آسیب رساندن به آینده اقتصادی مردم افغانستان، مذاکره کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6635

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.