• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
حکومت طالبان:

قانون قبلی رسانه‌های افغانستان بی‌نقیصه و اجرایی است

  • کد خبر : 6689
  • 13 دلو 1400 - 6:40
قانون قبلی رسانه‌های افغانستان بی‌نقیصه و اجرایی است

حکومت طالبان از اجرایی بودن قانون قبلی رسانه‌ها خبر داد. مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته اند که اکنون قانون پیشین رسانه‌ها در تمام ولایت‌ها قابل اجرا است. بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ تویتر خود نوشته […]

حکومت طالبان از اجرایی بودن قانون قبلی رسانه‌ها خبر داد.
مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته اند که اکنون قانون پیشین رسانه‌ها در تمام ولایت‌ها قابل اجرا است.
بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ تویتر خود نوشته است که قانون رسانه‌های همگانی کدام نقیصه ندارد و کمیسیون تخطی رسانه‌ها هم به زودی دوباره ایجاد خواهد شد.
عبدالقدیم ویار مسئول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید که آقای مجاهد این موضوعات را به روز چهارشنبه در نشست شش ماهۀ این کمیته بیان کرده‌است.
آقای ویار می‌افزاید: “گپ نو و جالب همین بود که اعلان کرد، فعلاً قانون رسانه‌های همگانی دوره قبل یا دوره جمهوریت مرئی‌الاجرا است و روی کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای صحبت کرد.”
در بخشی از بیانیۀ کمیته مصونیت هم که در صفحه فیسبوک‌اش نشر شده، به نقل از ذبیح‌الله مجاهد آمده است که پس از تشکیل این کمیسیون هیچ نهاد و یا وزارت حکومت طالبان در کار رسانه‌‌ها مداخله نخواهد کرد.
در این بیانیه همچنان گفته شده که کارمندان زن رسانه‌ها هم با رعایت اصول اسلامی و ملی می‌توانند به کار رسانه‌ای خود ادامه دهند.
اما تعریف روشنی از این دو اصطلاح به دست نداده‌اند.
صدیق‌الله توحیدی آگاه امور رسانه‌ای و عضو پیشین کمیسیون تخطی رسانه‌ها در این مورد گفت: “در طالبان هماهنگی لازم نیست، مجاهد از این منظر صحبت می‌کند، اما استخبارات‌شان کار خود شان را می‌کنند و خبرنگاران را زندانی می‌کنند.”
نماینده‌گان ولایتی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران نیز در این نشست خواست‌هایی را به آدرس حکومت طالبان مطرح کردند.
عبدالمطلب حامد یک‌تن از آنان گفت: “خواست‌های که از ۳۴ ولایت با مجاهد صاحب شریک ساخته شد سرنوشت قانون رسانه‌های همگانی، پاسخگو بودن حکومت به پرسش‌های خبرنگاران، حق دسترسی به اطلاعات، دریافت معلومات و مصونیت خبرنگاران در سطح ولایات و امثالهم و کار کردن خبرنگاران زن در رادیوهای خصوصی در سطح ولایات.”
این در حالی‌ست که شماری از خبرنگاران از نداشتن مصونیت جانی، کاری و آزادی بیان پس از حاکمیت طالبان در افغانستان سخن می‌گویند.
دو تن از این خبرنگاران که به دلیل تهدیدات امنیتی نخواستند هویت‌شان فاش شود، گفتند: “حتی توانایی مهیا ساختن مصارف خانواده و مواد سوخت را ندارم و از نگاه امنیتی امنیت جانی نیز ندارم و من با صدای بلند و آزاد نمی‌توانم به مردم خود صدای هموطن خود را برسانم.”
“با فروپاشی نظام گذشته و به قدرت رسیدن دوباره طالبان بیش از ۷۰ درصد خبرنگاران وظایف خود را از دست دادند و بیش از ۵۰ رسانه صوتی، نوشتاری و دیداری از فعالیت باز ماندند.”
حکومت طالبان در حالی از قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی خبر می‌دهد که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، موارد بازداشت و لت‌وکوب خبرنگاران افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.