• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6
نشست ویژه پارلمان اروپا درباره زنان افغانستان؛

جهان طالبان را پاسخگو کند

  • کد خبر : 6664
  • 12 دلو 1400 - 7:45
جهان طالبان را پاسخگو کند

پارلمان اتحادیه اروپا امروز در یک اقدام کم‌سابقه نشست ویژه دو روزه‌ای را زیر عنوان “روزهای زنان افغان” در بروکسل پایتخت بلژیک آغاز کرده است. در نخستین روز این نشست، روبرتا متزولا رئیس پارلمان اروپا، “تبعیض نظام‌مند جنسیتی علیه زنان افغان از طرف نظام حاکم” را محکوم کرد و اعلام کرد که اتحادیه اروپا موضع […]

پارلمان اتحادیه اروپا امروز در یک اقدام کم‌سابقه نشست ویژه دو روزه‌ای را زیر عنوان “روزهای زنان افغان” در بروکسل پایتخت بلژیک آغاز کرده است.
در نخستین روز این نشست، روبرتا متزولا رئیس پارلمان اروپا، “تبعیض نظام‌مند جنسیتی علیه زنان افغان از طرف نظام حاکم” را محکوم کرد و اعلام کرد که اتحادیه اروپا موضع محکمی در قبال حقوق زنان و دسترسی آن‌ها به آموزش، کار و شمولیت در عرصه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیرنده در افغانستان اختیار کرده است.
او گفت جهان باید نیازهای زنان افغان را در اولویت قرار دهد و هر گونه تعامل با رژیم حاکم (طالبان) را بر اساس پیش‌شرط رعایت حقوق زنان مد نظر بگیرد.
براساس یک بیانیه منتشر شده، روزهای اول و دوم فبروری، پارلمان اتحادیه اروپا میزبان مجموعه‌ای از رویدادها برای روشنگری در مورد وضعیت نگران‌کننده زنان در افغانستان پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت است.
در این جلسات زنان افغان فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱، انجلینا جولی، ستاره مشهور، امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، رئیس کمیسیون اروپا و شماری دیگر سخنرانی می‌کنند.
این نشست همچنین چهره‌های سرشناس افغان را، که فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا هستند، گردهم آورده است و هر یک از آنها برداشت خود را از وضعیت زنان و پیشنهادها برای نجات زنان از فضای کنونی را با مقام‌های اتحادیه اروپا در میان می‌گذارند.
نام‌گذاری رویدادهای این دو روز تحت عنوان “روزهای زنان افغان” در پارلمان اروپا اقدام کم‌سابقه قلمداد می‌شود ولی به گفته مسولان اتحادیه اروپا فاجعه‌ای که زنان افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اصلی‌ترین نگرانی اروپایی‌ها در مورد وضعیت فعلی افغانستان است و این اتحادیه از هیچ تلاش برای تغییر و بهبود وضعیت زنان دریغ نخواهد کرد.
انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالیود و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که از نخستین سخنرانان این نشست بود گفت با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات‌شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد.
انجلینا جولی از رهبران جهان خواست تا حاکمیت در افغانستان را به دلیل نقض حقوق زنان به پاسخگویی وادارند.
او از دولت طالبان خواست که تمنا پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل و سایر فعالان را از بند رها کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که دوباره به مکاتب و کار برگردند.
انجلینا جولی گفت برای طالبان دیر شده است که بخواهند حس آزادی و اندیشه های زنان افغانستان را منکوب کنند. او از سران کشورهای جهان خواست تا حاکمیت در افغانستان را به علت نقض حقوق زنان پاسخگو کنند.
اتحادیه اروپا هدف برگزاری “روزهای زنان افغان” را حفظ توجه به وضعیت زنان افغان در سطح بالای دستور کار اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خوانده و گفته که جلسات این کنفرانس بر وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان و عقبگرد در زمینه حقوق و جایگاه اجتماعی آن‌ها متمرکز است.
سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در پاسخ به یک پرسش درحاشیه نشست پارلمان اروپا درباره وضعیت زنان افغانستان گفت مردم نیازمند نباید به خاطر رهبری ناسالم شکنجه بشوند.
او گفت اگر به مشکلات فعلی افغانستان توجه نشود، بحران گسترش خواهد یافت. “مردم افغانستان واقعاً به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و این نباید به آنچه افراد صاحب قدرت می‌گویند مشروط باشد”. خانم سمر گفت این مسئولیت اخلاقی جهان است که به مردم نیازمند در افغانستان بر اساس قوانین ‌بین‌المللی بشردوستانه کمک کنند.
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حاشیه کنفرانس ویژه‌ای که در مورد وضعیت زنان در پارلمان اروپا برگزار شده گفته است که منع دختران از دسترسی به آموزش در سال ۲۰۲۲ غیر قابل تصور و اپارتاید جنسیتی است. او گفت این مسئولیت هر شهروند جهان است که در برابر این اقدام دولت طالبان ایستادگی کند.
خانم اکبر گفت: تصور کنید این رویداد به دختران شما اتفاق می‌افتد. شهرزاد اکبر تغییر وضعیت برای دختران در افغانستان را چالشی در برابر جامعه بشری خواند.
حفاظت از حقوق بشر در بحران انسانی، تمرکز بر فروش دختران، امنیت غذایی، جابجایی‌های داخلی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های بشردوستانه در دستور کاری این نشست است.
اتحادیه اروپا همچنین گفته کنفرانس”روزهای زنان افغان” به زوایای مختلفی از جمله بحران انسانی فعلی و “حکومت سرکوبگر طالبان” و چالش‌های تبعید و ساختن یک زندگی جدید دور از وطن برای زنان می‌پردازد.
اجرای آهنگ “بانوی آتش‌نشین” توسط آریانا سعید خواننده شناخته‌شده افغان در نشست ویژه دو روزه پارلمان اتحادیه اروپا، با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو شد.
در این نشست شمار زیادی از زنان سرشناس افغان مانند سیما سمر، وزیر پیشین امور زنان و رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، آریانا سعید، خواننده، ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان شهر، شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، صحرا کریمی فیلمساز و عده دیگری از فعالان و زنان اثرگذار دعوت شده‌اند و قرار است در دو روز آینده در گروه‌های کاری مختلف در مورد مشکلات زنان در افغانستان و راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی صحبت کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6664

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.