• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

رکود در صنعت پوستین دوزی

  • کد خبر : 6723
  • 15 دلو 1400 - 8:17
رکود در صنعت پوستین دوزی

صنعت پوستین دوزی زمانی از جمله صنایع مشهور و پر طرفداری درغزنی به شمار می رفت و صد ها تن مصروف این صنعت بودند. اما چندین دهه جنگ و ناامنی وضعیت صنایع از جمله پوستین دوزی را در غزنی متاثر کرده است؟ عبدالودود مرد کهن سال و یگانه صنعت کار است که توانسته صنعت پوستین […]

صنعت پوستین دوزی زمانی از جمله صنایع مشهور و پر طرفداری درغزنی به شمار می رفت و صد ها تن مصروف این صنعت بودند. اما چندین دهه جنگ و ناامنی وضعیت صنایع از جمله پوستین دوزی را در غزنی متاثر کرده است؟
عبدالودود مرد کهن سال و یگانه صنعت کار است که توانسته صنعت پوستین دوزی را در غزنی زنده نگه دارد.
در گذشته ها صنعت پوستین دوزی در غزنی از جمله صنایع مهم و پر طرفداری بود و این صنعت زمینه کار و اشتغال صد ها تن را مهیا نموده بود.
اکنون این صنعت مواجه به رکود بوده و به گفته عبدالودود، با گذشت زمان اندک اندک از شهرت این صنایع کاسته شده و صنعت کاران زیادی ترک پیشه کرده اند.
او اکنون تنها کسی است که لباس های گرم زمستانی را از پوست حیوانات تهیه می کند.
عبدالودود ۵۰ سال از عمرش را صرف زنده نگه داشتن هنر پوستین دوزی کرده است . او می گوید علاقه زیاد به پوستین دوزی دارد و این هنر را از پدر به ارث برده است.
عبدالودود در این صنعت از پوست حیوانات اهلی مانند بره و گوسفند لباس های گرم زمستانی به شمول بالاپوش، کلاه، دست کش و واسکت تهیه می کند.
به گفته وی درگذشته کالاهای تولید شده آنها نه تنها خریداران داخلی داشت بلکه توسط تاجران به کشور های خارج نیز عرضه می شد.
او گفت:«عدم حمایت از صنعت پوستین دوزی، واردات لباس های ارزان و کم کیفیت خارجی و نبود زمینه فروش در کشورهای بیرونی از جمله عواملی اند که سبب شده پوستین دوزی به رکود مواجه شود. امیدوارم که به این صنعت توجه شود»
به باور این صنعت کار با احیای صنعت پوستین دوزی امکاناتی مهیا گردیده وبرای مردم زمینه کار مساعد می شود. علاوه براین، کالاهای تولید شده بااستفاده از این صنعت از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.
وی سالانه بیشتر از ۲۵۰ عدد واسکت، کلاه، دستکش و بالاپوش تهیه و به فروش می رساند و از این طریق مخارج زندگی فامیلش را تامین می کند.
عبدالودود از اینکه صنعت پوستین دوزی از رونق افتاده است ابراز نگرانی می کند و می گوید نیاز است این صنعت زنده نگهداشته شود.
او گفت:” پس از برگشت طالبان به قدرت وضعیت کاری ما کاملا خراب شده است، هر روز نرخ دالر در برابر افغانی بلند و پایان می شود فعلا نمی توانیم هزینه که برای مواد اولیه پرداخت می کنیم دوباره پیدا کنیم. باز خدا مهربان است در آینده شاید وضعیت بهتر شود.”
در گذشته های دور انسان ها از پوست حیوانات به عنوان لباس استفاده می کردند و بعدها پوستین به عنوان کالاهای تجملی و پرطرفدار در میان مردم مطرح بود
رحمت الله یکی از باشند گان غزنی است او می گوید چند سال است که از بالاپوش زمستانی که توسط عبدالودود ساخته شده استفاده می کند.
او گفت: پوستین های که در اینجا تولید می شوند از کیفیت خوب برخوردار اند و از همه مهم تر که جزء فرهنگ مردم است.
گفتنیست که برعلاوه رکود صنعت پوستین دوزی در غزنی، همچنان صنایع دیگر به شمول صنعت کلالی، صنعت دست دوزی و خامک دوزی و صنایع گلیم و قالین بافی در این ولایت نیز با کسادی مواجه اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6723

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.